Gå til innhold

hovedkort med 2ghz front side bus


Petterbw

Anbefalte innlegg

noen som vet hvor jeg kan få tak i et sånt et? har et asus a8n-e nå, men chipsetvifta har begynt å kranle. kjører kun et skjermkort (ati) så det er ikke vits med sli eller crossfire. har lyst på et kort som er bra. helst med passiv kjøler. de fleste korta jeg har sett har en fsb på 1ghz. syntes det er litt lite. og de korta som har 2ghz har av en eller annen grunn delt denne på 2 pci16x slots så det er egentlig bare 1ghz. brukte 2mnd på å bestemme meg for det hovedkortet jeg har så jeg har det ikke veldig travelt, men hadde vært kjekt med noen kjappe svar :)

 

hvis det er noen som vet om en chipset kjøler som passer på dette kortet så si gjerne ifra. men har mest lyst til å benytte unskyldninga til å kjøpe et nytt hovedkort.

 

håper det er noen som har noen tips.

ps: pris er ikke så farlig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
de fleste korta jeg har sett har en fsb på 1ghz. syntes det er litt lite. og de korta som har 2ghz har av en eller annen grunn delt denne på 2 pci16x slots så det er egentlig bare 1ghz.

6946110[/snapback]

Beklager, men dette har du misforstått. Alle socket 939 hovedkort og prosessorer har 2000 MT/s overføringsrate mellom prosessor og brikkesett (tilsvarer 4 GB hver vei pr sekund).

 

Det er riktignok ganske vanlig at nettbutikker roter med HT-spesifikasjonene, for klokkefrekvensen er 1000 MHz, men grensesnittet er dual-pumped, akkurat som DDR1 og DDR2. Ergo dobler det overføringshastigheten, og HT-bussen har evig nok båndbredde. Hverken produsentene av brikkesett eller hovedkort har anledning til å forandre disse spesifikasjonene. AMDs HyperTransport-buss opererer på 2000 MT/s på alle komponenter til socket 939.

 

For den saks skyld, når man kjører i SLI på nForce4 SLI-kort vil båndbredden til selve PCIe-slotene fordeles fra 1*16x til 2*8x, så de vil ikke okkupere mer av HT-bussens båndbredde.

 

Hvis du fremdeles vil ha nytt hovedkort, synes jeg DFI NF4 Lanparty er de beste kortene med socket 939.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

det forklarer jo en god del. men hvis jeg kjører 1 skjermkort på et hovedkort som støtter sli. vil jeg da få hele båndbreddeen på det ene kortet eller er det fortsatt delt?

 

en kompis av meg kjøpte akkurat samme pcdeler som meg med unntak av hovedkortet (a8n-sli premium) og jeg slo han på 3dmark. det var ikke mye jeg slo han men nok til å erte han litt. og det er ikke aktuellt å bytte til et hovedkort som gjør at jeg ikke slår han

Lenke til kommentar
men hvis jeg kjører 1 skjermkort på et hovedkort som støtter sli. vil jeg da få hele båndbreddeen på det ene kortet eller er det fortsatt delt?
Når SLI-moduset er aktivert vil båndbredden deles, men når du bruker ett kort vil den ene sloten kjøre på 16x i de aller fleste tilfeller. Det eneste unntaket jeg vet om er et Epox-kort som mangler SLI-switch, så på det kortet er begge slotene låste på 8x.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...