Gå til innhold

Noen som har bra forslag hvordan man blir kvitt luft i slang


Anbefalte innlegg

Har en Eheim 1048 vannpumpe, innovateks vanntank (den lille).

Efter att ha kjørt systemet en god stund så er det ca 25-30cm med luft i slangene..

Etter litt fram og tilbake med vikking på saker å ting så kan jeg elliminere luften till ca 10-15cm...

(Denne vikking blir litt vanskelig når alt utstyrt er på plass!!!)

Denna luft er det som høres..(enligt mine ører)

Pumpen er så å si helt lydløs men det spraker liksom om vannet...

Just nu så kjører jeg bare en test men Pump, Tank, Radiator, cpu block fra Magnum...

Kan det muligens være sånn att hele systemet er for kort???For høyt trykk liksom??

Jeg venter på GPU, NB block fra Magnum som skulle ettersendes fra 3dfxcool..

Tror dere att det kan hjelpe å koble til GPU og NB blokkene for å få litt mindre trykk og på den måten elliminere luften som jeg tror kommer av att vannet kommer ned i tanken for fort???

Er det noen som har bra forslag til meg hva jeg skal gjøre??

Har hørt att noen har gjort ingrep i Eheim pumpen for å få bort luften?? Kan det være noe?? Og hvordan gjør man det??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, _ikke_ gjør noen "inngrep" i pumpa di! Antagelig kan du komme til å ødelegge den, og det finnes i allefall ingen løsning på problemet ditt der.

Det du imidlertid bør prøve, er å forlenge returslangen i tanken, slik at returvannet løper inn i tanken under vannivået i denne.

Alternativt kan du jo forsøke å kjøre med smekk full tank, for den måten å eliminere innpisking av luft i vannet.

Nok en mulighet er å strupe igjen en av slangene, for å redusere vannmengden. Ikke vær redd for å prøve dette, da det i praksis viser seg at vannmengden eller ltr/min. faktisk kan være svært beskjedent, uten at dette går merkbart utover temperaturen.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-11-03 18:20 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-03 17:55, skrev Lufen:

istedet for å kjøpe noe tar du bar en bøtte med vann og fyller den opp med 4 liter ca og senker tanken og pumpa nedi og tar pumpa og tanken fra hverandre og skrur på pumpa

da vil luften forsvinne fort


 

Du kan lese mer om det her

Står også litt om AirTrap ved hjelp av en T "skjøt", vel du kan ta en titt.

 

[ Denne Melding var redigert av: Blodhemn på 2002-11-03 18:04 ]

Lenke til kommentar

Takk for alle svar så långt:)

Jeg har gjort et lite stopp i å prøve på å bli kvitt luften i venten på GPU, NB blockene...

Men jeg prøvde og knipe litt på en slange samtidig

som jeg prøvde å løfte opp tank og pump ovenfor radiatorn. (som sitter fast øverst i kabinettet)

Dette resulterte i att jeg fikk en liten samling med luft som tok seg opp til tanken:)

Vann nivået senktes i tanken og jeg fyllte på med litt mer vann og jeg har da litt mindre luft og selvsagt litt mindre lyd fra systemet:)

MEN....ikke nok synes jeg..

Skal prøve på bøtte trikset når jeg får de siste blokkene:)

Takk så lenge fra

Omega

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-04 21:40, skrev normal:

Den tanken din du snekker. Er det "luftehull" i den altså? Eller er den hermetisk lukket. Dette går vel ikke da det oppstår vakuum når pumpa kjøres + andre trykkproblemer? eller er jeg ute og kjører ? :smile:


Den tanken som jeg har er det påfyllingstropp på toppen,jeg tok hele kabinettet(med troppen på) og dreide det 360 grader sakte rundt menst pumpen gikk da fulgte luften med rundt til den kom til tanken så åpnet jeg troppen menst systemet gikk og fylte etter med vann satte på troppen og gjentok prosessen en gang til. Har du av den sorte tanken uten tropp/lufting er det en grei sak å få borret et hull å gjenge opp for en tropp, dette har jeg selv utført for en kompis funker fint,det er veldig greit å la pumpen gå når du skall fylle vann for da risikerer du ikke at det kommer vann i retur når du åpner troppen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-03 17:07, skrev Omega:

Har en Eheim 1048 vannpumpe, innovateks vanntank (den lille).

Efter att ha kjørt systemet en god stund så er det ca 25-30cm med luft i slangene..

Etter litt fram og tilbake med vikking på saker å ting så kan jeg elliminere luften till ca 10-15cm...

(Denne vikking blir litt vanskelig når alt utstyrt er på plass!!!)

Denna luft er det som høres..(enligt mine ører)

Pumpen er så å si helt lydløs men det spraker liksom om vannet...

Just nu så kjører jeg bare en test men Pump, Tank, Radiator, cpu block fra Magnum...

Kan det muligens være sånn att hele systemet er for kort???For høyt trykk liksom??

Jeg venter på GPU, NB block fra Magnum som skulle ettersendes fra 3dfxcool..

Tror dere att det kan hjelpe å koble til GPU og NB blokkene for å få litt mindre trykk og på den måten elliminere luften som jeg tror kommer av att vannet kommer ned i tanken for fort???

Er det noen som har bra forslag til meg hva jeg skal gjøre??

Har hørt att noen har gjort ingrep i Eheim pumpen for å få bort luften?? Kan det være noe?? Og hvordan gjør man det??


 

Problemet med kombinasjonen av den pumpa og den tanken har vært tatt opp før, du kan jo se etter tips i denne tråden .

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-11-06 00:47 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...