Gå til innhold

Uavhentede pakker hos posten


Anbefalte innlegg

Jeg har gjort en stor "brøler" og bestilt noe jeg ikke skal ha hos en nettbutikk som i følge webshopguiden har meget dårlig rykte på angrerettsaker. Varen er bestilt i oppkrav, og det er dermed fristende og bare la være å hente pakken når den ankommer for å unngå en lengre angrerettssak. Hvor mye må jeg evt. betale i gebyrer om jeg ikke henter den? Er dette en særs umoralsk ting å gjøre?

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om butikken har vore vanskeleg når det gjeld angrerettsaker så vil du oppleve ein god del meir trøbbel om du berre lar pakken gå tilbake uavhenta.

Då blir det portoen tilbake, handteringsgebyr o.s.v ..........

Så rekninga kan bli mykje større ved å ikkje hente den enn å krangle igjennom angreretten. Ved angreretten så har du visse rettigheiter myndigheitene kan pålegge selger å oppfylle, ved uavhenta pakke så er det ditt problem i alle ledd.

Lenke til kommentar

Var det jeg kunne tenke meg. Det er snakk om den del penger (4000,-), et beløp jeg egentlig ikke har råd til å vente så lenge på. Jeg er fullt klar over at det er jeg som må ta konskvensene for dette, ettersom det var et lite gjennomtenkt kjøp. Men jeg tenkte kanskje det var en snarvei en plass. Noen andre tanker rundt dette? Hvor store gebyrer kan jeg forvente?

Lenke til kommentar

Jeg har selv gjort det en gang, å ikke henta en pakke som jeg bestilte i oppkrav, fordi jeg rett og slett ikke hadde penger til den da den endelig kom. (Hadde penger da jeg bestilte den men det tok lang tid og så ble det noe tull med lønninger osv.)

 

Det skjedde ingen ting og jeg har ikke hørt fra dem igjen, men tviler på at de lar meg bestille flere varer derfra.

 

Det verste som kan skje er vel at de krever at du betaler deres utgifter (porto), men det er jo en risiko for dem å drive postordre i motsetning til vanlig butikk, og jeg tror ikke du kan få svi noe for det.

 

Hvis de allikevel er vanskelige er det kansje greiest å bare la pakken være på posten å la dem smake deres egen medisin?

Endret av stormx
Lenke til kommentar

Jeg ønsker egentlig ikke å sverte en butikk som jeg ikke har noen personlige erfaringer med. Jeg kan si så mye som at de er fra andre siden av grensa :)

 

Grunnen til min tvil er mange ganske negative erfaringer på weshopguiden. På ordretidspunktet trodde jeg ikke at det ville bli behov for retur, så jeg tenkte ikke så mye over det. Det var som sagt dessverre et meget ugjennomtenkt kjøp.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

Er du under 18, så kan du i teorien ikke sette deg i gjeld.. Mulig de vil kreve portoen hvis de er vrange. Dette bør stå klart på hjemmesiden deres eller i bestillingsbekreftelsen.

 

Edit: Hvis du gir dem beskjed, så kan de tilbakekalle pakken, og få den tilbake raskere. Men da "påkaller" du deg jo også oppmerksomhet, slik at det kanskje er større sjanse for at de sender deg regningen på porto. :p

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Å betale for portoen hadde jeg egentlig forberedt meg på - uansett om jeg bruker angrerett eller bare lar pakken ligge til den sendes tilbake. Så det er i bunn og grunn greit, men jeg lurer på om det vil vanke straffegebyr? Jeg finner ingen ting fornuftig på posten.no, og klarer heller ikke å oppdrive noe på butikkens webside.

Jeg tipper om jeg gir dem beskjed nå, så får jeg nok bare ordre om å vente til den ankommer, for så å sende den tilbake på angrerett.

 

Og ja, jeg er nok over godt over 18 år :)

Lenke til kommentar

Hva med å gi dem beskjed at du angrer da? Og be posten returnere pakken (betale posten for returporto) etter at du har ordnet retur fra butikken. Vil tro at du slipper å betale oppkravsgebyret om du ønsker å sende pakken tilbake.

 

(hvis dette ikke lar seg gjøre så er jo postoppkrav mer usikkert enn bruk av kredittkort, ettersom butikker kan gjøre svindelbuisniess av å feillevere ol.).

Lenke til kommentar
Det er jo akkurat slike som deg som gjør butikkene sære å vanskelig.

 

Bestille før du vet at du vil / skal ha utstyret.

 

Fy på deg, du fortjener en laaaang og vanskelig sak.

 

FRD

6991369[/snapback]

Jeg skulle ha utstyret der og da. Men noe har skjedd i ettertid som gjør at jeg ikke kan betale for produktet. Jeg vil tro at dette er noe angreretten kan brukes til?

Hvis jeg betaler porto kan jeg ikke se at de taper så mye på dette heller, ettersom varen vil bli returnert uåpnet til dem.

 

Det med å gi butikken beskjed nå og så sende pakken tilbake uten å hente den ut hørtes ut som en god idé, så det tror jeg at jeg vil forsøke. Problemet er bare at denne butikken har vist seg å være særdeles trege med svar på mail. Definitivt verdt et forsøk uansett, dog.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

Du sender en mail til butikken om at du ikke vil ha varen og ber Posten returnere den.

 

Du må betale retur-porto, men slipper nettbutikken sitt gebyr for uavhentet pakke + porto for fremsendelse.

 

Så enkelt er det.

 

Du trenger ikke å vente på butikken sitt svar da du har gitt beskjed.

 

Lurer på om ikke dette står i Angrerettloven. Ikke sikker på at det står der, men har lest det et sted.

 

Mvh

Otte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...