stigfjel Skrevet 24. september 2006 Skrevet 24. september 2006 De fleste har vel hørt om XGL. En X-server med 3D-look. Ganske fancy. Hittil har det bare vært tilgjengelig i GNU/Linux, men nå har en kyndig BSD-bruker klart å få dette til også i FreeBSD. Her er linken til tråden på bsdforums.net. Post 8 inneholder en del screenshots, post 14 har linken til guiden. Prøver den selv nå, gir tilbakemelding hvis jeg får det til.
stigfjel Skrevet 25. september 2006 Forfatter Skrevet 25. september 2006 Men det er en bakdel: denne guiden er lang, vanskelig og komplisert. Å få inn XGL/compiz er ikke akkurat gjort på en-to-tre. Her må man ha tunga rett i munnen og være villig til å endre på både det ene og det andre.
olear Skrevet 25. september 2006 Skrevet 25. september 2006 Er det ikke akkurat på samme måte som i Linux da? Kompiler xgl, glitz og compiz fra CVS..
MindTooth Skrevet 25. september 2006 Skrevet 25. september 2006 Blir spennende å se XGL i final Kanskje sammen med E17. Birger
slettet_konto Skrevet 25. september 2006 Skrevet 25. september 2006 (endret) har ikke forsøkt XGL verken i linux eller bsd . vill nok påstå at de ikke er de enkleste å bruke/kompilere for linux heller . de fleste kjører nok vanlig oppsett , men å ha mulighetene der er alltid kjekt . Endret 25. september 2006 av ogger
stigfjel Skrevet 25. september 2006 Forfatter Skrevet 25. september 2006 Dette gikk dårligere enn jeg trodde. Møter jo kompileringsfeil på kompileringsfeil . Så nå blir det vel å vente til xgl/compiz havner i ports, antar jeg.
slettet_konto Skrevet 26. september 2006 Skrevet 26. september 2006 hva slags kompileringsfeil er de du treffer på ?
stigfjel Skrevet 26. september 2006 Forfatter Skrevet 26. september 2006 Stanger hodet når jeg kommer til compiz.
stigfjel Skrevet 27. september 2006 Forfatter Skrevet 27. september 2006 Den stopper ved kompilering av filen screen.c. Det som er irriterende, er at jeg ikke finner noe særlig info om det akkurat nå. Men jeg hørte at det skal komme en ny versjon av et par ting snart, og at det er best å vente. Det sto på et eller annet forum, mener jeg å erindre.
slettet_konto Skrevet 27. september 2006 Skrevet 27. september 2006 virker som den feiler når den kompilerer et programmet skrevet i c++ eller c# . sikker på at du har gcc , alså slike ting som trengs for kompileringen .
stigfjel Skrevet 27. september 2006 Forfatter Skrevet 27. september 2006 virker som den feiler når den kompilerer et programmet skrevet i c++ eller c# . sikker på at du har gcc , alså slike ting som trengs for kompileringen . 6948818[/snapback] Selvfølgelig har jeg GCC. Kan ikke tenke meg et OS uten compiler.
slettet_konto Skrevet 27. september 2006 Skrevet 27. september 2006 grunnen til at screen.c er viktig er fordi de er har med editering av screen/bilde når du skal ha de i 3D - ser ikke helt mulightene for å compilere rundt . har du link til der du fant guiden ?
slettet_konto Skrevet 27. september 2006 Skrevet 27. september 2006 virker som den feiler når den kompilerer et programmet skrevet i c++ eller c# . sikker på at du har gcc , alså slike ting som trengs for kompileringen . 6948818[/snapback] Selvfølgelig har jeg GCC. Kan ikke tenke meg et OS uten compiler. 6948868[/snapback] hva slags versjon av gcc har du?
stigfjel Skrevet 27. september 2006 Forfatter Skrevet 27. september 2006 Den versjonen som følger med FreeBSD 6.1-RELEASE, GCC 3.4.4.
slettet_konto Skrevet 27. september 2006 Skrevet 27. september 2006 ok . burde fungere hva med å compilere screen.c for seg selv først ?
stigfjel Skrevet 27. september 2006 Forfatter Skrevet 27. september 2006 Å kompilere screen.c gikk ikke bra. Dette er guiden jeg har fulgt for å få inn xgl/compiz på bsd-boksen. Som dere ser, krever kompilering av compiz en liste med innparametere så lang som et vondt år. Her er den aktuelle tråden på bsdforums som omhandler dette emnet. Fant ingen ting om problemet mitt på det forumet. Men jeg har tenkt å poste det der. Brukeren funky ser ut til å ha klart det, så tipper han kan gi svar. Det er forresten funky som har skrevet denne how-to'en.
stigfjel Skrevet 27. september 2006 Forfatter Skrevet 27. september 2006 (endret) Å kompilere screen.c gikk ikke bra. Dette er guiden jeg har fulgt for å få inn xgl/compiz på bsd-boksen. Som dere ser, krever kompilering av compiz en liste med innparametere så lang som et vondt år. Her er den aktuelle tråden på bsdforums som omhandler dette emnet. Fant ingen ting om problemet mitt på det forumet. Men jeg har tenkt å poste det der. Brukeren funky ser ut til å ha klart det, så tipper han kan gi svar. Det er forresten funky som har skrevet denne how-to'en. Edit: Under ser man hva som gikk galt under kompilering. display.o(.text+0x4307): In function `addDisplay': /opt/fdo/SRC/app/compiz/src/display.c:2682: undefined reference to `XineramaQueryExtension' display.o(.text+0x4803):/opt/fdo/SRC/app/compiz/src/display.c:2687: undefined reference to `XineramaQueryScreens' screen.o(.text+0x26ea): In function `addScreen': /opt/fdo/SRC/app/compiz/src/screen.c:1013: undefined reference to `XCompositeGetOverlayWindow' gmake[2]: *** [compiz] Error 1 gmake[2]: Leaving directory `/usr/opt/fdo/SRC/app/compiz/src' gmake[1]: *** [all-recursive] Error 1 gmake[1]: Leaving directory `/usr/opt/fdo/SRC/app/compiz' gmake: *** [all] Error 2 Edit edit: da har jeg også postet dette problemet på bsdforums, i den tråden jeg linket til. Så nå er det bare å vente spent på svar. Og forresten, prøver å installere dette på min laptop, og grafikkontrolleren er av typen Mobility Radeon 9000. Endret 27. september 2006 av stigfjel
slettet_konto Skrevet 28. september 2006 Skrevet 28. september 2006 kompilerte du screen.c for seg selv ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå