Gå til innhold

Bygge HTPC vs. kjøpe billig og oppgradere


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har bygd et par maskiner før, men er helt nybegynner på HTPC. Tenkte på å sette opp en maskin som kjører mythtv på ubuntu 06.06.

 

Men hva trenger jeg av HW? Skjønner åpenbart at jeg trenger tuner, men hvor sterk må maskina være? Er det lurt å bygge selv, eller kan jeg kjøpe en billig pc og legge inn disker og tuner-kort osv?

 

Hvor sterk må prosessoren være, hvor mye minne trenger jeg?

Hvor mye må jeg ut med tilsammen for et sånt prosjekt?

 

 

Tusen takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bygde en "komplett" maskin for 3000,- (hadde disk fra før)

 

Den inneholdt

* Antec NSK 2400 kabinett (med psu)

* ASUS m2npv-vm hovedkort

* Sempron 3000+ cpu

* 1gb ram

 

Den kjører windows og mediaportal, og har ikke hatt noen problemer enda. Den er ikke helt oppe å gå enda men det har mer med min uvitenhet angående mediaportal å gjøre :)

 

-C-

Lenke til kommentar

Riktig. Hva er ulempene ved å ha en så svak maskin? Er de snakk om lavere framerate på dvd osv? Tenkte å kunne kjøre litt basic pvr funksjonalitet på den, nemlig buffring av tv, osv. Du har ikke skrevet noe skjermkort. Betyr det at du bare har en TV-tuner i tillegg til det innebygde i hovedkortet ditt?

 

Er det sånn at hvis man har en dyrere hardwaretuner, trenger man svakere hw ellers?

Lenke til kommentar

Maskinen trenger ikke være kraftig for avspilling, men straks det er snakk om å lagre det man ser og lignende så trengs mer kraft.

 

Også avspilling av HD-materiale trenger kraft, men dette kan et OK skjermkort klare (mange skjermkort gjør denne jobben istedetfor CPU).

 

Min nye HTPC kommer imorgen, den er kun til avspilling og kom på ca 4500kr noe jeg synes er ganske rimelig for en HTPC.

Skal maskinen være klar for "ripping" og HD-materiale så blir den nok straks litt dyrere (spesielt med tanke på minneprisen for tiden).

Lenke til kommentar

Vel, hovedforskjellen på min og din HTPC er lagring av TV, min koster ca 4500kr og vil ha ingen problemer med jobben jeg gir den.

 

Hvorfor socket 479?

Etter AMDs cool n quiet kom er det lett å få stille PC i kombinasjon med rett kjøler, NorthQ har kommet med "mediacenter" CPU-kjølere som tar veldig liten plass.

Med socket AM2 vil det bli null problem å få stille maskin med nok kraft i massevis til jobben din skal gjøre til en LANGT billigere penge.

Lenke til kommentar

Jeg glemte seff å si at jeg har et Hauppauge PVR-500 kort (dobbel-tuner) i tillegg, fra før. Dette koster 1200,- ca.

 

Og en sempron 3000+ som jeg har vil holde til alt utenom oppskalering av videomateriale (kun aktuellt hvis du har lcd/plasma/prosjektor) og kanskje avspilling av HD-materiale. Det siste har jeg ikke prøvd ennå.

 

Ja, jeg bruker kun det innebygde Geforce 6150 skjerm"kortet". Tenkte en gang å hive inn et 7600gt for evt. spilling... Men kjøpte meg PS2 istedet :D

 

-C-

Lenke til kommentar

Har satt sammen en liten handleliste her. Selvom jeg har prøvd å være sparsom greier jeg ikke å få prisen under 5000! Hva gjør jeg galt? Er komponentene greie nok?

http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...E2-DFC9D7B1EAC0

 

EDIT: Fikk laget enda en handlelista hvor jeg ikke kjøpte barebone, men satt sammen selv. Litt lavere pris, men fremdeles ikke nede på 3500. Hvor kan jeg spare inn?

http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...17-5BD0CF580D79

Endret av lassegs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...