Gå til innhold

Skype som supernode

stout

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som mange andre har jeg installert Skype.

Etter jeg fant ut at Skype kan finne på å kjøre som supernode* (man aksepterer dette når man installerer programmet) har jeg vært veldig skeptisk til å ha det kjørende i det hele tatt. Online FPS spill (CS:S) og IP-telefonen (Telio) er ganske følsomme når det gjelder bruk av båndbredden.

På tross av at supernodes egentlig skal prioritere maskiner med mye kraft og "fat pipe", har jeg opplevd fenomenet på min 1500/300 ADSL-linje

Jeg har forsøkt å google meg frem til en effektiv måte å forhindre dette i å skje, men det finnes ikke mange garantier.

Noen foreslår en god maskinvare-brannmur, men dette er ikke like gjennomførbart for alle.

Ellers kan man jo la være å kjøre Skype når man ikke skal bruke det, men hva med innkommende samtaler? Netlimiter e.l. er foreslått, men det vil jo kunne forstyrre samtaler også.

En hack hadde vært fint, men det går sikkert i mot EULAen, og kan derfor ikke diskuteres på forumet. Har heller ikke sett noe som tyder på at noe slikt finnes.

Ellers finnes det jo alternativer til Skype, men hvordan får man sine venner, sine venners venner, og deres venner igjen til å gi opp Skype for en SIP- eller IAX-klient? Tviler på at det er aktuelt for særlig mange å kjøre to VOIP-klienter.

*) Brukes bl.a. til å rute samtaler til folk som sitter bak brannmurer. Tar opp mye prossessorkraft og bånbredde. En supernode kan uten problemer gjøre en 100Mbps linje ubrukelig.

Er interessert i å høre tanker rundt problemet, løsningsforslag osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...