Gå til innhold

"Dumb/manuell" blitz, mulig å kjøpe slike nytt?


Anbefalte innlegg

Hola!

 

Nå har det seg slik at jeg har et Sigma SD10 kamera, og Sigma har sin spesielle blitz-sort som jo er vel og bra om man krever et høyt ledetall, men, og det er her problemet ligger: Jeg tar til tider bilder inne i små rom, og Sigmablitzen jeg har, med ledetall på litt over 40, er rett og slett ALT for sterk. Selv når jeg vender blitzen vekk, eller lar den slå i tak eller lignende. Sigma har ingen mer beskjedne blitzer, og jeg lurer derfor på om noen av dere rutinerte ringrever her inne på forumet har generelle erfaringer omkring dette med blitz som ikke er laget for kameraene.

 

Jeg antar at Canon, Nikon, Olympus etc lager blitzer som funker brillefint på deres egne kamera, men som ikke er designet for andre kameraer. Om man putter en nikon-blitz på et canon-kamera, vil da fremdeles blitzen skyte, men at kameraet ikke klarer å kontrollere det, eller er det da en heller trist affære på den måten at blitzen forholder seg svart?

 

I så fall, betyr dette at jeg må gå til veldig primitive manuell-blitzer for å kunne få et lavere ledetall, og i så fall, er det mulig å få tak i disse nytt, eller må jeg luske på Ebay og QXL, og kjøpe brukte ting på lykke og fromme?

 

Slaveblitz er ikke aktuelt, siden Sigma SD10 ikke har innebygd blitz. Er det andre muligheter for å redusere blitz-styrken? Om jeg setter en softbox fremfor, er det mulig at denne kan fjerne en del av blitzlyset, eller må jeg begynne å rote med blendere og mere? Et av problemene er at jeg kjører for øyeblikket med en 20-40 f2.8 linse, og jeg har lyst å lære meg å ta skikkelige portretter. Det jeg har fått med meg er at det er en fordel at blenderen er så åpen som overhodet mulig, slik at man får en behagelig uskarphet i bakgrunnen. Og siden dette er ønskelig bør jeg helst unngå å sette blenderen til noe mindre for å på den måten tvinge kameraet til å slippe inn minder lys.

 

Har fått tips på metz 36C-2, 20C-2, og sistnevnte gjerne parret med 28-CS-2 for å belyse mer av personen. På siste løsningen er det meningen at 20C-2 skal trigge slaveblitzen. Noen som har erfaringer med disse, eller eventuelt andre tilsvarende blitzer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker jo selv en Sigma EF500 DG Super med min D70, og denne har fulle manuelle instillinger, om jeg skulle ønske å plage meg selv med slikt. Det samme hadde min gamle Nikon SB-26. En Nikon blitz vil normalt fungere helt utmerket på en Canon ell., men da uten TTL.

 

Jeg har aldri vært borti en blitz uten muligheter for å styre manuelt (stille kraft fra 1/1 til 1/128 eller deromkring), og langt de fleste har jo også en auto-modus, hvor blitzen selv regulerer kraften om du forteller den blender og ISO-følsomhet.

 

Jeg syns imidlertid det høres ut som om du gjør ett eller annet galt. Sigma har jo sin STTL blitzstyring, som skal regulere kraften fra blitzen. At du har et maksimalt ledetall på litt over 40 betyr ikke at den alltid utløses med max kraft (om ikke noe er galt). Er du sikker på at blitzen og kameraet er kompatible? Har du stilt ting inn riktig? (Sigma er jo ikke akkurat mestere i bruksanvisninger... ;))

 

Edit: En softbox spiser massevis av lys.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg syns imidlertid det høres ut som om du gjør ett eller annet galt. Sigma har jo sin STTL blitzstyring, som skal regulere kraften fra blitzen. At du har et maksimalt ledetall på litt over 40 betyr ikke at den alltid utløses med max kraft (om ikke noe er galt). Er du sikker på at blitzen og kameraet er kompatible? Har du stilt ting inn riktig? (Sigma er jo ikke akkurat mestere i bruksanvisninger... ;))

 

 

Nja, det kan fort hende at jeg stiller noe feil, men problemet er stort sett at når jeg er inne i små rom så blir det veldig fort nokså utbrente greier for meg. Selv om det står på ttl og alt slikt. Nå skal jeg jo være ærlig å si at jeg ikke har studert bruksanvisningen i noen større grad. Peiser blitzen på ttl jeg, og da går det jo automatikk i det. Jeg merker at den prøver å følge brennviddene på kameraet, siden jeg hører noe som høres ut som en motor inne i blitzen, og det blir nok regulert. Men som sagt, blir fort veldig utbrente saker. En slik en kraftig blitz er jo midt i blinken i større selskap og slikt, men i små områder møter jeg problemer. Selv om jeg vender blitzen en helt annen retning enn der motivet er.

 

Når det gjelder manuelle innstillinger så er det vel nesten slik at jeg må stille dem via kameraet da...

 

Har aldri hatt ekstern blitz før, så er nok fremdeles nybegynner...

Lenke til kommentar
Nja, det kan fort hende at jeg stiller noe feil, men problemet er stort sett at når jeg er inne i små rom så blir det veldig fort nokså utbrente greier for meg. Selv om det står på ttl og alt slikt. Nå skal jeg jo være ærlig å si at jeg ikke har studert bruksanvisningen i noen større grad. Peiser blitzen på ttl jeg, og da går det jo automatikk i det. Jeg merker at den prøver å følge brennviddene på kameraet, siden jeg hører noe som høres ut som en motor inne i blitzen, og det blir nok regulert. Men som sagt, blir fort veldig utbrente saker. En slik en kraftig blitz er jo midt i blinken i større selskap og slikt, men i små områder møter jeg problemer. Selv om jeg vender blitzen en helt annen retning enn der motivet er.

 

Når det gjelder manuelle innstillinger så er det vel nesten slik at jeg må stille dem via kameraet da... 

 

Har aldri hatt ekstern blitz før, så er nok fremdeles nybegynner...

6991992[/snapback]

 

Har du prøvd å bruke lavere ISO og/eller blenderprioritet/manuell med en lavere blender?

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Har du prøvd å bruke lavere ISO og/eller blenderprioritet/manuell med en lavere blender?

 

 

Ja, jeg har prøvd det med lavest isoen som var på kameraet. Det med blenderen ville jeg ikke gjøre da de jeg merket størst problemer med var portrettfotos. Lavere blender (mindre blender, sant? Høyere f-nummer?) ville ta vekk den lille bakgrunnsuskarpheten jeg fikk i fra 20-40 f2.8-linsen jeg brukte. Så dermed gikk ikke det. Selv om det garantert kommer til å bli brukt i større rom og mindre intime bilder.

Lenke til kommentar
En slik en kraftig blitz er jo midt i blinken i større selskap og slikt, men i små områder møter jeg problemer. Selv om jeg vender blitzen en helt annen retning enn der motivet er.

6991992[/snapback]

Hele poenget er at det ikke har noe å si hvor kraftig blitzen din er, siden TTL blitzstyringen skal regulere ned lysstyrken automatisk ifht. hvor mye du trenger, uavhengig av rommets størrelse. Nå vet jeg fint lite om Sigmas blitzstyring, og det kan jo naturligvis være at den er helt på trynet, og rett og slett ikke klarer å regulere styrken på kort hold, men det har jeg ærlig talt vanskelig for å tro. Har du sjekket Sigmaforumet på dpreview?

 

...du er jo liksom pilotbrukeren for Sigma her på Akam. :)

Lenke til kommentar
Hele poenget er at det ikke har noe å si hvor kraftig blitzen din er, siden TTL blitzstyringen skal regulere ned lysstyrken automatisk ifht. hvor mye du trenger, uavhengig av rommets størrelse. Nå vet jeg fint lite om Sigmas blitzstyring, og det kan jo naturligvis være at den er helt på trynet, og rett og slett ikke klarer å regulere styrken på kort hold, men det har jeg ærlig talt vanskelig for å tro. Har du sjekket Sigmaforumet på dpreview?

 

...du er jo liksom pilotbrukeren for Sigma her på Akam. :)

 

Hehe, joda, jeg hadde jo trodd at ttl'en skulle løse dette. Det virker som den regulerer lysstyrken noe ned, og gudene skal vite at det tar sin tid når den må regulere i mindre enn ideelle omgivelser. Les: inne under lysstoffrør, nært på "modellen". De sitter en stund med et stivt flir om munnen og et fint trådnett i fjeset. Det skal også innrømmes at det sikkert finnes mer ideelle linser for portrettbruk, men jeg prøver da å sette den med høyest mulig brennvidde slik at jeg ikke skal gi mine offer potetneser og det som verre er. Likefullt, om jeg stiller blitzen rettet mot taket, eller mot en sidevegg, eller bak , så er det fremdeles partier kameraet melder som enten utbrente eller står i fare for å bli utbrent (selv om hvitbalanse er riktig stilg).

 

Og joda, jeg er pilotbrukeren, men også en nesten-nybegynner. Har kun brukt analog speilrefleks tidligere, og da aller helst i point'n'click modus. JEg får fortsette å torturere mine medstudenter i håp om at jeg får med meg et par gode tips på veien mot å lære meg portrettfotografiets edle kunst. Har en del eldre familiemedlemmer som jeg gjerne ville ha foreviget før de farer mot det evige for å si det slik.

Lenke til kommentar
Hehe, joda, jeg hadde jo trodd at ttl'en skulle løse dette. Det virker som den regulerer lysstyrken noe ned, og gudene skal vite at det tar sin tid når den må regulere i mindre enn ideelle omgivelser. Les: inne under lysstoffrør, nært på "modellen". De sitter en stund med et stivt flir om munnen og et fint trådnett i fjeset.

6992525[/snapback]

 

Er ikke dette autofokushjelpelys?

 

STTL fungerer (formodentlig som annen TTL-blitsmåling i digitalalderen) ved at blitsen blinker et visst antall ganger (Sony/Minoltablitser blinker en gang for hver lysmålingscelle dvs 14) før hovedblinket for å kalkulere eksponeringen. Dette går så fort at en ikke legger merke til det uten videre (ikke forveksle det med anti røde øyne-blits fra kompaktkamera), og skal sørge for at blitsen gir riktig mengde lys under eksponeringen når kameraets lysmålingssystem er "blindt" pga oppvippet speil.

 

Om blitsen ikke kan kutte lysmengden nok - eller du ikke har mulighet til å kontrollere lysmengden på annen måte - er mer eller mindre gjennomskinnelige fremmedobjekter (softbokser, andre typer diffusere) mellom blitsen og motivet eneste utvei ved siden av mindre blender eller lavere ISO.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Om blitsen ikke kan kutte lysmengden nok - eller du ikke har mulighet til å kontrollere lysmengden på annen måte - er mer eller mindre gjennomskinnelige fremmedobjekter (softbokser, andre typer diffusere) mellom blitsen og motivet eneste utvei ved siden av mindre blender eller lavere ISO.

 

Det er det som er problemet ja, at den ikke kutter lysmengden nok når jeg er inne i små rom med hvite vegger (eh ja). Ser helt klart forskjell på litt større områder (bedre spredning og at mer av lyset blir absorbert når jeg "bouncer" blitzen mot vegger kan hende?) der den gjør jobben sin og litt til.

 

Isoen får jeg ikke lavere, blender er en mulighet, men jeg tror nok at jeg kommer til å investere i en softbox uansett, siden jeg har lyst å ta litt portrettbilder, og har sett at softbox gjør underverker.

 

Modin: Det har du helt sikkert rett i, og jeg prøver, men jeg er mer sånn "teste, se problemer, teste litt mer, samme problemer, spørre på forum"-person enn en som leser manual. Dette er helt klart en karakterbrist for meg, og jeg kommer nok til å kikke litt nærmere i manualen etterhvert. Men en ny, helt manuell, blitz, vil nok være på innkjøpslisten uansett ettersom den store sigma-blitzen til tider kan bli litt for stor rent volum-messig. Har fått anbefalt et par metz-blitzer av en metz-importør, og dette skal jeg se nærmere på så snart lommeboken tillater det.

Lenke til kommentar

Altså; det må jo være noe galt i forbindelse med TTL-funksjonaliteten her. Jeg har både Nikon SB-800 og Sigma EF-500 TTL-blitzer og begge disse klarer fint å tilpasse lyset selv med vidåpen blender på *veldig* korte avstander.

 

Kanskje det er noe feil med kontakten som gjør at infoen ikke overføres som det skal? Regner med at både kamera og blitz står i TTL-modus når du har prøvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...