Gå til innhold

Hvordan styre skjermen via DVI-kabelen ?


Furoree

Anbefalte innlegg

Ingen på AVForum har klart og hjelpe meg med dette... ennå...

 

Har en 20,1" LCD-skjerm. Dette er en custom skjerm, hovedsaklig produsert av NEC.

 

Skjermen har kun 2 tilkoblinger, 220VAC og DVI-D, og har ingen knapper/brytere, whatsoever. Skjermen er DDC2B kompatibel.

 

I utgangspunktet brukes denne skjermen mot en custom-made prosessor-unit, som har 2 DVI-D utganger, samt et custom-made keyboard. Keyboardet har egen vribryter(stepbryter) for kontroll av skjerm-brilliance.

Andre skjerminnstillinger gjøres i SW meny fra keyboardet.

 

Til opplysning kan man koble hvilken som helst skjerm med DVI inngang til prosessor-uniten, og få bilde.

 

Så til utfordringen;

 

Jeg vil kunne bruke denne skjermen opp i mot en standard PC, ved hjelp av DDC, enten fra extern hardware, eller med software på PC'en. Men her står jeg ganske fast, selv etter mye leting på nettet.

 

 

Håper jeg har forklart bra nok hva jeg prøver og få til, og at noen der ute har det ultimate tipset :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at jeg vil bruke skjermen mot en vanlig PC. Men skjermen har ingen knapper/brytere til og hverken slå av/på, eller justere noe som helst.

Så skjermen må styres via DVI-kabelen ( DDC ), enten ved hjelp av hardware som kobles mellom PC og skjerm, eller software på PC'en.

 

Det er løsningen på dette problemet jeg er på jakt etter :hmm:

Lenke til kommentar

OK. Tydeligvis litt utenfor mitt felt :) Så for meg en skjerm som var i standby, og som skrudde seg på når den fikk innkommende DVI signal ifra skjermkortet. Og at man kunne kontrollere den gjennom NEC sin NaviSet i software. Skal sjekke litt rundt, hørtes litt artig ut faktisk.

 

Dette var tanken: NaviSet

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Da har jeg plukket fra hverandre skjermen, og funnet ut at selve LCD-panelet er produsert av Fujitsu Display Technologies Corp. Powersupply er custom, mens DVI-converter kortet er ukjent for meg. Der står en Silicon Image chip på det kortet som heter SiI 161BCT100.

Skal ta bilder av kortet og se om noen kan kjenne det igjen :hmm:

 

Og NaviSet funket ikke :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...