Gå til innhold

Plansliping av core2duo


ap3

Anbefalte innlegg

Jeg har en Core2Duo E6600 som jeg har hatt i noen uker. Bruker en Thermaltake Big Typhoon som kjøler nå, men kan virke som den ikke får full kontakt med cpu. Bruker as2 som kjølepasta.

 

Coretemp viser ca. 45-50grader idle, og rundt 55 load ved stock speed. Har greid å få den stabil opptil 3ghz, men da viser coretemp oppmot 70grader ved full load. Problemet er at når kjenner på kjølern er den ikke spesielt varm, ikke engang når coretemp viser 70grader.

 

Har lest at lønne seg å planslipe IHS på cpu (såkalt "lapping"), da den ikke er helt flat. Fant denne guiden på hvordan man kan gjøre det på en pentium4.

 

Noen som har noe erfaring med å gjøre dette på en Core2Duo cpu? Noen tips ? Lurer også på hvor jeg kan få kjøpt sandpapir som er bra til denne typen bruk (Biltema?:).

Endret av ap3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde samme problem, men det var festet i MB som presset mer på midten av CPU enn på sidene, så det ble en dump på midten som ikke var i kontakt med kjøleren. Så jeg tok av den festeramma, og tempen sank med 10 grader.

6874781[/snapback]

 

 

Er det ikke den som holder CPU'en på plass? Hvordan fikk du montert kjøleren da igjen?

6876381[/snapback]

 

Kjøleren er festet med skruer gjennom MB.

Lenke til kommentar

Var det vansklig å fjerne ramma? Det er den ramma som presser cpu'en ned i hovedkortet (hvis ikke har jeg missforstått helt).

 

Er det mulig å feste ramma igjen, hvis dette ikke gir noen effekt? Tenker at det kanskje ikke er like lurt å flytte så mye på pc'en når cpu kun sitter pga viften.

 

Edit:

Ap3: Hva ligger tempen din på nå? Har du klokka?

Endret av ken8
Lenke til kommentar
Var det vansklig å fjerne ramma? Det er den ramma som presser cpu'en ned i hovedkortet (hvis ikke har jeg missforstått helt).

 

Er det mulig å feste ramma igjen, hvis dette ikke gir noen effekt? Tenker at det kanskje ikke er like lurt å flytte så mye på pc'en når cpu kun sitter pga viften.

 

Edit:

Ap3: Hva ligger tempen din på nå? Har du klokka?

6889798[/snapback]

 

Ganske enkelt å fjerne ramma, bare vippe den av. Bare å sette den på igjen siden hvis du skulle ønske det. Det største problemet er å montere Big typhoon kjølern på nytt, er et rent helvete :)

 

Idle temp på stock speed er ca. 42 grader nå. Skal prøve å klokke den litt senere tenkte jeg.

 

edit:

mb temp ligger også på 42 grader, så cpu temp hadde nok sunket en del om jeg hadde fått ned den. Er ganske varmt i rommet jeg sitter.

Endret av ap3
Lenke til kommentar
Jeg har også P5B og sliter med litt høy temp i forhold til andre E6300. Ligger på 43 nå med alt stock. Har t.o.m lagt på ny artic sliver 5 uten at det hjalp nevneverdig mye.

 

Si fra hvis du får senket temp.

6877864[/snapback]

 

 

Mitt hovedkort (P5W DH Deluxe)ligger på 43 ved idle og 48 ved hardcore BF2,videre så ligger Cpu på 22-23 ved idle og 28-29 ved spilling :D:thumbup: Cpu vifta er en Thermaltake Blue Orb og kan anbefales på det varmeste(eller i dette tilfellet kaldeste :cool: )

Lenke til kommentar

***ups.. feil post..den skulle i c2d klokke tråden***

 

E6400

Asus P5B

2gig ddr2-5300

 

Sleit veldig med stock kjøleren.. MB 28-35/CPU 40-47 Idle med stock hastighet og volt.

ved load ble det mb 34-45/CPU 55-65.

 

prøvde å klokke opp FSB til 333 men da kom cpu på 70+ ved load.

 

installerte mitt gamle vannkjølings-sett "TT Big Water" og klokket 8*333 (2662MHz),

satte vcore til 1.2v..så nå er temp ved idle MB 23-30/CPU 34-38..

100% load MB 30-33/CPU 44-46

 

CoreTemp viser 5-10 grader lavere enn asus probeII

rom temp er ca. 23 grader

 

Kansje det blir bedre temp med en bedre vann-blokk?

 

bare ønsker at vi kunne få noen bra forklaring hva som måler rett temp :/

Endret av NeMoX
Lenke til kommentar
Mitt hovedkort (P5W DH Deluxe)ligger på 43 ved idle og 48 ved hardcore BF2,videre så ligger Cpu på 22-23 ved idle og 28-29 ved spilling :D  :thumbup:  Cpu vifta er en Thermaltake Blue Orb og kan anbefales på det varmeste(eller i dette tilfellet kaldeste  :cool: )

6890624[/snapback]

 

Nekter å tru at det der er faktisk CPU temp med den kjøleren. Bruk et program som sjekker temperaturen til kjernen, og ikke selv CPU basen. F.eks Coretemp eller Intel Thermal Analyzer. I Speedfan er CPU tempen min rundt 30 grader, men med Coretemp/ITA så er den på 50 grader på hver kjerne...

Endret av jovaa
Lenke til kommentar
Mitt hovedkort (P5W DH Deluxe)ligger på 43 ved idle og 48 ved hardcore BF2,videre så ligger Cpu på 22-23 ved idle og 28-29 ved spilling :D  :thumbup:  Cpu vifta er en Thermaltake Blue Orb og kan anbefales på det varmeste(eller i dette tilfellet kaldeste  :cool: )

6890624[/snapback]

 

Nekter å tru at det der er faktisk CPU temp med den kjøleren. Bruk et program som sjekker temperaturen til kjernen, og ikke selv CPU basen. F.eks Coretemp eller Intel Thermal Analyzer. I Speedfan er CPU tempen min rundt 30 grader, men med Coretemp/ITA så er den på 50 grader på hver kjerne...

6892362[/snapback]

Er også greit å vite om C1E funksjonen er av eller på i bios. Denne gjør at Vcore blir justert automagisk etter hvor mye load cpu har.

 

Temperaturene jeg skrev over var med C1E disablet. Hvis jeg enabler C1E i bios ligger idle temp på rundt 35grader. Load temp vil bli det samme uansett.

 

Det er også stor forskjell på målt temperatur fra forskjellige hovedkort, men jeg tror coretemp skal vise ganske likt. Asusprobe viser f.eks alltid 10grader høyere enn coretemp hos meg.

Endret av ap3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...