Gå til innhold

MPX roter - mobil med bindingstid


Anbefalte innlegg

Satt i går og kikket rundt på verdensveven etter ny mobiltelefon, og jeg kom innom siden mpx.no

 

Etter å ha surfet rundt inne på siden en stund, fant jeg modellen Nokia N73 til 1 krone med abonnementet Fri120 fra Telenor. Jeg anså dette som en god pris, og la derfor inn en bestilling. Betalte med MasterCard og fikk raskt en ordrebekreftelse:

 

mpx1gv9.th.gif

 

Jeg trodde alt var bare velstand, men den gang ei. I dag kl. halv ti kom en ny epost fra MPX:

 

mpx2ap9.th.gif

 

Hva sier man til sånt? De har tydeligvis gjort en feil, men her er ingen forsøk på å unnskylde, tilby kompensasjon etc. De øker rett og slett bare prisen med drøye 3000 kroner og later til å tro at jeg skal akseptere det blindt. :thumbdown:

Endret av PureTamil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du bør vel kanskje gi dem noe mer enn 10 minutter til å sjekke hva som har skjedd før du kommer med grunnløse påstander om at de ikke kommer med unnskyldninger og "later til å tro at jeg skal akseptere det blindt". Hva slags kompensasjon venter du?

6854169[/snapback]

 

FYI: Det er nå 2 og en halv time siden klokken var halv ti, ikke 10 minutter som du sier.

Lenke til kommentar

Jeg gjetter på at den åpenbart var feilpriset, fordi at Telenor subsidierer en telefon med over 3000 kroner er usannsynlig. Når en feilprising er åpenbar kan selger gå fra avtalen uten å kompensere kjøper på noen måte.

Dette følger blant annet av Lov om forbrukerkjøp, av 2002.

§ 37. Kjøpesummens størrelse

 

      Er kjøp inngått uten at prisen følger av avtalen eller av opplysninger selgeren har gitt i annonser, utstillingstilbud e.l., skal forbrukeren betale gjengs pris på avtaletiden for samme slags ting solgt under tilsvarende forhold, for så vidt prisen ikke er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, må forbrukeren betale det som er rimelig under hensyn til tingens art og godhet og forholdene ellers.

 

Endret av gorber
Lenke til kommentar
Jeg gjetter på at den åpenbart var feilpriset, fordi at Telenor subsidierer en telefon med over 3000 kroner er usannsynlig. Når en feilprising er åpenbar kan selger gå fra avtalen uten å kompensere kjøper på noen måte.

6854336[/snapback]

 

Tja, SÅ usannsynlig er det jo faktisk ikke. Finnes mer enn nok av 1-krones mobiltelefoner, og det er litt mye forlangt at kundene til enhver tid skal kunne vite hvilke modell som er billig nok til å bli subsidiert så mye og hvilke som ikke er det. For alt vi vet kommer denne telefonen på 1-kronestilbud om et halvt år.

 

Men hva kompensasjon gjelder så har jeg ikke peiling altså. Personlig hadde jeg antakeligvis bare hevet avtalen og funnet telefonen i en annen butikk.

Lenke til kommentar
N-73 er en helt ny "topoftheline"mobil. Det er utvilsomt ikke en kronesmobil.

 

Og at den kommer på tilbud om et halvt år er ikke relevant i dette tilfellet. Et halvt år i mobiltid er som 54 hundeår.

6854377[/snapback]

 

Hehe, ja, men nettopp fordi utviklingen går så rivende fort så kan man jo ikke forlange at alle forbrukerne skal kunne følge med og vite om dette er "siste skrik", så den kan umulig være på 1-kronestilbud. Det er liksom ikke like åpenbart som det ville vært dersom telefonen sto avertert til 1 kroner UTEN binding.

Lenke til kommentar

Tja, det kan tenkes at man har en sak i denne situasjonen. Om det er verdt bryet er en annen sak. MPX tar følgende forbehold på sine sider:

 

MPX.no tar forbehold om evt. prisfeil på Internett og i trykksaker. Vi kan imidlertid ikke endre prisen på en vare du har fått bekreftet pris på, med unntak av tilfeller hvor det har oppstått åpenbare og alvorlige feil.

 

Det er jo ikke tvil om at han har fått bekreftet prisen i ordrebekreftelsen. Om en automatisert ordrebekreftelse (hvor de ikke tar noen ekstra forbehold) regnes om en slik bekreftelse er første punkt. Det neste er om dette er en åpenbar og alvorlig feil. Den er nok ganske åpenbar hvis man undersøker litt andre steder men er det alvorlig nok til at MPX skal kunne gå fra avtalen? Jeg synes ikke det ved første øyekast selv om MPX nok vil hevde noe annet. Synd for MPX som ikke sørger for å ta tilstrekkelige forbehold.

Lenke til kommentar

Telefonen koster jo kun 1998,- med telenor 120+ da. Er nok noe feil. Kryss fingrene på at MPX kun har trukket deg for 1kr på mastercardet. Blir du trukket mer så har du kredittkjøpsloven i baken. Du har fått bekrefting på 1kr og du skal betale 1kr da.

 

Så jeg ville ikke sendt mail, og håpet på det beste. Kansje en billig telefon kommer hjem til nettopp DIN postkasse

Lenke til kommentar

Har enda ikke hørt noe fra dem.....

 

La også nettopp merke til at de har endret betalingsmåte.

 

I går stod det:

Betaling: MasterCard (Netaxept)

 

Nå står det:

Betaling: Postoppkrav (ikke brevpost)

 

Men det er ikke det verste; når jeg nå går inn på "Mine sider" hos Telenor Mobil, står det at jeg har abonnementet djuice control med 12 måneders bindingstid! Jeg har aldri hatt noe abonnement fra djuice, inntil i går hadde jeg FriFiks.

 

Det er noe alvorlig råttent med bestillingssystemet og rutinene til mpx.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Det er noe alvorlig råttent med bestillingssystemet og rutinene til mpx.

6855571[/snapback]

 

Jeg er ikke enig i at det du skriver er god praksis - å endre priser uten å informere kunde - men at du slår hele systemet til MPX ned fordi det har skjedd en glipp, er tåpelig.

 

Dette vil ikke få noen økonomiske konsekvenser for deg - MPX dekker returporto.

Gjør du aldri feil selv?

 

Hva om du ringte MPX når du oppdaget at det var noe galt?

Det er bedre at de forklarer hva som har skjedd, fremfor at vi på forumet skal prøve å synse oss til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...