Gå til innhold

Egen server vs. ekstern HD og DVD

erlingwe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har vræka DVD-romen på laptopen. Koster over 800 for ny original, ca. 500++ for ekstern DVD-rom. Er i tillegg på jakt etter en ekstern harddisk.

Tanken slo meg derfor at det kanskje er penger å spare (og litt moro) på å bygge meg en liten server som kan tjene som filserver og dvd/cd-rom..

Noen som har lignende løsninger selv? Jeg er vant til windows, men hadde vært gøy å satt opp linux en gang. Det viktigste er at det skal være lett å bruke.. Hvordan får jeg f.eks. brent ut en cd sånn i praksis? Hva finnes av programvare og hardware?

Er mulig det kunne lønne seg å bygge et slags mediacenter med en gang.

Vel, jeg tror dette kan bli et morsomt prosjekt, men vil gjerne ha noen tips og ideer.

For å presisere: jeg ønsker en egen ekstern server som jeg kan koble en eller flere maskiner mot for å brenne cder og lagre/hente ut filer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brenning av CD'er trenger ikke være vanskeligere enn at du kobler deg til filserveren med VNC eller Remote Desktop avhengig av os på filserveren. Du må (bør) ha filene på filserveren, da brenning fra nettverk ikke er helt å stole på... Blir samme konsekvenser som brenning av CD'er i nærheten av mobiltelefoner for 5 år siden :D

-C-

Skrevet (endret)
Brenning av CD'er trenger ikke være vanskeligere enn at du kobler deg til filserveren med VNC eller Remote Desktop avhengig av os på filserveren. Du må (bør) ha filene på filserveren, da brenning fra nettverk ikke er helt å stole på... Blir samme konsekvenser som brenning av CD'er i nærheten av mobiltelefoner for 5 år siden :D

-C-

6992552[/snapback]

Remote Desktop og windows er jeg veldig vant med, det er kanskje det enkleste. Er allikevel nysgjerrig på Linux, men siden flere også antakeligvis skal bruke den, bør det være et enkelt grafisk grensesnitt... dette gjelder også for filbehandlingen.. Finnes noe slikt til Linux?

Er jeg forresten nødt til å bruke Windows Server eller holder det med en vanlig windows?

Endret av erlingwe
Skrevet

Du kan fint bruke vanlig windows.

Det er mange forskjeller på Windows og Windows Server, men i bunn og grunn er Windows NT (XP) en strippet versjon av Windows NT Server (2003 Server)

En begrensning du burde være klar over, er at hvis du får mer en 5 (eller 10?) brukere koplet på samtidig på en ikke-server versjon, vil hastigheten bli dramatisk senket, dette er hardkodet inn i Windows og SQL server for å hindre folk i å bruke Windows XP som filserver eller SQL Server Express til vanlig databaseserver.

Men jeg gjetter på at dette aldri vil bli noe problem.

Linux har grafisk grensesnitt, selvom Linux i utgangspunktet er et console OS, så har det grafiske grensesnitt, bygget på X Windows System, det er vanlig å bruke KDE som vel er regnet som det beste.

Det finnes myriader av programvare for dette formålet, men litt riving av hår vil medfølge hvis du aldri har brukt Linux før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...