Gå til innhold

Kjøpe speilrefleks i juletidene. Hva bør jeg velge


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg blir 18år den 19.11. og da får jeg en liten slump penger. Jeg tenkte å bruke litt av disse på et speilrefleks. Jeg har sikla litt etter Canon 400D og 30D. Jeg har vel forholdsvis store hender, og liker at ting føles bra (metall). Jeg skal bruke kameraet til alt mulig egentlig, men jeg har en forkjærlighet for makrobilder.

 

Er 30D verdt prisforskjellen?

Er det veldig problem å ikke ha støvrensingen til 400D?

Er 400D kit-objektivene bra?

Hva bør jeg kjøpe til makro?

 

D80 kanskje? D70s?

 

Jeg er amatør så det holder. Mitt forrige kamera var ett Casio Z-40.... så...

Endret av bobbo_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har litt store hender bør du gå for et kamera med større grep. Nikon modellene, fra D50 og oppover har alle større (bedre i min mening) grep enn Canon 350 og 400D. Canon 30D passer mine hender bedre. 30D er litt mer avansert kamera enn 400D, litt annen styring og knotter og hjul, raskere seriebildehastighet osv. Gå til en butikk og prøv kameraene og kjøp de der. :)

Lenke til kommentar
Er 30D verdt prisforskjellen?
Det er nesten bare du som kan svare på det. Bildekvaliteten er stort sett identisk og siden vi ikke vet nøyaktig hvordan kameraet blir vil bli brukt så er det umulig å svare på det. For noen vil D30 være et klart valg, for andre så passer D350 eller D400 bedre.

 

Ingen kitobjektiver er toppobjektiver, du burde satse på noe bedre hvis mulig. Stort sett alle ekte makroobjektiver som du finner i prisguiden er meget bra. Sigmaobjektiver som har zoom som det står "macro" på er ikke ekte makroobjektiver men de kan være brukbare til sitt bruk.

 

Bruk en kort brennvidde som Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM for håndholdt makrofotografering. Bruk lengre brennvidde som Sigma 150mm F2.8 EX DG APO IF Macro HSM på stativ og når du trenger større avstand til motivet.

Lenke til kommentar

Jeg har ihvertfall funnet alt jeg savnet i 350D i den nye D80. Utrolig deilig å holde i, god og lys søker som gjør det lettere med manuell fokus, gode histogrammer, gridlines på søkerbildet.

 

Jeg er ihvertfall veldig glad jeg sitter her med Nikon D80 istedenfor EOS 30D..

 

Men til syvende og sist er det bare du som velger. Det er jo bare å gå ned til en butikk å prøve..

Lenke til kommentar

Kjøp det billigeste kameraet, og bruk pengene du sparer på å kjøpe noen skikkelige makroobjektiver isteden. Kameraene faller nemlig i pris hele tiden, men det gjør ikke objektivene. Når det gjelder størrelsen på grep osv. så er dette noe du bør prøve selv. Jeg skal ikke prøve å overbevise deg om å kjøpe noe annet enn Canon siden du tydeligvis allerede har bestemt deg, men ta ihvertfall en titt på prisene på gamle objektiver for henholdsvis Pentax, Nikon og Canon på ebay før du gjør ditt endelige kjøp. 20-30 år gamle objektiver er nemlig nesten like bra som nye, og i mange tilfeller enda bedre. Når man kan få gamle kvalitetsobjektiver helt ned til 30 dollar blir det plutselig mye lettere å eie en haug med utstyr.

Lenke til kommentar

læs denne tråd og føl dig frem.

 

men brug kun halvdelen af rådighedsbeløbet på kameraet, så der også er råd til optik. Kameraet holder alligevel ikke mere end max 2-3 år hvis du virkeligt begyndet at gå op i det.

 

Og så har jeg ikke haft problemer med at kameraet er for lille selv om mine hænder både kan slå søm i og fælde træer :D

Lenke til kommentar

Har ikke bestemt meg for canon, men har liksom forstått at det er veien å gå. Har titta litt på D70 og lignedne.

 

Jeg er åpen for forslag. Jeg vet at dere ikke vet hva jeg skal bruke det til, men det blir nok mye forskjellig egentli. Gi meg noen grunner for å velge andre kameraer... Simple as that...

Lenke til kommentar

Jeg valgte ihvertfall Pentax K100D som mitt første speilreflekskamera, og er strålende fornøyd. For min egen del stod valget mellom dette Pentax-kameraet og et Nikon D50. Begge kameraene har faktisk samme CCD-brikken, men jeg valgte Pentax grunnet shake reduction (SR), og det som etter min personlige mening er en bedre ergonomi og et tøffere utseende. I tillegg setter jeg selvsagt pris på alle de billige antikvariske objektivene på ebay. (K-mount fra helt tilbake til 1976 og M42 tilbake til 1949)

Lenke til kommentar
Noen som kan si hvor viktig den støvfjerningsfunksjonen på 400D er?

 

Har sett litt på Nikons D70s og D80. Er D80 verdt prisforskjellen?

 

Så... Nikon vs. Canon. Billig vs. Dyrt

6848697[/snapback]

 

Vedr støvfjerningsfunksjon...denne funksjonen må du ikke stole for mye på. Se linken for en test av støvfjerningsfunksjonen til Sony alfa og Olympus. De holder ikke det de lover! http://www.ephotozine.com/equipment/tests/...cfm?test_id=468

Lenke til kommentar
Canon 350D og 400 er ikke for menn med store hender. Nikon D50 har etter min mening mye bedre grep enn 350D! Jeg ville heller ha brukt pengene på å kjøpe objektiv enn å investere dem i et litt bedre kamerahus.

6845935[/snapback]

 

Enkelte har vel også kjøpt vertikalgrepet til 350D og funnet ut at dette gir god nok ergonomi for dem? Koster ikke mye å gå innom en fotbutikk å prøve ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...