Gå til innhold

Interne disker, eksterne disker eller SAN?


fhl

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat overtatt en gammel maskin som jeg tenkte å bruke som server for en Squeezebox. Planen er å bruke to 250Gb disker til å lagre musikk på, den ene for backup. Jeg har sett på 3 løsninger:

 

-To interne disker med et PCI RAID kontrollerkort. Billigste løsning, men er usikker på en 200W strømforsyning liker dette.

 

-To USB/FW disker med nødvendig kontrollerkort

 

-Lagring via nettverk, 2 disker montert i noe sånt: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319533

 

Prismessig er det ikke så store forskjeller på disse løsningene. Jeg er ute etter noe som gir sikker lagring, og samtidig kan taes med til en ny maskin uten problemer. Hva vil folk anbefale?

 

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har akkurat overtatt en gammel maskin som jeg tenkte å bruke som server for en Squeezebox. Planen er å bruke to 250Gb disker til å lagre musikk på, den ene for backup. Jeg har sett på 3 løsninger:

 

-To interne disker med et PCI RAID kontrollerkort. Billigste løsning, men er usikker på en 200W strømforsyning liker dette.

 

-To USB/FW disker med nødvendig kontrollerkort

 

-Lagring via nettverk, 2 disker montert i noe sånt: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319533

 

Prismessig er det ikke så store forskjeller på disse løsningene. Jeg er ute etter noe som gir sikker lagring, og samtidig kan taes med til en ny maskin uten problemer.  Hva vil folk anbefale?

 

Frode

6950198[/snapback]

 

Selv har jeg 4 disker (i hovedpcen, ikke på server) på et promise "Promise 100 TX2"-kontrolelrkort og syns dette funker utmerket. En slik løsning tar heller ikke mye strøm. Kanskje 50W med alle diskene + kontrollerkortet??

 

Velger du USB/FW løsning må du huske på at disse krever EKSTERN strømforsyning (som følger med). Hadde selv to USB-disker på 250 og 320 GB men satte de heller inn i maskina da jeg ble lei av å drasse rundt på de eksterne strømledningene. Skulle andre i nettverket ha tilgang på noe på diskene måtte de jo være slått på uansett..

 

Håper dette var til noe hjelp?

Lenke til kommentar

 

Selv har jeg 4 disker (i hovedpcen, ikke på server) på et promise "Promise 100 TX2"-kontrolelrkort og syns dette funker utmerket. En slik løsning tar heller ikke mye strøm. Kanskje 50W med alle diskene + kontrollerkortet??

 

6951859[/snapback]

 

Men hvordan blir dette å ta med seg i en ny PC eller ved eventuell oppgradering av hovedkort?

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...