Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin, plutselig døde den


Anbefalte innlegg

Satte sammen et ASUS P5B, Core 2 Duo E6300, POV 7300 GT 512MB Fanless og P120 Spinpoint SATA disk i dag i gammelt kabinett.

 

Alt startet helt fint. Jeg satte inn livecd'en og skulle installere linux, men så døde maskina plutselig etter noen minutter. Dette var før den hadde begynt å skrive til disk.

 

Når jeg trykker på knappen igjen skjer det ingen ting. Hvis jeg skrur av PSU'en, skrur den på, og så starter ser jeg at det rykker litt i CPU vifta, så ingenting. Ikke no lyd... hovedkortet har et grønt LED som lyser når strømmen er på.

 

Så, jeg prøvde trikset beskrevet i denne tråden - Svarer til PC starter ikke; når jeg skrur på går HK-lys bort - og PSU'en starter fint.

 

Jeg har tatt ut rambrikkene, koblet fra diskene, nettverkskortet, men no action, ikke no beeps, kun det grønne lyset som er på.

 

Det som er koblet sammen er:

PSU, Hovedkort, CPU/Vifte, Skjermkort, èn rambrikke

 

Jeg tenker som så:

PSU'en virker som testet med binderstrikset. Hovedkortet har en status LED som lyser, så hovedkortet må virke. Da gjenstår det egentlig bare CPUen... enig? Noe jeg har oversett?

 

EDIT: Det lukter ikke svidd. Det "lukter varm elektronikk", men ikke svidd. Vanskelig å beskrive, men jeg har smeltet et hovedkort+cpu før *kremt* og det var en helt annen lukt.

 

Skjermkortet er vifteløst, kjøleribbene var varm å ta på, men ikke mer enn forventet. Dessuten var det kun 2D på gang som ikke burde stresse kortet nevneverdig.

 

Ikke no overklokking, jeg tror at alle spenneningene var satt opp riktig, jeg har ihvertfall ikke tuklet noe i biosen.

Endret av odegard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

ja, har nullstillet CMOS uten at det hjalp.

 

Kabinettet er gammelt, men strømforsyninga er 14 måneder gammel, det er en NorthQ Strømforsyning 4775 ATX 400W Silent, 140mm Fan, 12-17dBA, 20/24pin.

 

Det som var koblet til når maskina døde var:

cd-rom, en SATA disk, CPU, skjermkort, nettverkskort, 2x1gb OCZ ram.

 

Det var kun to vifter, PSU-vifta og CPU-vifta. Kabinettet var åpent og burde ikke ha gått varm. Dessuten, har ikke de nyeste gen. cpu'er automatisk heat protection?

 

Ikke rare greiene m.a.o. og jeg føler at strømforsyninga ikke burde ha noe problem med å drive dette.

 

Hm, hvordan kan jeg sjekke om noe er kortsluttet på hovedkortet?

Endret av odegard
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror du kan glemme den mistanken.

Det er *ytterst* sjelden det er CPU som er synderen i slik tilfelle.

Da du ikke har mer enn ett (kompatibelt) system har du heller ingen mulighet til å avkrefte/bekrefte mistanken din.

Jeg tror det er "RMA-time" for ditt hk. Alternativt kan du sjekke om du kjenner noen som kan låne deg en annen CPU (f.eks. en Celeron D) for å sjekke om hk'et er dødt.

At LED lyser betyr ikke annet enn at det er strøm til hk'et.

Jeg har "brent" ett par/tre hk.. og LED lyser like fint for det.. Og CPU-vifte/chassivifte "rykker til" når man trykker start-knapp... men så skjer det ikke noe mer.

Vet du hvilken Bios hk'et ditt kom med? Sjekk forøvrig C2D kompatibilitetstråden og spør deg selv om du leste det som står der.. (Bios må flashes før bruk med C2D).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar.

 

Som sagt, opprinnelig så virket pc'en, den døde etter noen minutter. Ifølge tråden om C2D så er P5B kompatibelt med RAM'en jeg kjøpte.

 

Men, jeg har nå funnet ut at det må være skjermkortet. Jeg trodde skjermkort måtte være koblet til for å starte pc'en, men på en hunch tok jeg det ut slik at det bare var psu+hovedkort+cpu/vifte OG det starta!

 

Jeg skal nå lete rundt etter andre erfaringer med akkurat det skjermkortet. Mulig jeg kjøper med vifte neste gang, det ble sikkert for varmt.

Lenke til kommentar
Takk for kjappe svar.

 

Som sagt, opprinnelig så virket pc'en, den døde etter noen minutter. Ifølge tråden om C2D så er P5B kompatibelt med RAM'en jeg kjøpte.

 

Men, jeg har nå funnet ut at det må være skjermkortet. Jeg trodde skjermkort måtte være koblet til for å starte pc'en, men på en hunch tok jeg det ut slik at det bare var psu+hovedkort+cpu/vifte OG det starta!

 

Jeg skal nå lete rundt etter andre erfaringer med akkurat det skjermkortet. Mulig jeg kjøper med vifte neste gang, det ble sikkert for varmt.

6842402[/snapback]

Kan jo hende det skjer igjen,når du setter inn et nytt skjermkort som

drar strøm.

Lenke til kommentar
Tipper det var psu ;) NothQ er det værste dritten av billig søppel psu jeg har vært borti! jeg på ergometersykkel kan lage bedre og mer stabil strøm en den dritten! MIST, OCZ og Hipper FTW !  :love:

 

Jøss :)

 

Jeg får vurdere å bytte PSU da, selv om det skulle vise seg at den fungerer. Kjøpte akkurat denne etter anbefaling på silentpcreview.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takk selv for tilbakemelding (så lærer vi alle).

Jeg tippet først på hk'et, men som jeg skrev på xs.org (samme tråd omtrent) må man i slike tilfelle også sjekke om det er skjermkortet..

"Brent" hk, inkompatibel (for BIos) CPU, og "gåent" skjermkort gir alle "svart" skjerm og "no-boot"..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...