Gå til innhold

[LØST] installerere 2.6 Linux kjerne direkte?


arna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mener du når du installerer fra bunnen av? Da skriver du linux26 når CD'en booter.

Om du kjører 2.4 kan du installere en 2.6-kjerne med apt-get.

6933605[/snapback]

 

 

Jeg gjorde som du sa og prøvde linux26 men helt i starten etter jeg har valgt språk, og den begynner på Detecting hardware to find CD-ROM devices kommer den til 95% og: Starting PC-Card services Her stopper den.

Noen forslag til hva jeg kan gjøre? Tror det har noe med mitt trådløse nettverkskort "PCMCIA", så skrev "LINUX26 PCMCIA=OFF" men ingen endring....

 

Etterpå prøvde jeg "EXPERT26" og da kom jeg forbi dette ved å velge vekk ett par moduler, men i det jeg skal boota opp etter å ha fjernet cd og den laster inn kjerne, stopper den opp igjen på "PCMCIA kobler til" eller noe slikt... Hvordan skal jeg få løst dette?

 

EVT: Hvordan installerer jeg 2.6 kjernen med "APT-GET" som du sier... ?

Lenke til kommentar
Hvis du installerer 2.4-kjernen skal det bare være å skrive:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

(Virket hos meg på Ubuntu :) )

6934044[/snapback]

 

Har prøvd denne guiden tidligere 24 -> 26

 

og sist jeg prøvd apt-get upgrdae/update så funket det ikke riktig.. ved boot og uname -r så viste den gammel 2.4 kjerne uansett...

 

Må vel spesifiserer riktig kjerne med kernel-header/source og legge denne inn i /boot + editerer grub?

 

Og forøvrig så blir vel kjernen ikke en ren 2.6 når man editerer en 2.4 og patcher denne opp ... ?

Lenke til kommentar

Det som skjer når jeg oppgraderer kjernen er at jeg automatisk får 2.6 som default i grub, og 2.4 som et alternativ. Regner derfor med at oppgradering legger inn en helt ny 2.6 kjerne. Usikker på om Grub legger inn tidsforsinkelse (så du får gjøre valg under oppstart) hvis du ikke har satt dette opp før oppgradering.

Lenke til kommentar
Det som skjer når jeg oppgraderer kjernen er at jeg automatisk får 2.6 som default i grub, og 2.4 som et alternativ. Regner derfor med at oppgradering legger inn en helt ny 2.6 kjerne. Usikker på om Grub legger inn tidsforsinkelse (så du får gjøre valg under oppstart) hvis du ikke har satt dette opp før oppgradering.

6934314[/snapback]

 

Jeg får opp denne grub-valg-menyen ja (default er vel 5 sekunder)

Finnes det forøvrig noen måte å slå av PCMCIA på ? (under bruk, kompilering, og installasjon) Tror denne hindrer mye

Lenke til kommentar

Du velger jo kernel i standardinstalleren. Siden du allerede kjører 2.4, kan du kjøre noe sånt som apt-get install kernel-image-2.6.8-3-686 om du har Intel-CPU, sleng evt. på -smp om du har smp-kjerne.

Har du AMD blir vel apt-get install kernel-image-2.6.8-3-k8 mer riktig. Uansett:

man apt-get

 

apt-cache search kernel-image vil gi deg en god liste over muligheter.

 

Er vel forresten mulig du må lage nytt initrd-image når du går fra 2.4 -> 2.6 under Debian? Mener å huske jeg ble utsatt for det på en rackserver en gang.

Lenke til kommentar
Du velger jo kernel i standardinstalleren. Siden du allerede kjører 2.4, kan du kjøre noe sånt som apt-get install kernel-image-2.6.8-3-686 om du har Intel-CPU, sleng evt. på -smp om du har smp-kjerne.

Har du AMD blir vel apt-get install kernel-image-2.6.8-3-k8 mer riktig. Uansett:

man apt-get

 

apt-cache search kernel-image vil gi deg en god liste over muligheter.

 

Er vel forresten mulig du må lage nytt initrd-image når du går fra 2.4 -> 2.6 under Debian? Mener å huske jeg ble utsatt for det på en rackserver en gang.

6938822[/snapback]

 

 

Ja, jeg har funnet ut og fått noen tips om dette til nå. Men takk :)

 

Kort oppsummering for meg selv:

- Det er mulig å skrive ting i installeren som bestemmer hvordan installeringen skal foregå. Ala typen linux26, nousb, nopcmcia, expert26 osv

- Etter installeringen kan man inne i linux oppgradere kjernene ved blant annet å søke etter 'kernel-header' og 'kernel'source'

- Hvis PCMCIA gjør at man ikke kommer lenger i boot, kan man gå inn i grub/lilo legge til "hw-detection/start_pcmcia=false" slik at den hopper over dette. (Og når man da kjører ikke-vanlig-modus kan man gå inn i /etc/init.d/pcmcia og fjerne denne til booten for alltid :)

 

 

Takk for hjelpen folkens! :thumbup:

Endret av arna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...