Gå til innhold

Har deler fra laptop - ønsker stue PC


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min Laptop havarerte og jeg har derfor anledning til å benytte disse delene til en stue-PC:

- Intel pentium m 760 (tror den heter dette)

- 2x 1GB DDR2 SO DRAMM

- 60 GM Samsung IDE 2,5 tommers disk.

 

Spørsmålet blir vel hvordan jeg kan utnytte disse delene best mulig.

 

Følgende er bruksområde:

- Spille av XVID, DivX, DVD, DVDR etc

- Spille av musikk

- Vise bilder av barna til farmor...

- Sofasurf

 

Det blir overhodet ingen spilling eller annen jobbing på stue-PC-en, til det har jeg andre bokser.

 

Mottaker for signalene vil (enn så lenge) være en nyere CRT-TV og en 5.1 surroundreceiver. Media hentes fra en server i boden.

 

Har surfet litt rundt og kan ikke skjønne annet enn at Aopens (gamle) Mini-PC kan være et alternativ (link). Med de delene jeg har trenger jeg kun et optisk drev for å være i mål.

 

Vil denne boksen bråke noe mer enn enn gjennomsnittlig laptop?

 

Hva slags fjernkontroll og tastatur bør jeg kjøpe for å få en fin opplevelse sammen med eksempelvis Media Portal? (På det tidspunkt TV-tuner etc blir aktuelt kjøper jeg sikkert en helt ny boks).

 

Andre ting jeg bør tenke på?

 

Andre alternativer som ikke gjør alt for store innhugg i budsjettet?

 

 

 

Mvh

 

Thomas R

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei Thomas

 

Dårlig respons på denne tråden, jeg har ett lignende prosjekt pågang.

Jeg valgte dette som utgangspunkt, skal sette det opp med en M755 prosessor.

 

RAM brikkene var vanlige til mitt kabinett, jeg fant ikke ut helt hvordan det var hos deg.

Har hørt rykter om en overgang mellom 3,5 og 2,5 HDD, denne har jeg ikke greid å oppdrive og kjøpte derfor en ekstra vanlig disk.

Den optiske biten er et ekstra kapittel, jeg hadde også håpet å få brukt den som var i min døde laptop, det var ikke fysisk plass til den. Ser ut til at jeg må investere i en ny der også.

 

Konklusjon: gjenbruk av CPU mulig

 

hilsen kerog

Lenke til kommentar

Jeg synes også at Aopens mini-PC er et godt alternativ. Denne har ekstern strømforsyning og dette sammen med strømsparende bærbare komponenter får man en så og si støyfri stue-PC. Den eneste ulempen med mini-PCen er at du får kun brukt én av minnebrikkene.

 

Jeg ville kjørt Windows Medie Center 2005 som operativsystem, evt. Windows Vista Home eller Ultimate. Det er en helt annen kvalitet over dette enn f.eks. Media Portal, spør du meg, herunder On Demand tjenester. NRK har for eksempel et glimrende tilbud som kun fungerer under Media Center.

 

Tastatur: https://prisguiden.no/product.php?productId=35202

Fjernkontroll: https://prisguiden.no/product.php?productId=35202

 

Evt. TV-tuner inkludert fjernkontroll: https://prisguiden.no/product.php?productId=17510

Denne TV-tuneren har innebygget hardware mpeg encoder. Det er ingen grunn til å kjøpe en ny boks for å bruke TV-tuner. Dette oppsettet vil ha mer enn nok kraft til å kjøre Media Center opptak.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding.

 

Tror 1GB holder inntil videre - nåværende laptop snurrer xvid etc med akseptabel kvalitet til tross for PIII-500 og 256 MB Ram :-)

 

Pokker heller; det ser ut til at alt jeg trenger er selve boksen - har eksternt 5.1-lydkort, trådløst mus/tastatur og USB-basert WLAN liggende.

 

Håper dog at S-video-utgangen gir bra bilde - har god erfaring med dette fra før av.

 

Det er da bare å handle?

 

 

 

/t

Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket nøye at RAMen har de helt riktige spesifikasjonene. Se f.eks. om den finnes listet i Aopens hardware compability list, evt. sjekk ram-spesifikasjonene mot mini-pcens ram-krav.

 

http://www.aopen.nl

 

Ellers er det bare å handle. Du får en god, støysvak og forholdsvis kraftig PC.

 

Når det gjelder s-video synes jeg aldri dette gir "bra" bilde. S-video kontakten på Aopens mini-pc er nok tilsvarende s-video kontakt som hos andre. Bildekvaliteten i Media Center vil være tilsvarende som de menyene TVen din har, og slik som f.eks. DVD-meny og avspilling.

 

Det vil mao. være vanskelig til umulig å sitte i sofaen og surfe på nettet. Oppløsningen er nok for eksempel ikke god nok til å lese nettaviser med en s-video tilkobling.

 

Lykke til...

Lenke til kommentar

Begrensningene i S-video er for så vidt et poeng. 95% av bruken vil være film, og da spiller det ikke like stor rolle, men for de resterende 4% musikkavspilling og 1% imdb-oppslag er det relevant.

 

Det jeg glemmer er at disse 5% i dag gjøres på den sylskarpe skjermen til laptopen...

 

Er det forresten mulig å kjøpe barebone laptop (dvs uten ram, prosessor og disk (anser det som gjennomførbart å få på plass prosessoren i ny boks...)?

Endret av raathass
Lenke til kommentar

Media Center slår opp i imdb og henter ned all informasjon ved bruk av "My Movies". Både for DVDer man setter inn i spilleren og for filmer man har liggende på harddisken. "My Movies" er et gratis tillegg som kan installeres. Standard er "My Videos" og denne slår ikke opp i imdb.

 

Så lenge ting vises i Media Center, slik som filminfo og musikklister osv. vil det være fint lesbart også over s-video. Media Center er beregnet også på slik bruk.

 

Jeg har ikke kjennskap til barebone bærbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...