Gå til innhold

Kan jeg bruke amatørradio?


elektroboy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke bare å begynne å prate.

For å bruke en amatørradio lovlig må du ha en amatørradiolisens.

Denne får du først etter å ha bestått en prøve.

 

Dette kan du få hjelp til ved å kontakte din lokale NRRL(norsk radio relæ liga) forening.

 

På denne siden står det meste du trenger å vite om amatørradio.

 

MVH

LA5INA

Lenke til kommentar
Det er ikke bare å begynne å prate.

For å bruke en amatørradio lovlig må du ha en amatørradiolisens.

Denne får du først etter å ha bestått en prøve.

 

Dette kan du få hjelp til ved å kontakte din lokale NRRL(norsk radio relæ liga) forening.

 

På denne siden står det meste du trenger å vite om amatørradio.

 

MVH

LA5INA

6929178[/snapback]

 

Er det fritt for aldergrense eller? Jeg er 15år skjønneru!

Lenke til kommentar

Mye av vitsen er teknikken bak det hele. Det krever en del radioteknisk kunnskap for å bestå prøven. Fant en liten side hvor du finner noen oppgaver, som hører til pensum, men er ikke en del av prøven. Side

 

Er ganske mye teknikk innvolvert, så hvis det er et interresseomåde er det en kjempefin måte å lære om slikt.

 

Vil anbefale å ta kontakt med NRRL for å få oppdatert informasjon, da de sikkert vet det du lurer på...

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Han refererer til CB-radio, et foreldet IRC som blir/ble brukt av lastebilsjåfører på langturer. De bare tuna inn radioen på forskjellige kanaler, og brukte kallenavn akkurat som vi gjør her. Og CB-språket er vel deres for for SMS-språk. Blandet noen koder inn så ikke "vanlige" folk skulle skjønne hva de snakka om.

 

Så fikk de venner å snakke med over radio mens de kjørte rundt.

 

Skrekkfilmen "Joyride" baserer seg på dette, når noen ungdommer finner en CB-radio (Heeey this is like ancient IRC, dudes!) de dytter i bilen sin, og faker damestemmer og flørter med masse folk. Helt til de flørter med feil fyr som begynner å jakte på dem overalt med sin gigantiske svarte trailer.

 

M tar det på kornet her:

mwt.gif

 

Filmen Convoy dette er tatt fra, er en 70-talls film med Kris Kristoffersen (Whistler fra Blade 1,2,3) der de organiserer en gigantisk lastebilkonvoi over CB-radionettet og bryter fri en fyr fra fengsel.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hva om man bare begynner å prate da?

 

F.eks svare på et oppkall?

 

Hvis linjen er totalt stille, åsså svarer ingen på oppkallet, åsså velger jeg å si "Ulisensiert radio svarer på oppkall, tilbake til deg"

 

Er det så galt?

 

Ville en radioamatør blitt sur?

 

Har lyst å ta prøve selv, men det virker så vanskelig. Har hatt om radiobølger på skolen. Går Flyfag linjen og litt av dette var innen pensum, men også det faktum at det koster 2000 kroner til staten bare for å få eget kallenavn. Det er litt drøyt, spesielt for en student uten jobb.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kan si deg det, at en radioamatør hadde blitt sur hvis du, som er ulisensiert, svarte på et anrop. Eller i det hele tatt sende på frekvenser ulisensierte ikke har noe å gjøre.

 

Litt nedover på linken kan du se hvilke frekvenser en radioamatør kan sende på: http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20091105-1340.html

 

2000,- er egentlig ikke så mye når du tenker på at du har lisensen resten av livet, og du kan sende på utrolig mange forskjellige bånd. For å ikke snakke om digitale modes som PSK31, SSTV(Slow Scan TV, sende bilder over radio. Meget spennende.), RTTY osv.

 

En del jeg syns er spennende er QSP kjøring. Det vil si å prøve å nå så langt som mulig med minst mulig effekt. Mange setter grensen på 5W. Her ligger fokuset på et velfungerende antennesystem. Har ikke prøvd dette selv fordi jeg ikke er radioamatør enda, men det virker veldig spennende.

 

Mange også som liker den sosiale delen av amatørradio, da kan man fint bruke 2 meteren(144-146MHz) til å snakke lokalt med enten simplex(en til en kommunikasjon) eller en repeater (en radio som tar imot signalene dine på en antenne og sender på en annen. Som regel alltid plassert på en fin høyde. Veldig bra rekkevidde). 70cm (432-438 MHz) er noe av det samme som 2 meteren.

 

Det over går som regel ikke så mye lengre enn det du ser. Men hvis du skal snakke med folk fra hele verden, så må man på lavere frekvenser. Helt ned til 30 MHZ og faktisk helt ned til 135,7 kHz!. Man kan selvfølgelig ikke sende på hele frekvensspekteret, men båndene man kan sende på er delt inn i følgende:

 

  • 10 meteren(28-29,7 MHz, rett over CB/privatradio båndet)
  • 12 meter (24.890-24.990 MHz)
  • 15 meter (24-21.450 MHz)
  • 17 meter (18.068-18.168 MHz)
  • 20 meter (14-14.350 MHz, populært)
  • 30 meter (10,1-10.15 MHz)
  • 40 meter (7-7,3 MHz, populært)
  • 60 meter (hele 5 MHz-spekteret)
  • 80 meter (3,5-4 MHz, veldig populært. Mange nordmenn her også)
  • 160 meter (1,8-2 MHz populært)

 

Hvis dette høres interessant ut så kan du enten melde deg på kurs hos din lokale NRRL gruppe (Det finner du her: http://www.nrrl.no/Details.asp?aid=12 ) eller gå opp til eksamen selv gratis på http://radiokurs.kursbase.net/. Sistnevnte holder jeg på med nå, og jeg når jeg føler meg klar så kontakter jeg nærmeste sensor og han legger fram eksamen til meg. Hvis jeg består får jeg kallesignal og en regning på 2000,- i posten.

 

Vel verdt alle pengene syns jeg! :)

 

 

Selv er jeg 18 år og vi er tre stk som skal ta radiolappen snart. Det er endel unge som driver med dette, men flesteparten begynner å dra litt på åra. ;)

Endret av Dofty
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...