Gå til innhold

Hvordan fjerne DRM fra ITunes filer


EirikLF

Anbefalte innlegg

I kjølvannet av dette nye programmet fairuse4WMV som gir mulighet for fjerning av DRM sperre på WMV filer, har jeg funnet en tilsvarende løsning for ITunes sine filer (beskyttet AAC/M4P):

 

1:Mange har kanskje funnet ut att man enkelt kan brenne ut sangene til en CD, og så rippe dem igjen. Enkelt, sikkert, men ganske tungvint.

 

------------------------------------------------------------------------

 

Her er en guide til å gjøre det samme, bare på datamaskinen:

 

*Først trenger du ett program til å fjerne kopisperren.

QTfairuse er ett lite, veldig praktisk program som fungerte fint hos meg.

(Søk i google hvis linken ikke funker)

 

*Unzip/ekstrakter filene fra denne, og finn frem til destinasjonsmappen.

Du begynner med å kjøre det lille programmet uten ikon. Les gjerne readme filen og.

 

*For å fjerne kopisperren fra enkeltfiler, eller flere, er enkleste måten å merke filene, og så dra og slippe de over programmet. så trykker du bare enter.

 

*Hvis du bare kjører programmet, kan du bare trykke enter, og programmet vil da konverter alle M4P filene i biblioteket ditt til M4a filer.

 

*M4a filer er AAC filer uten DRM.

disse blir liggende ved siden av originalfilene i biblioteket, og beholder all info fra ID3 taggene(unntatt den vurderingen med stjerner). bare å slette de gamle M4P filene etterpå.

 

Resultat:

Filer uten kopisperre, med samme info og kvalitet. Programmet skal kun fjerne kopisperren, ikke konvertere musikken, så du skal ikke miste kvalitet.

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Men, det er ikke mange MP3 spillere som støtter avspilling av M4a filer heller (unntatt Ipod, seff), Disse bør konverteres til MP3 filer etter min mening

 

*Ett praktisk program for å konvertere M4a filer er JHymn

JHymn

 

*JHymn er egentlig en annen løsning for å fjerne ITunes DRM, men det krever noe innlogging på Musicstore, og fungerte ikke ordentlig her. Fordelen er att JHymn støtter konvertering av M4a til WAV for videre konvertering hvis du vil, og MP3, med Lame encoder.

 

*Bruksanvisning for JHymn er i linken.

 

*Du må huke av for M4a under file types to process

*Velge MP3/WAV under Convert all file types to:

*Du kan stille inn kvalitet på MP3 under edit/preferences. Enten ett av standardvalgene, eller velg custom, og skriv inn kommandoer direkte til LAME.

*anbefalt innstilling: Sett på custom, og skriv inn --preset cbr 128

 

(hint: last ned lame, ekstrakter og les dokumentet basic i mappen html (nettside))

(hint 2: kryss av for kun konvertering av M4a filer, og sett hele ITunes biblioteket til konvertering)

 

Resultat:

 

X stk. MP3/WAV fil, uten kopibeskyttelse.

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Kanskje lurt å gjøre dette før Apple kommer med en "patch", tenker du?

Programmet støtter ihvertfall ITunes inntil versjon 7.0, (jeg har kun testet i 6.0)

 

Dette er ikke (direkte) ulovlig etter hva jeg har forstått. Så lenge det kun er til eget bruk. Det skal ikke være større begrensninger på hva man har lov til å bruke Musikken til hvis den har kopisperre, altså kan man bruke denne selv. Dette vil muligens gjøre det lettere å legge ting ut på P2P klienter og lignende steder der man kan spre kopibeskyttet materiale, men de fleste vil nok da velge www.allofmp3.com som visstnok er den russiske mafiaens nettbutikk, med mye bedre utvalg, kvalitet, og lavere priser enn ITunes (mye pga. spesielle russiske lover)

Dessuten vil dette være praktisk for mange til vanlig bruk f. eks. avspilling over nettverk, MP3 spillere som ikke heter IPod, og ved bruk av flere PCer, og ved formatering.

 

 

Håper derfor på å unngå att denne tråden blir fjernet, siden den forhåpenttligvis kan være til nytte for noen.

 

Edit: noen skrivefeil rettet++

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:thumbup:

men man kan også bruke " Tunebite Premium  ", koster USD 16,90 men man kan prøve den først med en demo ( limit på 30 sanger ).

 

http://www.tunebite.de/website/v2/en/home....affiliate=50002

 

edit: en mye enklere metode ( direkte konvertering til Mp3 )

6975255[/snapback]

 

Direkte konvertering er det nok ikke, men det blir gjort av ett program, så man slipper å forholde seg til noe ekstra.

Men jeg ville jo helst sluppet ett slikt shareware program som koster penger hvis det skal være til noen nytte.

Man kan selvsagt droppe den siste (og lengste) delen av guiden min, og bare ha filene som M4a filer (best kvalitet) En fordel som dukker opp da, er att ITunes ser på M4p filene du hadde fra før, og M4a filene som duplikater. Da kan du bare sortere etter filformat, og så slette alle M4p (beskyttet aac) filene dine!

Lenke til kommentar
Enklere guide: Ikke kjøp musikk med DRM-beskyttelse i første omgang. Skaff deg heller musikken ved å *sensurert*, så lenge de fortsetter å juridsk sett binde musikken mot iTunes og iPod.

6972879[/snapback]

 

Er jo tross alt _en del_ som sitter "med skjegget i postkassen" allerede da.

F.eks. meg

Lenke til kommentar
Ok. var bare et generelt spm, den som spørrer vet alt... ;)

6975914[/snapback]

Hehe, jeg bare prøvde å lage en analogi. Etter min mening kan jeg ikke skjønne at man ikke kan gjøre hva man vil med sitt eget produkt til eget bruk. Musikkbransjen er sikkert veldig uenig, men etter hva jeg har skjønt fra jurister og politikere er det ingen ting som hindrer deg fra å knekke en kopisperre i utgangspunktet.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...