Gå til innhold

VLUG - Vestfold Linux User Group


Anbefalte innlegg

Jeg bor i Vestfold, og kunne kanskje vært interessert men, jeg bor så langt nord, at det er mer naturlig for meg å søke til DRLUG(Drammen Linux User Group), om jeg skulle vært med i en LUG. Blir det bare GNU/Linux som blir temaet, eller skal dere ta opp andre *nix varianter?(Solaris, *BSD, osv.)

6914284[/snapback]

Vi har allerede noen som bor i Sande som er interessert, så du blir ikke alene selv om du bor nord i fylket. Kanskje dere kan kjøre i bil sammen til møtene? Men jeg skjønner om du kanskje heller vil til Drammen. Kanskje VLUG kan ha noe felles arrangement med DRLUG en gang? Ikke umulig!

 

Når det gjelder hva vi skal ta opp av *nix, så er det vanskelig å si på forhånd. Det får bli opp til medlemmene å foreslå. De kan jo selv holde foredrag om det de ønsker. Tror ikke det er naturlig å legge begrensninger på dette. Vi får se hva medlemmene bruker av distroer. Evt. Unix/BSD. Selv bruker jeg Ubuntu, og er relativt fersk med Linux (installerte Linux primo juli i år). Så jeg har mye å lære og synes jeg har lært en del allerede av andre - spesielt på http://linux1.no/forum/ (der kom reklamen). Det er vel også en av hovedgrunnene til at man søker seg sammen med andre Linux-brukere? :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
går det ann å spørre hvor i vestfold det er snakk om å holde til ?

6917232[/snapback]

Vi er avhengige av å få låne møtelokaler gratis, så jeg er på utkikk etter et klasserom eller auditorium på en skole for første møte. Så får vi se om det senere dukker opp et bedre alternativ. Det er vel ikke umulig at noen har idéer og forslag.

 

Det første møtet blir antagelig i Tønsberg-distriktet. Men det er usikkert ennå.

 

åpent bare for vestfoldinger eller ?

Neida. Det er åpent for alle. Vi har jo ingen vedtekter som spesifiserer hvem som kan bli medlem og evt. hvor de må bo. Grunnen til at jeg oppfordret vestfoldinger til å melde seg, er at jeg regnet dem som mest naturlig å henvende seg til. :)

 

Det eneste som er naturlig å kreve, synes jeg, er at man er medlem. Dvs. man kan godt ha med seg gjester på møter, men hvis man møter fast bør man melde seg inn. Send meg en mail med navn og e-postadresse, så registrerer jeg deg på mailinglisten vår.

 

Bor i telemark, men er ikke noe lug der såvidt jeg vet.

Du er velkommen til oss! Uansett om det finnes en LUG i Telemark eller om det skulle opprettes en senere.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Ok. Det første som slo meg når jeg leste dette var: Dette må da vær veldig hjemmesnekkra greier? Kan da ikke være noe sånn seriøse greier tenkte jeg på.

Hva skal f. eks taes opp på de såkaldte møtene?

Dere må no passe på å ta med dere nok kaffe å kaker tenker jeg, blir nok mye å av i Vestfold fremover tror jeg :p og ihvertfall mye kløing i hodet.

Men for all del. Bare begyn du.

 

Jeg kommer IKKE.

6885635[/snapback]

 

Kva i helsike pratar du om? Om du ikkje har noko konstruktivt å komme med så foreslår eg at du sparar deg.

 

___________

 

 

Kjempebra tiltak Prognatus! Om eg hadde budd i nærheita hadde eg nok meldt meg inn!

Lenke til kommentar

Eg mistenker at wil egentlig ikkje veit kva LUG er. Når det gjeld BLUG som eg har erfaring med, så varierer det sjølvsagt litt kor flink foredragsholderane er, men mangen av foredraga har både vert interesanne og av høg kvalitet. Installfestane som har ert holdt har også ofte vert til stor hjelp for enkelte med problemer, og til inspirasjon for dei uten problem.

Epostlista harogså vert til hjelp mang ein gong.

Lenke til kommentar

Installfester høres gøy ut!

Apropos: jeg oppfordrer kvinner til å melde seg inn! <ahem> ;)

 

Ang. wils innlegg leser jeg mellom linjene fordommer mot Vestfold. Kanskje har han hørt at det er mange bønder her og tror at hele fylket er bare traktorer og kumøkk. Kanskje han mener at vi ikke er i stand til å lage LUGer her på bondelandet? Dette med by & land-problematikken er ikke ny. "Bønder på bytur" er et uttrykk som oppsto i Paris i siste halvdel av 1700-tallet. Vestfold har mer enn 220.000 innbyggere og det er byer her også. Faktisk har vi byer som er eldre enn de fleste i Norge. Tønsberg var kongeby før Oslo var påtenkt. :) Før Tønsberg hadde vi store valfartsteder for vikinger, som Kaupang og Borre. (De er riktignok ikke "byer" lengre). Men begge vikingskipene vi har er gravd opp i Vestfold.

 

Joda, Oslo har mye fint de også og jeg ser ikke ned på Oslo-folk selv om de ikke har så lange tradisjoner som oss her i Vestfold. ;)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Vil du være med i Vestfold Linux User Group (VLUG)?

 

VLUG håper å starte opp igjen høsten 2006.

 

Hvis du er interessert, send en e-post til bjorn [at] softace.no og jeg kontakter deg nærmere med beskjed om når og hvor det blir et evt. stiftelsesmøte. Hvis vi får nok interessenter blir det et møte nå i høst, sentralt i Vestfold.

 

Du kan gjerne forsøke å verve familie, venner og kjente! :)

Isåfall be dem å sende meg en e-post direkte, så jeg får registrert e-postadressen deres.

 

Kopier gjerne denne meldingen og post den i andre fora der du vandrer.

6885436[/snapback]

 

Jeg har fundert på en ting; finnes det noe tilsvarende i Telemark?

 

..selv om det ikke er langt til Vestfold har jeg ikke bil ATM.. :}

Lenke til kommentar

Jeg føler med deg. ;)

 

Men, som sagt, det er ikke spesielt vanskelig å samle sammen noen folk å lage sin egen LUG der man bor. Start i det små og se hvor det bærer hen. La medlemmene bestemme retningen. Spre oppgavene på flere og lag minst mulig administrative oppgaver. Husk at det er GNU/Linux dere er interessert i og ikke papirarbeid - eller? :)

 

Husk bussfaktoren: Hvor mange (aktive) medlemmer må overkjøres av en buss før LUGen stopper?

 

Ved å lage en flat struktur, spre ansvaret til mange, med fokus på praktisk arbeid og lite papirarbeid, er sjansene større for å få med flere til å gjøre jobben.

 

Noen huskeregler for å få med folk:

 

- Lag noe folk ønsker

- Lytt til brukerne/medlemmene

- La folk vite at de blir hørt

- Ta vare på (folk med) gode forslag

- Gi fortjent oppmerksomhet

- Vær dynamisk, bevegelse i ønsket retning

- Ingen (toppstyrt) jernneve

- Slipp kontrollen

- Lag konsensus, og hvilket som helst medlem kan lede

Lenke til kommentar
Jeg har fundert på en ting; finnes det noe tilsvarende i Telemark?

7011977[/snapback]

 

Nei, ifølge denne listen finnes det ingen LUG i Telemark:

 

http://www.linuxguiden.no/index.php/Brukergrupper

 

...men dere kan vel starte opp en? :)

 

hm... bor i feil del av norge jeg

 

Er det ingen LUG der du bor?

7014404[/snapback]

 

jeg kan legge tif VLUG , viss prrosjeketet blir realisert :) , eller kanskje det alt er det ?

Lenke til kommentar

Bare en kommentar, er det ikke lettere å starte i det små med en gruppe for si en by/kommune/etc? Dersom man får til noe i en by så er det ofte enkelt å samarbeid med LUGen i nabobyen med "bytte" av foredragsholdere. Med å ha en LUG som skal strekke seg over hele vestfold vil det kanskje være vanskelig å finne dager/datoer/tidspunkt som passer bra for mange pga reising.

 

Et annet tips for rekruttingering; sjekk med høgskolene i fylket, er vel noen av de som har datarettede linjer og dermed fort har en del Linux-brukere.

Lenke til kommentar

Hvis vi skulle starte opp en LUG bare for Tønsberg f.eks. tro jeg det hadde blitt få deltakere på møtene. Jeg vet om bare 2-3 som bor her og bruker Linux.

 

Men høyskolen i distriktet har jeg kontaktet og har flere interesserte derfra. Det var en av de første jeg kontaktet, bl.a. fordi de var sentrum for VLUG sist det var oppegående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...