Gå til innhold

Private filer i XP, pc død - hvordan redde filer?


haj14

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Sony Vaio(?) pc som er ødelagt. Den er helt død, og det er intet håp om å redde den. Skrudde den derfor fra hverandre og satte harddisken inn i et eksternt harddiskkabinett. Det store problemet er at alle de viktige filene jeg ønsker å få tak i ligger på mine dokumenter, men disse får jeg ikke tilgang til. Såvidt jeg husker valgte jeg "private filer" da jeg innstallerte windows, noe som ikke gjør det mulig å få tilgang til filene fra forskjellige brukerkontoer ol.

Når jeg prøver å få tilgang til mappen "mine dokumenter" får jeg beskjed om "access denied", og mappen vises som tom.

Er det noen måte å kommet rundt dette? Jeg har utrolig mange viktige filer der, og er villig til mye strev for å få dem ut.

 

All hjelp mottas med stor glede, har virkelig behov for å få tak i filene... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å endre rettighetene til mappa:

 

- Sørg for at du ikke har på enkel fildeling:

- I explorer: Verktøy -> Mappealternativer -> Vis

- Fjern haken for enkel fildeling

- Høyreklikk på mappen du ikke har tilgang til

- Velg: Egenskaper -> Sikkerhet -> Avansert -> Eier

- Velg hvem som skal overta rettighetene

- Kryss av for at undermapper og innhold også skal ha samme eier

 

Vet ikke om det funker, men kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Dersom denne disken er systemdisk og det ikke er den det er noe galt med, kan du vel bare sette systemdisken som er i den fungerende PC-en til slave og den du skal hente data utifra til master, slik at den booter fra denne. Så kan du logge inn på brukeren din og flytte dataen over til slaven.

 

Er ikke så erfaren på dette området, men burde det ikke virke? :hmm: Tilbakemelding ønskes :p

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
Dersom denne disken er systemdisk og det ikke er den det er noe galt med, kan du vel bare sette systemdisken som er i den fungerende PC-en til slave og den du skal hente data utifra til master, slik at den booter fra denne. Så kan du logge inn på brukeren din og flytte dataen over til slaven.

 

Er ikke så erfaren på dette området, men burde det ikke virke? :hmm: Tilbakemelding ønskes :p

 

Goscinny ;)

6920107[/snapback]

 

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner. Mener du at han setter den harddisken inn i en annen PC som slave, og starter PC fra den harddisken som er i fra før. Er det ikke det han har gjort? Bare at han satt den harddisken med filene på i et eksternt kabinett?

 

Men ja, i teorien skal det funke. Jeg har gjort det sånn mange ganger.

Lenke til kommentar
Jeg mente omvent :p Sette HD-en fra den "døde" PC-en til master, og den som stod i den fungerende PC-en fra før til slave. Kan kanskje bli kluss med drivere ... Eller?

 

Goscinny ;)

6922496[/snapback]

 

Da kan jeg garantere at maskinen krasjer. Du kan til og med ødelegge for den andre harddisken også. Selvopplevd. Med mindre begge maskinene er prikk like. Da kan det gå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for masse god hjelp! Har desverre ikke hatt tid til å svare før nå, hatt lite tilgang til internett. Ikke så greit når pcen er ødelagt.

 

Jeg begynte å laste ned Damn Small Linux, men mens jeg ventet på at den ble ferdig prøvde jeg løsningen til T0mmy, og den fungerte gull. Fikk tatt rettighetene til mappen, og vips så fikk jeg tilgang til alle filene som var orden.

 

Hjertelig takk for all hjelp, fikk reddet mange viktige filer der :D !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...