Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 internett linjer, forskjellige ISP, på 1 router?


Anbefalte innlegg

Vanskelig å lage emne på denne, men er det mulig å ha 2 linjer inn på 1 router, som utgjør ETT nettverk?

 

Har 2 internett linjer, EN fra CanalDigital (10/2) med UGmI avtale på og EN BlueCom (10/1) med IP Telefon.

 

OG er utrolig irriterende, når kompisen sitter rett vedsiden av meg og ikke får tilgang til mitt nettverk og omvendt. Vi bruker 2 switcher. En pr linje.

Har prøvd å bruke begge nettvertstilkoblingene på maskinen, men da går det helt i ball for den, ang. hvilke linje han skal velge for å gå på internett med... og det er dritt.

 

Finnes det ikke en router som takler 2 internett linjer og kan eventuelt styre litt båndbredde på de forskjellige maskinene og velge hvilke ISP hver maskin skal få? Hadde nemlig vert bra om vi kunne bare brukt BlueCom til surfing (i og med at eg har følelse av at IP Telefonen blir dårlig når eg ligger i 1MiB i DC på heftig nedlasting) og heller kun brukt Canal Digital til nedlasting i DC og gjerne gjort ene maskinen tilgjengelig i FTP. Har ca 2Tb på 'serveren' min.

 

Så... Finnes det et slikt vidunder av en router som kan alt dette? Eller kanskje bare noe av det? hehe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken som helst linuxboks gjør dette uten problemer. Da kan du route basert på port, protokoll, src maskin/net, destinasjons maskin/net, etc. "Ingenting" er umulig.

6871106[/snapback]

 

Jo men eg har ikke peiling på noe som helst av dette... eneste eg har fått til er port åpning på NGT routeren som eg hadde før... Disse to linjene eg har nå har tydeligvis åpne porter og fri flyt... for skrudde bare på strømmen når eg fikk tingene og etter ett minutt var eg på nett...

Lenke til kommentar

Dette er et emne som dukker opp ganske ofte på forumet, så prøv et lite søk. :)

 

Men for å summere opp kan jeg si dette:

 

- Du får ikke til å legge sammen linjene for å få til en 20/3 linje.

 

- Det finnes rutere med 2 eller flere WAN porter. Hvor inteligente disse er med tanke på lastdeling mellom linjene vet jeg ikke. (Får sikkert alt etter hva man betaler.

 

Beste tipset er det til trondage. Bruk linux. Men det krever en del kunskaper da....

Lenke til kommentar
Nå kjenner jeg ikke ZyXEL ZyWALL 35 så godt selv. Men etter det jeg kan lese støtter denne kun failover på de to WAN portene. Mao. Vist en linje går ned bytter den over på den andre.

6872989[/snapback]

Bruker du 2 linjer vil du få flere IP-addresser ekstert og trafikk kan da ikke fordeles over de 2, det som muligens er mulig er å dele trafikk på port a til isp a, og så videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...