Gå til innhold

Forskjell mlm MSN messenger og Windows messenger

hcoa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mulig at dette er noe som allerede er vel omtalt (har forsøkt å lese litt igjennom det som er skrevet uten at jeg fant noe om dette)..., men hva er forskjellen mellom MSN Messenger og Windows Messenger (tror det er det det heter...)?

Jeg har en datter på 9 år som veldig gjerne vil ha en MSN adresse. Jeg har vært litt skeptisk for jeg mener å ha hørt at dette ikke alltid er lurt i forhold til økt virusfare??

Uansett, vi har OS XP og dermed også Windows messenger. Er dette det samme? Har liksom fått en forståelse av at det ikke er det. Men hvilke praktiske forkjeller er det evt.?

Og stemmer det at det er økt virusfare med MSN/messenger?

Hvilke av disse to evt anbefaler dere her på forumet - og hvorfor?

Er det noe jeg som forelder og ikke minst min datter, bør vite før vi tar i bruk dette?

Håper på snarlig svar - hun vil så gjerne ha dette....

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Windows Messenger er innebygd i Windows XP, mens MSN Messenger må du laste ned separat. MSN Messenger er det same som Windows Messenger, berre med ein del meir funksjonalitet. Eg har hatt MSN i fire år no (trur eg) og har aldri fått virus. Men kanskje nokon andre bør svare på det med virusfare og slikt, då eg har lite peiling på dette.

Endret av Imperivm_Romanvm
Skrevet (endret)

Windows Messenger, MSN Messenger og Windows Live Messenger (Nyaste) er akkurat det samme programet berre dei har skifta navnet etter diverse oppgraderinga alle kjem i frå Microsoft.

Der er ein liten fare får virus men den er der viss du helder på og tekker i mot divers ukjende pakke so kan du få det men sjelden, du bør ha ein sikkerhetspakk (antivirus , brannmur) so e du bedre beskyttet.

Har brukt Messenger i fleire år uten noke problem med virus og andre ting :)

Anna ein burde vite er at ikkje alle personer kan være den dei utgir seg og være viss hun legge ut MSN addresen sin på MSN

MSN logger alle samtaler på maskine (viss du ikkje ha slått den av)

So viss du er litt nervøs so har du loggen på maskina so du kan sjå ka ho helder på med, men det e no litt privat etter min mening men det er opp til deg.

MSN er heilt greit og bruke :thumbup:

Endret av Neddo
Skrevet

Men jeg mener at det er to ulike program. For som nevnt, det ene må jeg laste ned. Kan man da kommunisere med alle uansett om de har MSN messenger (fra nettet) eller Windows messenger (fra XP-pakken)?

Skrevet
Men jeg mener at det er to ulike program. For som nevnt, det ene må jeg laste ned. Kan man da kommunisere med alle uansett om de har MSN messenger (fra nettet) eller Windows messenger (fra XP-pakken)?

6940594[/snapback]

Er samme program, du kan laste ned den nyaste versjon i frå Microsft heimesider. Og då kan du kommunisere med alle som du har gitt ut adressa di til.

(Windows Messenger er ein gammal versjon)

Skrevet

Den nyeste msn messenger heter nå windows live messenger, så det er den du eventuelt bør laste ned. Største fare for å få ondsinnet kode (virus, ormer, trojanere) er ved overføring av filer på msn, da disse kan være noe annet enn det senderen sier eller tror dem er.

Svært mye filer overføres på msn, og før man aksepterer en filoverføring bør man iallfall sjekke filas filetternavn. Tilsier filetternavnet at fila er en audio eller videofil, da er det liten risiko for at fila inneholder ondsinnet kode (tekstfil ingen fare), men tilsier filetternavnet at fila er et script eller et program (f.eks et spilll), da bør man stole på at avsenderen ikke vil sende ondsinnet kode før man aksepterer, men 100% er ikke mulig, fordi avsenderen kan være i god tro. En viss beskyttelse mot dette gir antivirusprogrammer som etter at man har akseptert, ofte varsler hvis fila er av typen script eller programmer. I og for seg kan man godt akseptere script, men man bør ikke dobbelklikke demses ikoner før man i notepad har sjekka demses koder. Hvis man ikke har peiling på scriptkoder, bør man være ytterst forsiktig med å dobbelklikke scriptenes ikoner. Med exe-filer er det enda værre, fordi demses koder ikke lar seg sjekke, fordi dem jo er kompilert kode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...