Gå til innhold

WD Raptor, ødelagt?


Anbefalte innlegg

Okei, nå har jeg dunket hodet i veggen i hele kveld.

 

Kjøpte en 74 gigs, 16MB cache Raptor hos Netshop i forrige uke og jeg er ikke i stand til å få den til å fungere skikkelig.

 

Jeg har et uklokket Abit IC7-Max3 kort med 1 gig minne og fire SATA disker fra før, dette har fungert glimmers i et par år. Planen er å bruke raptoren å boote fra, dermed installere den på Intels sørside SATA controller. Men dengang ei... Når jeg forsøker dette henger maskinen like etter post, det tar forever å detecte IDE drives. Og HD-lampa lyser hele tiden. Det ender med at disken ikke detekteres. Jeg har forsøkt det som er av instillinger i BIOS i kombinasjon med flere kabler og begge porter.

 

Når jeg kobler den på SIL chipen derimot, (4 porter) booter windows og disken dukker opp. Men SMART er i følge diverse programmer ikke støttet av disken, selv ikke WD's eget verktøy klarer å si noe fornuftig om den.

 

Er det virkelig slik at denne disken ikke støtter SMART?

 

Dessuten windows påstår at dette er en SCSI disk. Er dette riktig, eller er det noe såpass galt at jeg burde returnere den?

 

(I følge WD er støtter begge kontrollerne jeg har på hovedkortet denne disken.)

 

 

Wish

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nyeste bios så det er ikke så mye og hente der.

 

Har forsøkt med det meste, men har en følelse av at SATA-kontrolleren burde stå i IDE mode (Ikke raid) og dessuten enhanced SATA mode. Men har også forsøkt det meste av andre innstillinger.

 

Har ikke forsøkt å installere, kommer ikke inn til CD-boot engang...

 

Jeg har disablet begge ATA kontrollerne og floppy'en, kan det ha noe å si?

 

Og støtter WD Raptor virkelig ikke SMART?

 

Wish

Endret av WishYou
Lenke til kommentar

Det er litt merkelig at du ikke får det til.

 

Det er ikke nødvendig å deaktivere noe.

Men du skal se både under Integrated peripherals for On chip device innstillinger og deretter på Advanced Bios Feutures.

 

On chip serial sata mode----> IDE

On chip serial sata ----->enhanced

Sata raid rom må vise disabled

 

Videre, etter det og i Advanced Bios under Bootable ad-inn device, her skal stå valget ditt ut fra det du har valgt under harddisk boot priority. Har du bare en disk tilkoplet vil valget ikke være vanskelig.

 

(jeg leser max3 bruksanvisningen og blir litt i tvil.)

 

Når det gjelder raptor og Smart , er usikker om funksjon der.

Når det gjelder disken ellers du må se jumper settings for noen muligheter der.

 

Jeg forstår det slik at du vet hva du driver med, men Biosen på bordet er ikke alltid enkelt.

Du har åpenbart konflikt et sted, og da gjelder å isolere det. I ditt tilfelle blir det å forsøke med kun den disken tilkoplet.

Lenke til kommentar

Hehe, det løste seg... Og med løsningen kom jeg på at jeg har hatt dette problemet før... :blush:

 

Abit's IC7-Max3 er så "smart" laget at harddisker på sørside-kontrollerene ikke detekteres før en låser AGP/PCI hastigheten ved hjelp av instillingen "Fixed" og 66/33, uansett om en har planer om å klokke eller ikke. Da så... :nei:

 

Mere info om det her:

http://forum.abit-usa.com/showthread.php?t...etect+harddrive

 

Wish

Endret av WishYou
Lenke til kommentar
en låser AGP/PCI hastigheten ved hjelp av instillingen "Fixed" og 66/33, uansett om en har planer om å klokke eller ikke. Da så..

 

Hvis du har planer om å klokke, men du har ikke forandret noe på CPU/AGP/PCI clock så vil AGP ratio ikke forande og dermed AUTO=FIXED. Da skal diskene detekteres.

Men hvis du forandre noe på ext. Clock så verdiene på AGP ratio vil selfølgelig forandre seg. Da er du nødt til å låse AGP ratio til fixed.

 

Kan du da kontrollere at påstand om at AGP ratio må stå ..fixed...når man har planer om å klokke , men ikke har forandret noe annet enn å sette CPU Operating speed fra, factory default til user define , vil ikke detektere diskene ? (på intels sata controller?). Dvs at den kan stå på AUTO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...