Gå til innhold

Hva slags kassett er dette?


krister461

Anbefalte innlegg

Hallais.

 

Jeg har fått i oppgave å finne ut hva slags kassett dette er.

 

Jeg har ikke noe bedre bilde enn det som er vedlagt. Og jeg har fått opplyst at kassetten er ca 10x5cm, men jeg vet ikke hvor presist det anslaget er. Merket er 3M. Den er litt tykkere enn de gode gamle musikk-kassettene.

 

Noen som har noen ideer?

 

Vh

Krister

post-8809-1158220214_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallais.

 

Jeg har fått i oppgave å finne ut hva slags kassett dette er.

 

Jeg har ikke noe bedre bilde enn det som er vedlagt. Og jeg har fått opplyst at kassetten er ca 10x5cm, men jeg vet ikke hvor presist det anslaget er. Merket er 3M. Den er litt tykkere enn de gode gamle musikk-kassettene.

 

Noen som har noen ideer?

 

Vh

Krister

6860469[/snapback]

muligens så er det DAT tape....

Lenke til kommentar
Hallais.

 

Noen som har noen ideer?

 

Vh

Krister

6860469[/snapback]

 

Utifra det dårlige bildet og målene (10x5cm) kan det være et QIC-2120 tape (analog - ikke DAT).

Korrekte mål på kasetten er: 8 x 6cm og hylsen er: 9 x 6,5cm.

På samme linje som 3M logoet står der sikkert: 120Mbytes - 307.5ft (93.7m)

(Plass til 120MB ukomprimeret data)

 

Var et populært backup-medie for ca. 15 år siden (for private).

Ble også flittigt brukt av 'fildelere' på den tiden (før CD-brenner kom)

 

Edit\ Kan også være et QIC-2060 (60 Mbytes) - samme størelse og utseende.

(har tonsvis av disse tapes (første bilde) ligendes i en papkasse)

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Prøv å skaffe et bedre bilde, evt noe mer info om hva som står på etiketten. En DAT er ca 7x5x0.8 cm (har en DAT tape her men ingen linjal) Jeg har aldri sett en gjennomsiktig DAT tape, men det behøver jo ikke å bety noe.

 

M.

 

edit: Der var linjalen, ja: en DAT er 72 x 52 x 10 mm. de er som regel merket med en DDS2 logo.

 

forøvrig et passende emne til å være første post med ny signatur (never underestimate the bandwidth of a truck full of tapes running on the highway)

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Det fantes lesere tilsalgs. Men før du starter jaktene på lesere (og software) må du indentifisere tapen. Et bedre bilde! Bedre mål! Og avskrift av det som står på tapen.

6860643[/snapback]

Ehm...det er litt spesielt denne gangen, så jeg fikk ikke noe bedre bilde sist jeg spurte. Men, jeg har svart at jeg tror det er en QIC, og spurt om hva som står på den. :)

 

Men, mens jeg venter på svar så tenkte jeg å undersøke mulighetene for lesing. ;)

Lenke til kommentar
Forøvrig, er det noen som har noen formening om hvordan man kan få lest en QIC? Finnes det lesere til salgs? Kan jeg finne en brukt som fungerer med dagens maskiner? Kan IBAS hjelpe? :)

 

(Takker for alle svar)  :)

6860626[/snapback]

 

Nok vanskeligt å finne en brukt, da disse tape-stasjoner var fremme for 15 år siden.

De hadde det med å ta kvelden efter ca 1 år (heftig bruk) og altid rett efter at garantien var utløbet (lesehodet ble slitt).

 

Hvis det er livvigtigt - kan jeg kanske hjelpe (har en tape-stasjon der stadig funker).

Desverre var der flere backup-programmer på markedet på den tiden (DOS og Win3.1x - og disse var ikke altid kompatibel med hverandre (brukte eget format).

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Snakket nettopp med en som har sett kassetten og han var rimelig overbevist om at det var en QID. Snakket også med IBAS og de skulle ha ca. 6.000 for arbeidet med å flytte filer over på en CD.

 

6k er småpenger for de som trenger dette gjort, så det blir nok til at IBAS blir brukt! ;)

 

Takker for all hjelp! :)

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...