Gå til innhold

Klokke ned skjermkort?


Nilmart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ett skjermkort bruker ikke mye strøm i vanlig 2d visning slik som skrivebordet til xp og programmer.

Samt ikke så mye i film osv viss du ikke har ett kort som tar over cpun sitt arbeid (det gjør mitt 7800gtx)

 

Så da er det mer å tjene på at cpun går ned i frekvens

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

(hoved) saken er at jeg synes viften går litt mye når jeg bare gjør vanlig "desktop" arbeid av typen word, msn, excel osv.

 

Godt mulig at det det vil hjelpe å klokke ned prossesoren, er det da i såfall noe man kan stille opp og ned på etter som man trenger det? Send gjerne en link med noen hint og vink. (Core 2 duo)

 

Jeg ser i instruksjonene til nvidia kortet at det skal være mulig å justere klokkefrekvensen. Greier bare ikke å finne ut hvordan jeg gjør det.

Lenke til kommentar
(hoved) saken er at jeg synes viften går litt mye når jeg bare gjør vanlig "desktop" arbeid av typen word, msn, excel osv.

 

Godt mulig at det det vil hjelpe å klokke ned prossesoren, er det da i såfall noe man kan stille opp og ned på etter som man trenger det? Send gjerne en link med noen hint og vink. (Core 2 duo)

 

Jeg ser i instruksjonene til nvidia kortet at det skal være mulig å justere klokkefrekvensen. Greier bare ikke å finne ut hvordan jeg gjør det.

6892384[/snapback]

Hei og hopp.

 

Hvis du laster ned og legger inn CoolBits så skal du finne en overklokkings sak i skjermkort innstillingene :thumbup:

 

Tror ihvertfall dette skal fungere på laptop også :thumbup:

Lenke til kommentar

Det skal ligge noe i innstillingene til driverne som "PowerMizer" av et slag, hvor man kan styre hvor mye ytelse som skal brukes på skjermkortet. Men om det virker på 2D er jeg ikke sikker på.

 

Har selv drevet å justert ned klokkehastighet på både 2D og 3D med CoolBits som exin89 foreslår, men ikke lagt merke til noe spesielt mindre strømforbruk. Det beste er nok å klokke ned prosessor med f.eks Notebook Hardware Control eller lignende. Er desverre usikker på hvordan støtten er for nyere Intel CPU, men de virket visst for Pentium M. Er ikke så lenge siden det kom en ny versjon av programmet, kanskje verdt å prøve?

 

Det programmet gjør, enkelt og greit, er å gi brukeren kontroll over spenning og hastighet på CPU, i tillegg til å ha pre-definerte settings som "Max Battery", "Dynamic Switching" (som er Performance On Demand-prinsippet) og "Max Performance".

Lenke til kommentar

Det skal ligge noe i innstillingene til driverne som "PowerMizer" av et slag, hvor man kan styre hvor mye ytelse som skal brukes på skjermkortet. Men om det virker på 2D er jeg ikke sikker på.

 

Har selv drevet å justert ned klokkehastighet på både 2D og 3D med CoolBits som exin89 foreslår, men ikke lagt merke til noe spesielt mindre strømforbruk. Det beste er nok å klokke ned prosessor med f.eks Notebook Hardware Control eller lignende. Er desverre usikker på hvordan støtten er for nyere Intel CPU, men de virket visst for Pentium M. Er ikke så lenge siden det kom en ny versjon av programmet, kanskje verdt å prøve?

 

Det programmet gjør, enkelt og greit, er å gi brukeren kontroll over spenning og hastighet på CPU, i tillegg til å ha pre-definerte settings som "Max Battery", "Dynamic Switching" (som er Performance On Demand-prinsippet) og "Max Performance".

6893179[/snapback]

[/quot

 

Høres ut som vi strever med det samme ja..

Har prøvd å sette både minne og klokkefrekvens til det laveste mulig (225/113), og overvåker temp og vifte styring i Fan control, men ser ikke ut til å gi så mye utslag.

Lenke til kommentar

Har nå lagt inn notebook hardware control, men det ser ikke ut til at noen av instillingene virker med med core 2 duo, cpu jobber aldri over 40%, men klokkefrekvensen justeres ikke ned.

Noen som kjenner til et lignende program som har støtte for core 2 duo?

Endret av Morbidor
Lenke til kommentar
Har nå lagt inn notebook hardware control, men det ser ikke ut til at noen av instillingene virker med med core 2 duo, cpu jobber aldri over 40%, men klokkefrekvensen justeres ikke ned.

Noen som kjenner til et lignende program som har støtte for core 2 duo?

6893561[/snapback]

så frekvensen er altid på 100% av maks? det er merkelig isåfall. men notebook hardware controll kan også undervolte CPUen, da vil den bruke mindre strøm på samme hatighet

Lenke til kommentar

Notebook hardware control gjør ingen ting annet en å oppgi hastig het på cpu (endrer ikke på den), volten greier den ikke hente frem, og div tempraturer får jeg oppgitt. Ser ikke ut som programmet greier å styre noe som helst. Veit ikke om det kanskje kommer av at det ikke er lagt inn støtte for core 2 duo?

 

Hadde satt pris på noen gode forslag til et evt. annet program, som kanskje har støtte.

 

Har nå prøvd:

Notebook Hardware Control - virker? men greier ikke styre noe som helst

 

CpuIdle- virker ikke som det har støtte for c2d

 

Motherboard Monitor - I dette programmet virket ingenting.

 

Fan control v 3.0 - Det virker til å styre viftene, men det har ikke mulighet til å

regulere noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...