Gå til innhold

Stempling i porten


Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha hørt en gang at Statoil (tror jeg) tapte en rettsak vedrørende stempling i arbeidstøy. Etter denne rettsaken ble det innført stempling i porten, slik at alle fikk like lang arbeidsdag enten de satt ved en PC, eller hadde en jobb hvor de måtte skifte til arbeidstøy.

 

Noen som kjenner til dette, eller har noe generell info om temaet? Fagforeningen på jobben prøver å få igjennom dette, men de trenger nok litt bakgrunnsinformasjon..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener å ha hørt en gang at Statoil (tror jeg) tapte en rettsak vedrørende stempling i arbeidstøy. Etter denne rettsaken ble det innført stempling i porten, slik at alle fikk like lang arbeidsdag enten de satt ved en PC, eller hadde en jobb hvor de måtte skifte til arbeidstøy.

 

Noen som kjenner til dette, eller har noe generell info om temaet? Fagforeningen på jobben prøver å få igjennom dette, men de trenger nok litt bakgrunnsinformasjon..

6841487[/snapback]

 

Har aldri hørt om det du tar opp her. Men det henger vel ikke helt på greip?

Vil det si at de som jobber i administrasjon, og har fastlønn (og arbeidsdager (typisk 12 timer) som overgår gutta på gulvet) kan kreve å jobbe mye mindre... Kan ikke det vet du, ting må bli gjort.

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha hørt en gang at Statoil (tror jeg) tapte en rettsak vedrørende stempling i arbeidstøy. Etter denne rettsaken ble det innført stempling i porten, slik at alle fikk like lang arbeidsdag enten de satt ved en PC, eller hadde en jobb hvor de måtte skifte til arbeidstøy.

 

Noen som kjenner til dette, eller har noe generell info om temaet? Fagforeningen på jobben prøver å få igjennom dette, men de trenger nok litt bakgrunnsinformasjon..

6841487[/snapback]

 

Har aldri hørt om det du tar opp her. Men det henger vel ikke helt på greip?

Vil det si at de som jobber i administrasjon, og har fastlønn (og arbeidsdager (typisk 12 timer) som overgår gutta på gulvet) kan kreve å jobbe mye mindre... Kan ikke det vet du, ting må bli gjort.

6853754[/snapback]

 

Det er nok ikke så uvanlig praksis nei. Men da jeg jobbet på Luftforsvarets hovedverksted på Kjeller, hørte jeg om den nevnte rettsaken ifm. at de hadde fått innført stempling i porten på Kjeller. Der stemplet man inn og ut det minuttet man passerte portvakta. Man ble dermed godskrevet det antall minutter man var innenfor arbeidsplassens område som arbeidstid. Dette synes jeg er bare rett og rimelig, og burde gjelde over alt.

 

Noen her som jobber hos en større bedrift idag hvor det ikke praktiseres stempling i arbeidstøy? Vil gjerne høre om dette slik at vi har noe å slå i bordet med overfor ledelsen her.

(Jobber i Aker Kværner konsernet.)

Lenke til kommentar

Les arbeidmiljøloven § 46, Lengden av den alminnelige arbeidstid, punk 1:

 

Definisjon av arbeidstid og fritid

Med arbeidstid menes den tid arbeidstakeren står til dis­posisjon for arbeidsgiveren. Den tid arbeidstakeren ikke står til disposisjon for arbeidsgiveren, regnes som fritid. Hvilepause regnes som arbeidstid dersom arbeidstakeren ikke fritt kan forlate arbeidsstedet i pausen.

 

Sagt med andre ord er man da ikke på jobb før man har skiftet til arbeidstøy.

Jobber i dagligvareforretning, der denne praksisen fungerer.

Lenke til kommentar
Les arbeidmiljøloven  § 46, Lengden av den alminnelige arbeidstid, punk 1:

 

Definisjon av arbeidstid og fritid

Med arbeidstid menes den tid arbeidstakeren står til dis­posisjon for arbeidsgiveren. Den tid arbeidstakeren ikke står til disposisjon for arbeidsgiveren, regnes som fritid. Hvilepause regnes som arbeidstid dersom arbeidstakeren ikke fritt kan forlate arbeidsstedet i pausen.

 

Sagt med andre ord er man da ikke på jobb før man har skiftet til arbeidstøy.

Jobber i dagligvareforretning, der denne praksisen fungerer.

6854202[/snapback]

 

Takk. Har lest denne definisjonen tidligere, men den hjelper oss ikke akkurat!.. ;)

 

Noen som kan vise til ønsket praksis noe sted?..

Lenke til kommentar
Les arbeidmiljøloven  § 46, Lengden av den alminnelige arbeidstid, punk 1:

 

Definisjon av arbeidstid og fritid

Med arbeidstid menes den tid arbeidstakeren står til dis­posisjon for arbeidsgiveren. Den tid arbeidstakeren ikke står til disposisjon for arbeidsgiveren, regnes som fritid. Hvilepause regnes som arbeidstid dersom arbeidstakeren ikke fritt kan forlate arbeidsstedet i pausen.

 

Sagt med andre ord er man da ikke på jobb før man har skiftet til arbeidstøy.

Jobber i dagligvareforretning, der denne praksisen fungerer.

6854202[/snapback]

 

Takk. Har lest denne definisjonen tidligere, men den hjelper oss ikke akkurat!.. ;)

 

Noen som kan vise til ønsket praksis noe sted?..

6860454[/snapback]

 

Jeg hadde en sommerjobb, for mange år siden, hos Gilde.

Der praktiserte man at man stemplet inn etter at man hadde skiftet og var klar til å jobbe, ikke i det øyeblikket bilen var parkert.

 

Jer

Lenke til kommentar

Jobbed ved Obs! i Trondheim i fjor, og der ble det presisert at man skulle stemple inn etter man hadde skiftet, og ut før man hadde skiftet tilbake til sivilt. Det hadde egentlig rent lite å si, siden man fikk betalt for de timene som man er satt opp for uansett.

 

Men kan man stemple før man skifter, vil det jo si at man kommer f.eks. kl 16 og er ikke i jobb før 5-6-7 minutter over. Om noen da slutter 16, og skal stemple etter de har skiftet, får man et gap på ca 15 minutter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...