Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DoS angrep. what to do?


Anbefalte innlegg

Forrige fredag var min datamaskin med på å forårsaker såkalte smurfeangrep (DoS angrep i småskala), på norske og utenlandske nettverk.

 

Jeg var redd for at jeg hadde gjort noe straffbart forrige fredag, da formodentlig mitt kabelmodem plutselig var ute av funksjon. UPC hadde på formiddagen fått en privat melding fra et norsk firma, at min internetttilkobling hadde vært med på å utsette deres eksterne nettverk for smurfeangrep. Dette var grunnen til at modemet var nede frem til tirsdags kveld. Tirdags kveld var alt i orden, etter den så lite uhyggelig tilbakemeldingen.

 

Den ansatte hos UPC ga meg advarsel om at jeg måtte gjøre ditt og datt, slik at internett tilkoblingen seinere var godt nok sikret mot misbruk av utenforstående personer. Jeg er selvfølgelig enig med rette vedkommende om at alt bør sikres godt nok mot misbruk at UPCs internett tilkobling, men at det allikevel ikke alltid er like lett. Men, heretter skal jeg gjøre alt for at alle sikkerhetshull er tettet, nye virusoppdateringer downloades hver dag, og at man går over til andre browsere.

 

De programmer jeg har begynt å ta i bruk heretter for å sjekke om datamaskinen kan være åpen for uvedkommende, er at Nortons antivirus program 2003 blir benyttet, det samme med Zonealarm pro, og Ad-aware.

 

En kamerat anbefaler meg på det sterkeste om å benytte mozilla, siden denne alternative internett browseren, ifølge sikkerhetseksperter ikke har noen "uttetede sikkerhetshull", mens IE har borimot 15 og muligens flere.

 

Håper at flere av datakyndige personer her i dette diskusjonsforumet, kan komme med gode anbefalinger om hvordan datamaskinen og internetttilkoblingen kan sikres best mulig.

 

Takker for din hjelp på forhånd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...