Gå til innhold

RAID på 1 partisjon?


Anbefalte innlegg

Er helt fersk på det med RAID, og jeg lurer bare på om det går an å kjøre raid på bare partisjonen med OS på?

Når jeg prøver å sette opp RAID i bios så setter den opp HELE den andre disken min til speiling.

 

Vil ikke at den skal spise en hel disk, bare ta den partisjonen jeg har OSet mitt på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bare bruke hele disken (såvidt jeg vet) som RAID. Og det må jo som du sikkert har fått med deg, være 2 identiske disker. MEN, når du har satt opp RAID på disken i BIOS eller RAID kontrolleren, så vil du få opp disken som EN stasjon i Windows. Deretter kan du lage ulike partisjoner på RAID-systemet ditt, så du ikke behøver å bruke hele oppsettet til Windows.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Er helt fersk på det med RAID, og jeg lurer bare på om det går an å kjøre raid på bare partisjonen med OS på?

Når jeg prøver å sette opp RAID i bios så setter den opp HELE den andre disken min til speiling.

 

Vil ikke at den skal spise en hel disk, bare ta den partisjonen jeg har OSet mitt på...

6980306[/snapback]

 

Skal du bruke hardware raid må du normalt bruke hele disken(e).

Om du bruker software raid kan du få det til...

 

/Avo

Lenke til kommentar

Du kan bruke SW-RAID i Windows XP, men da tror jeg ikke du kan legge OSet på en RAIDet disk.

 

Du bruker samme fremgangsmåte som her:

http://www.tomshardware.com/2004/11/19/usi..._raid_5_happen/

Tror ikke du må redigere dll-filene for å få RAID-0/1 (striped/mirrored), men er usikker på det. Det lønner seg ikke hastighetsmessig å ha to partisjoner som er mye brukt på samme disk, så å bruke bare noe av en disk til RAID kan gjøre at ting går seinere.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...