Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin vil ikke boote med SATA disker koblet til.


Anbefalte innlegg

Hallo der. Jeg satt i går sammen min nye maskin, og har opplevd et par problemer. Det eneste jeg bruker fra min gamle maskin er minne og harddisker (1 x 120GB P-ATA, 1 x 250GB P-ATA og 2 x 250GB S-ATA). Hovedproblemet nå er at hvis jeg har nVidia kontrolleren (på Asus A8N-SLI Deluxe kortet mitt) aktivert, låser maskinen seg mens det på skjermen står "Detecting array...".

 

Hvis jeg derimot deaktiverer nVidia kontrolleren, låser maskinen seg på bootscreenen (dette er med de 2 SATA diskene koblet til)

 

However, hvis jeg kobler fra begge SATA diskene mine, kommer jeg inn i windows på rekord tid. Kort oppsummert er altså; Med SATA diskene koblet til kontrolleren, låser maskinen seg alltid på ett eller annet punkt. Hvis jeg kobler dem fra, kommer jeg fort som få inn i windows.

 

Takk på forhånd, og hvis det er mer informasjon som skal til, bare post.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Det er vel to kontrollere på det hovedkortet? Forsøk den andre.

 

Det er mulig at ny BIOS vil hjelpe.

 

Hilsen,

efikkan.

7029802[/snapback]

 

Det er to kontrollere ja, men ble anbefalt å deaktivere den andre.

7030086[/snapback]

Da du slo av den fra nVidia, så koblet vel du til den andre? (Silicon Image??)
Lenke til kommentar
Hvor befinner SATA jumper seg? o.O

Skriv hvilken produsent og diskmodell det er snakk om - det er forskjell på disker, akkurat som med så mye annet tilsynelatende likt i denne bransjen. Er sata-diskene WD også?

 

Mulig 'brazir' sikter til at enkelte sata-disker har en knøttliten jumper, bl.a. Seagate, for sata 150Gb/s (sata1), og som når den fjernes vil kjøre i 300Gb/s (sata2). Dvs. teoretisk ytelse, noe som er fjernt fra ytelsen i praksis, hvis de da ikke går i RAID 0.

 

På hovedkort med VIA-chip bør en også se an jumpersettings på sata-disker.

 

Noen tips:

Først last ned nForce4 6.86 Legg merke til at Nvidia anbefaler å avinstallere nForce networking drivere før oppdatering av chipsettet.

 

Disable Silicon-kontrolleren i BIOS, enable PnP OS (Plug-and-Play) og start opp.

 

Slå av maskina og koble de to diskene til port 3 og 4, på de svarte nVidia-kontaktene. Sett 'auto' på diskene i BIOS og de skal vises som ide-disker i POST.

 

Jeg har ikke kortet, så dette er tips samla fra ymse forum - lykke til! :)

Lenke til kommentar
Hvor befinner SATA jumper seg? o.O

Skriv hvilken produsent og diskmodell det er snakk om - det er forskjell på disker, akkurat som med så mye annet tilsynelatende likt i denne bransjen. Er sata-diskene WD også?

 

Mulig 'brazir' sikter til at enkelte sata-disker har en knøttliten jumper, bl.a. Seagate, for sata 150Gb/s (sata1), og som når den fjernes vil kjøre i 300Gb/s (sata2). Dvs. teoretisk ytelse, noe som er fjernt fra ytelsen i praksis, hvis de da ikke går i RAID 0.

 

På hovedkort med VIA-chip bør en også se an jumpersettings på sata-disker.

 

Noen tips:

Først last ned nForce4 6.86 Legg merke til at Nvidia anbefaler å avinstallere nForce networking drivere før oppdatering av chipsettet.

 

Disable Silicon-kontrolleren i BIOS, enable PnP OS (Plug-and-Play) og start opp.

 

Slå av maskina og koble de to diskene til port 3 og 4, på de svarte nVidia-kontaktene. Sett 'auto' på diskene i BIOS og de skal vises som ide-disker i POST.

 

Jeg har ikke kortet, så dette er tips samla fra ymse forum - lykke til! :)

7038655[/snapback]

 

Begge SATA disker er WD ja. Og tror jeg vet hvor jumperen befinner seg da, trodde personen jeg quotet snakket om at det var en SATA jumper på hovedkort e.l.

 

Jeg har allerede driverene du snakker om (6.86). Noe annet verdt å merke seg er at det i BIOS settingene er nødvendig og aktivere hver enkelt SATA port.

 

Skal prøve "jumpertrikset" snart, svarer her om det gikk eller ikke :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...