Gå til innhold

Server Internett backupløsning og lagring


trotsche

Anbefalte innlegg

Vi er 5 venner som sammen ønsker å lage en felles backupløsning. Løsningen skal være tilgjengelig fra internett og er altså ikke en en del av et vanlig hjemmenettverk. Vi ser for oss å bygge en server som står plassert et vilkårlig sted i verden og trenger tips både til software og hardware. Krav/ønsker:

  • Mulig å kjøre automatisk daglig/ukentlig etc backup av kritiske data som bilder og dokumenter over internett
  • Et felles område for deling av data
  • Sikkerhet ved strømbrudd i form av UPS og evt mulighet til å starte/hardboote serveren med mobiltelefon.
  • Mulighet for å utvide med mer diskplass ettehvert som behovet øker
  • Makspris 8000 for software og hardware sammen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve å være litt konkret. Problemet er at jeg ikke helt i hvilken ende jeg skal begynne. Problemet er som beskrevet ovenfor at vi er en vennegjen spredt over hele verden og koblet på internett. Alle har masse bilder og dokumenter som de ønsker at det skal taes jevnlig backup av. Vi tenker i størrelsesorden 500 GB lagringsplass til å begynne med og det er alt for dyrt på backup24.

 

Altså ønsker vi å bygge en server som muligjør automatisk full og incremental backup av våre data over internett (ikke et hjemmenettverk). Hva slags software må jeg kjøre for å få det til?

Lenke til kommentar
Mener du at dere skal bygge en server også la den stå hjemme hos en av dere eller at du vil ha den plasert i en server farm?

7041688[/snapback]

 

Hardware til serveren er nå kjøpt inn. Serveren kommer ikke til å stå plassert hjemme hos noen av oss som bruker den. Poenget med å ha backup på en egen server er jo at den skal gi beskyttelse ved brann/tyveri ol. Da kan den ikke stå på samme sted som det den er ment å beskytte. Antakelig blir den stående på et kontor på et ikke nevnt universitet inntil videre. Senere kommer den til å bli flyttet til familie eller venner og så får vi betale for utvidet kapasitet på deres linjer.

 

Fordelen med eget opplegg er at vi kan utvide plassen i takt med behovet uten at det koster noe nevneverdig. Skulle en betalt for online backup av 3-4 TB koster det langt mer enn å kjøpe og bygge en server selv. Dessuten er det jo gøy å bygge noe slikt selv.

 

Ulempen er selvfølgelig at det ikke er like trygt og sikkert som en proff løsning. For at det kan kalles backup slik vi gjør dette må filene lagres to steder, på serveren og lokalt på egen maskin.

Lenke til kommentar

Oki, med tanke på at HW alt er kjøpt så er det muligens bare software igjen. Hvis dere ikke alt har valgt er jo *nix en grei løsning. Siden den skal være server så kan man se etter server distroer. Feks trustix eller enguard. Jeg har selv en 2TB trustix server stående og det funker veldig bra for meg.

Lenke til kommentar
Oki, med tanke på at HW alt er kjøpt så er det muligens bare software igjen. Hvis dere ikke alt har valgt er jo *nix en grei løsning. Siden den skal være server så kan man se etter server distroer. Feks trustix eller enguard. Jeg har selv en 2TB trustix server stående og det funker veldig bra for meg.

7048798[/snapback]

 

Det ser jo spennende ut, men jeg har aldri satt opp linux på noen maskin. Har bare litt begrenset erfaring. Kunne tenke meg å kjøre en ftp-server på maskinen. Klientene bruker windows og vil kjøre cobain backup, hinx backup easy el. Hvor vanskelig vil du si at dette er å få til?

Lenke til kommentar
Flaskehalsen her vil muligens være internettlinjene da, enten hjemme hos en av dere eller der servern står. Har tenkt på en slik løsning jeg også, men uheldigvis så tar det en halv evighet å laste opp alt via en liten adsl linje... kjipt

7049016[/snapback]

 

Første gang vil det naturligvis ta lang tid, men å kjøre incremental backup vil jo gå litt kjappere da. Dessuten regner jeg med at bredden på bredbåndet mitt kommer til å øke kjappere enn megapixlene på kameraet mitt. Etter som tiden går blir bare tjenesten bedre altså...

Lenke til kommentar

For de som er interessert ble hardware på maskinen følgende:

 

UPS:

APC Back-UPS ES 700VA Offline USB, Data/DSL protection

 

Strømforsyning:

NorthQ 4001BX, ATX 400W, 120mm Blå LED Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, PCI-E,

20/24pin

 

Kabinett:

STC-T01-UW1 Stacker Big Tower Case W/12x5.25" ATX/BTX Silver Body/Silver

Stripe

 

Optisk:

SH-S182D/BEBN DVD Recorder +R/+RW -R/-RW DVD-RAM Black Bulk With Software

 

En harddisk på 500 gig for starters:

WD5000KS Harddisk 500.0GB 7200RPM SATA II 3.5" 16MB Caviar SE

 

HK:

K8N NEO3 FSR Mainboard S-754 nForce4 ATX PCI-E Audio GbLAN Retail

 

CPU:

SDA3000BXBOX CPU Sempron 3000+ Sockel-754 1.8GHz 128kB Boxed

 

RAM:

GE5123200B 512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns Aluminum Heat Spreader 2,5-2,8V

 

GPU:

FX5200-TD128LF VGA-Card GeForce FX5200 128MB AGP DVI TV-Out Retail

 

Den blir antakelig bygget kjapt ut med flere harddisker, men med tanke på den raske utviklingen der har jeg kjøpt så lite som mulig. Ellers blir flaskehalsen i systemet internettlinja, derfor ganske lave specs på resten av maskina. Kabinettet er den dyreste komponenten utenom harddisken og har plass til 12 harddisker.

Lenke til kommentar
Oki, med tanke på at HW alt er kjøpt så er det muligens bare software igjen. Hvis dere ikke alt har valgt er jo *nix en grei løsning. Siden den skal være server så kan man se etter server distroer. Feks trustix eller enguard. Jeg har selv en 2TB trustix server stående og det funker veldig bra for meg.

7048798[/snapback]

 

Det ser jo spennende ut, men jeg har aldri satt opp linux på noen maskin. Har bare litt begrenset erfaring. Kunne tenke meg å kjøre en ftp-server på maskinen. Klientene bruker windows og vil kjøre cobain backup, hinx backup easy el. Hvor vanskelig vil du si at dette er å få til?

7056309[/snapback]

 

Å sette opp Trustix er ganske lett. Litt vanskligere enn windows siden du aldri har gjort det før, men det er absolutt overkommelig for nybegynnere. Det eneste du må vende deg til er et tekstbasert interfase, men når den er satt opp kan den stå å gå i årevis uten noen form for tilsyn. Min sto i nesten 2 år før jeg byttet det meste av HW og tok en reinstall :)

Lenke til kommentar
Oki, med tanke på at HW alt er kjøpt så er det muligens bare software igjen. Hvis dere ikke alt har valgt er jo *nix en grei løsning. Siden den skal være server så kan man se etter server distroer. Feks trustix eller enguard. Jeg har selv en 2TB trustix server stående og det funker veldig bra for meg.

7048798[/snapback]

 

Det ser jo spennende ut, men jeg har aldri satt opp linux på noen maskin. Har bare litt begrenset erfaring. Kunne tenke meg å kjøre en ftp-server på maskinen. Klientene bruker windows og vil kjøre cobain backup, hinx backup easy el. Hvor vanskelig vil du si at dette er å få til?

7056309[/snapback]

 

Å sette opp Trustix er ganske lett. Litt vanskligere enn windows siden du aldri har gjort det før, men det er absolutt overkommelig for nybegynnere. Det eneste du må vende deg til er et tekstbasert interfase, men når den er satt opp kan den stå å gå i årevis uten noen form for tilsyn. Min sto i nesten 2 år før jeg byttet det meste av HW og tok en reinstall :)

7059599[/snapback]

 

Tipper jeg skal prøve det da. Får jeg det ikke til kan det hende jeg faller tilbake på noe windowsbasert, men det koster som kjent penger. Jeg kommer sikkert til å ha noen spørsmål på mandag-tirsdag når serveren bygges og settes opp. Kommer sikkert med noen spørsmål på denne tråden ang trustix da.

Lenke til kommentar
For de som er interessert ble hardware på maskinen følgende:

 

UPS:

APC Back-UPS ES 700VA Offline USB, Data/DSL protection

 

Strømforsyning:

NorthQ 4001BX, ATX 400W, 120mm Blå LED Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, PCI-E,

20/24pin

 

Kabinett:

STC-T01-UW1  Stacker Big Tower Case W/12x5.25" ATX/BTX Silver Body/Silver

Stripe

 

Optisk:

SH-S182D/BEBN  DVD Recorder +R/+RW -R/-RW DVD-RAM Black Bulk With Software

 

En harddisk på 500 gig for starters:

WD5000KS  Harddisk 500.0GB 7200RPM SATA II 3.5" 16MB Caviar SE

 

HK:

K8N NEO3 FSR  Mainboard S-754 nForce4 ATX PCI-E Audio GbLAN Retail

 

CPU:

SDA3000BXBOX  CPU Sempron 3000+ Sockel-754 1.8GHz 128kB Boxed

 

RAM:

GE5123200B  512MB DDR PC3200 400MHz Value CL2,5 5ns Aluminum Heat Spreader 2,5-2,8V

 

GPU:

FX5200-TD128LF  VGA-Card GeForce FX5200 128MB AGP DVI TV-Out Retail

 

Den blir antakelig bygget kjapt ut med flere harddisker, men med tanke på den raske utviklingen der har jeg kjøpt så lite som mulig. Ellers blir flaskehalsen i systemet internettlinja, derfor ganske lave specs på resten av maskina. Kabinettet er den dyreste komponenten utenom harddisken og har plass til 12 harddisker.

7056383[/snapback]

 

Hvorfor kjøpte dere ikke rackserver? har dere tenkt til å plassere denne serveren på ett serversenter vil det være mye billigere for dere å ha en rackserver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...