Gå til innhold

Hagle til under 9000,hva anbefaler dere?


varmit

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

For kr 9.000,- vil du kunne få en meget god hagle.

 

Nå vet jeg ikke om du har dette fra før eller det er dit første kjøp, og om forespørsel gjelder merke.

 

I dag er dobbelløpet hagle mest populær og da over/under monterte piper.

 

Hagler i side by side utførelse og da gjerne med Engelsk skjefte er utvilsomt mere elegante å se på i tillegg er de noe raskere ved omlading da løpene trengs å brekkes mindre ned, dette har egentlig ingen særlig betydning.

 

Skjefter fåes også i forskjellige varianter alt fra treverk til komposittmaterialer.

 

Det som har betydning er til hvilken jakt haglen skal brukes til.

 

Til skogsfugeljakt i tett skog og tidlig rypejakt er vel hagler med relativt korte løp å foretrekke.

 

Nå leveres vel de fleste med utskiftbare choker dvs trangboringsgrader, men hvis ikke er vel 3/4-1/4 trangboringsgrad å foretrekke.

 

Noe annet blir det hvis den skal brukes til gåsejakt, jakt på Rødrev og annet større vilt.

 

Da vil en hagle med løpslengde ca 70 cm og over dette være å foretrekke.

 

Igjen vil haglen som oftest ha utskiftbare choker, men hvis ikke er 1/1-1/2 trangboringsgrad være å foretrekke.

 

Jeg anbefaler også hagle i cal 12 med 76 mm kammer, dette gir deg muligheter til bruk av kraftigere patroner hvis behovet skulle være der.

 

Selv har jeg ikke god erfaring med disse mini mag laddede patroner, faktisk har jeg fått best resultat med patroner med 65 mm lengde, disse gir noe svakere ladninger men gir også mindre rekyl og hos meg bedre skuddbilder ( spredning av hagl ).

 

Nå trenger du ikke 2 hagler om du skulle bruke den til alt jeg nevnte ovenfor, 1 hagle vil gjerne dekke det meste særlig hvis den leveres med utskiftbare choker.

 

Ønsker derfor lykke til med dit valg og vil også minne på at en hagle trenger skikkelig pusseutstyr og behandling.

 

Derfor bør den oljes og løpene pusses umiddelbart etter bruk for å fjerne fukt og kruttslamrester.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Tusen takk for omfattende svar! : :thumbup:

 

 

Er nok en over-under hagle jeg er ute etter,i kaliber 12/70 ja.

 

Har f.eks sett på diamond nordskog, virker til være en god hagle til mitt bruk.

Kan tenke meg rundt 70cm løp, da dette skal være en fordel til sjøjakt.

Litt langt løp kan vel ikke skade i skogen heller?

Lenke til kommentar
Tusen takk for omfattende svar! : :thumbup:

 

 

Er nok en over-under hagle jeg er ute etter,i kaliber 12/70 ja.

 

Har f.eks sett på diamond nordskog, virker til  være en god hagle til mitt bruk.

Kan tenke meg rundt 70cm løp, da dette skal være en fordel til sjøjakt.

Litt langt løp kan vel ikke skade i skogen heller?

6877062[/snapback]

 

 

Lange løp vil tradisjonelt gi noe mere samlende haglsverm, nå er det ikke noe stort problem da det finnes sprederpatroner og utskiftbare choker.

 

Lange løp gir derimot tyngre våpen og ett noe mere uhåndterlig våpen i tett skog.

 

Men dette er ikke noe stort problem, det ble brukt tidligere gamle Kongsberghagler med nesten meterlange løp til det meste.

Lenke til kommentar

Ja,tror det følger med 8 utskiftbare choker så det blir nok ikke noe problem med spredningen.

Er heller ikke veldig opptatt av vekt,om den veier 2.8kg eller 3.2 betyr veldig lite.

Går faktisk lite på rypejakt, og de ekstra grammene skal jeg klare å bære.

Men,ville du anbefale et litt kort løp på en hagle til litt variert jakt,eller litt lengre?

Kansje rundt 68 cm?

Lenke til kommentar
Ja,tror det følger med 8 utskiftbare choker så det blir nok ikke noe problem med spredningen.

Er heller ikke veldig opptatt av vekt,om den veier 2.8kg eller 3.2 betyr veldig lite.

Går faktisk lite på rypejakt, og de ekstra grammene skal jeg klare å bære.

Men,ville du anbefale et litt kort løp på en hagle til litt variert jakt,eller litt lengre?

Kansje rundt 68 cm?

6877516[/snapback]

 

Ja og med 8 choker dekker du sannsynligvis hele spekteret av trangboringsgrader.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Jeg kjøpte meg Hawk Femund på XXL til 2999,-. Billigere hagle får du ikke. Hagla er kjempe god, og passere meg perfekt. Det finnes ingen annen hagle hvor du får så mye for pengene.

6923454[/snapback]

Jeg vil driste meg til å si at Star er bedre, de er rett og slett umulige å ødelegge, samt at de ikke klikker i kaldt vær.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har sett litt etter ny hagle,og har tenkt å bruke maks rundt 9000 kr,helst under.

Har sett litt på forskjellige merker, og det virker som at jeg kan få meg en god hagle til den pris.

Kan også ta en kikk her: xxl hagler

 

Noen med anbefalinger eller tips?

6831368[/snapback]

eg anbefala ei star baikal mod.27 o/u. den e ekstrem slitesterk. har jakta me ei sånn i 2år og e veldig fornøgd me ho. ho e og godkjend for stålhagl :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Kansje seint å komme med tips, men har selv en sabatti hunter som jeg lett kan anbefale. 8000 ny, ei hagle du har lenge og som treffer.!

 

En ting man kan tenke på er at det som skiller billige fra dyrere hagler er gjerne materiale. I de billige haglene som ligger under 5-6000 er at de ofte har kasser i aliminium. Altså litt svakere. Noe som fører til at hagla ikke vil være like god like lenge. Du vil ha ei god hagle lenge, men kansje ikke hele livet. :D

 

Men nå skal jo hagler bare spy ut hagel, dvs. at presisjon stort sett er bra nokk. Det er skytteren det står på. Så de fleste hagler vil man kunne være fornøyd med, det er mest smak og behag. Det eneste som er veldig viktig er at hagle passer deg. Altså at stokken er passe lang, det gjør at du blir bedre raskere. :) Dette er ivertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Alle hagler smeller jo, har selv en star baikal 12/76, til 2700kr tror jeg, funker bra,

 

Som The Norwegian Pikie sier også, så funker den jo bra, en stund. Er en god grunn til at noen hagler er såpass mye billigere enn andre. Kommer jo selvfølgelig an på hvor mye du jakter, men foretrekker vel å kjøpe en hagle som du har i 30 år enn å kjøpe 4 forskjellige på 30 år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg kjøpte meg Hawk Femund på XXL til 2999,-. Billigere hagle får du ikke. Hagla er kjempe god, og passere meg perfekt. Det finnes ingen annen hagle hvor du får så mye for pengene.

Jeg vil driste meg til å si at Star er bedre, de er rett og slett umulige å ødelegge, samt at de ikke klikker i kaldt vær.

hei

det er vel ikkje den minste tvil om at stare`n er ei bedre og meire holdbar hagle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...