Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WDS nettverk med 3 like soner


Anbefalte innlegg

Nå sitter jeg her med 3 stykk wlan routere av typen Linksys WRT54GL.

Det er den routeren fra linksys som kjører linux.

 

Jeg har flasha dem ,så nå kjører de DD-WRT v23 SP2.

 

 

Nå har jeg tenkt å fordele sonene ut over leiligheten min, for å få optimal dekning over hele huset. (og litt for test, fordi denne løsningen skal jeg og kjøre på et LAN jeg er med i)

 

Noen som har satt opp WDS før?

 

Planen min er at en sone skal stå sentralt plassert, og den skal være "main" sone. Med kabel til kablet nettverk, og da tilgang til internett.

 

De andre 2 skal være like soner, som skal kommunisere med "main" sona. Samme hvilken av de 2 sonene de kobler seg til, skal de komme på samme nettverk, med tilgang til det kablede nettverket via "main" sona.

 

Hvis dere forstår?

 

 

Jeg trenger litt hjelp her :)

 

EDIT: håpløs setning

Endret av Missy TommeN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønner seg å ha forskjellig SSID på de 3 da det er Macadressene som bestemmer WDS og ikke SSID. Setter du samme SSID og kanal på flere blir det forvirring ;)

Bruker du de i WDS + AP så har du alle muligheter.

 

EDIT: Er ikke sikker på om DD-WRT har WDS+AP modus. Det har hvertfall HyperWRT.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Du skal ha alt i 1 nettverk sant? da beholder du samme ssid på alle for enkelthets skyld.

 

Alle må ha samme kanal ellers vil det ikke funke og dd-wrt har AP-WDS modus

 

disable dhcp på de 2 andre og forandre ip adresse på de eks. main: 192.168.1.1 wrtg1: 192.168.1.2 wrtg2: 192.168.1.3 og sett de opp med dns og gateway mot main, altså 192.168.1.1.

 

Du WDS'er bare de 2 mot main og ikke de 2 mot hverandre

Lenke til kommentar

Da testet jeg nettopp forskjellig ssid på 2 wrt54gl i WDS og det funker ikke, dvs du får ikke kontakt med web grensesnittet på den andre routern. testet ikke om internett funket fra den.

 

Men det er uansett teit å ikke kunne nå web grensesnittet på WDS boksene bare for at det skal se kult ut med masse ssid'er ;)

 

kjører for øyeblikket dd-wrt 23 SP2 mini på begge

Endret av kulis
Lenke til kommentar
Da testet jeg nettopp forskjellig ssid på 2 wrt54gl i WDS og det funker ikke, dvs du får ikke kontakt med web grensesnittet på den andre routern. testet ikke om internett funket fra den.

 

Men det er uansett teit å ikke kunne nå web grensesnittet på WDS boksene bare for at det skal se kult ut med masse ssid'er ;)

 

kjører for øyeblikket dd-wrt 23 SP2 mini på begge

6937279[/snapback]

 

Grei veiledning her.

Merk at du kan kun kjøre med 802.11g hvis du skal ha WPA kryptering.

 

Har noen testet å kjøre WDS sammen med chillispot funskjonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...