Gå til innhold

Windows finner ikke SATA disk


Woodoo

Anbefalte innlegg

Jeg har en Fujitsu Siemens bærbar PC som jeg har litt problemer med for tiden, derfor tenkte jeg å går at jeg skulle formatere PC'en med den gjennopprettingscd'en som fulgte med laptopen.

Problemet jeg fikk da var at installasjonsprogrammet for Windows XP ikke greide å finne harddisken (Det er 2x 60GB SATA disker som er satt opp i raid til en 120 GB disk).

Derfor formaterte jeg harddisken med et eget program. Men da jeg skulle installere Win Xp igjen etterpå hadde jeg fortsatt samme problemet, ingen harddisk ble funnet.

 

Noen som har anelse om hva jeg skal gjøre for å få installasjonsprogrammet til Windows til å finne harddisken(e). Er det noen SATA/Raid drivere jeg må installere først? Og i såfall, hvordan skal jeg installere de? Jeg har ingen diskettstasjon på laptopen.

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ja, les tråden dr_ost refererer til.

Windows XP støtter ikke RAIDet ditt default, så du må inn med drivere for dette (presse F3 (tror jeg det var...) i riktig øyeblikk) når installasjonsprog. til WinXp starter opp. Dette må hentes fra en drive Windows finner... (du kan risikere høna og egget her...)

 

 

NB:

RAIDet (Sil 3114?) må muligens konfigueres først (se manual for maskina) for hva du skal trykke under oppstart for å få gjort dette før inst. av WinXP startes.

Dersom du kun skal reinst. windows slipper du dette...

 

 

Dersom du skal kjøre en SATA disk (uten raid) som boot disk må dette settes i BIOS på maskina.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Problemet mitt er at jeg ikke har noen diskettstasjon på laptopen. For å installere SATA drivere osv må jeg trykke F6 før installasjonen starter, og deretter sette inn en diskett med de rette driverne.

Jeg har en "drivers & utilities" cd som jeg fikk med PC'en da jeg kjøpte den, der har jeg de rette driverne, men hvordan jeg skal få de installert nå vet jeg ikke... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...