Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Farlig WiFi stråling; EIRP vs SAR?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er ute etter å lufte erfaringer her.

Grunnen er at jeg i helgen testet en Linksys WRT54GL med dd-wrt firmware med 28 mw sendestyrke og standard 4dbi antenner montert på (hardware og software er her egentlig uinteressant).

 

Etter å ha drevet med diverse tester på routeren over ca 6 timers tid (inkludert matpauser) ble jeg så svimmel og kvalm at jeg måtte kapitulere og legge meg.

Det er svært sjeldent at jeg opplever å bli kvalm.

Jeg hadde også sovet tilstrekkelig denne dagen og var ikke syk.

Jeg mistenkte med en gang at det kunne være routeren som stod med fotenden min (ca 1 meter fra hjernen).

Det rimet likevel ikke da sendestyrken skulle være godt innenfor tillat EIRP verdi i EU som er på 100 milliWatt.

Før jeg la meg slo jeg av routeren og neste morgen var jeg i fin form igjen.

 

Etter å ha snoket litt rundt på nettet fant jeg en ny standard som jeg ikke har hørt om før, nemlig SAR-verdien.

Denne måler effekt tatt opp av biologisk vev utfra effekt delt på kg.

Denne verdien er veldig mye høyere nær sendestasjonen sammenlignet med bare noen meter fra denne. I mitt tilfelle tror jeg utfra side 19 i følgende dokument at denne verdien var 100 ganger høyere enn normalt i en trådløs sone. Sunn fornuft tilsier jo at man får mer stråling når man sitter nærme en rundstråleantenne men da jeg opererte godt innenfor EIRP verdi trodde jeg at dette ikke skulle være skadelig.

Tatt i betraktning at SAR verdien i mitt tilfelle var så mye høyere enn normalt over en lang periode ser jeg ikke bort i fra at dette kan være årsaken til de symptomene jeg opplevde.

Ser gjerne at andre deler sin erfaring, slik at dette blir en slags hypokonder tråd! :D

Dette kan selvfølgelig være en enkelt hendelse og det er sikkert noen som tviler og da kan det være interessant om de tviler nok til å teste dette ut på seg selv! ;)

(anbefaler i så tilfelle å sette routeren rett over det øverste hodet slik at man merker svimmelheten uten å evt miste for mange stormtropper i forsøket)!

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hørtes rart ut. Kjører min WRT54GL på 68 mW (100 mW egentlig). Ikke merka noe, men det kan vel være at routeren er et liten stykke unna meg.

 

Mobiltelefoner og mikrobølgeovner stråler MYE mer enn denne. (Eksakte verdier varierer fra merke til merke).

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar

Liten oppdatering på hvorfor det ikke er strålebegrensninger i forhold til SAR-verdien:

"Dagens faregrensene for elektromagnetisk stråling er satt ut fra feil kriterier. Myndighetene tar kun hensyn til såkalte termiske effekter, dvs. oppvarming. Direkte bioelektriske virkninger benektes ennå, men uttalelsene er blitt mindre bastante de siste årene".

Kilde: Mikro og radiobølger og relaterte helseplager

Lenke til kommentar

Det kan nok stemme at det er oppvarming av vev som er mest målt (fordi det er enkelt?). De effektene vi snakker om her er relativt lave, men har hørt om andre som er ekstra følsomme for mikrobølge.

Selv så har jeg klatret i LORAN-C mast med 250.000W, men det er ikke akkurat mikrobølge. ;)

 

De påvirkningene du ble utsatt for kan nok sammenlignes med noen mobilsamtaler langt unna basestasjon vil jeg tro.

De virkningene du får i nærfeltet til antennen avtar med tredje og fjerdepotens med avstanden, så kan man flytte routeren en meter lengre bort, så kan du nok se bort fra negative effekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...