Gå til innhold

Core 2 Duo Temp.


Koppit

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg nytt system, og har satt det sammen. Det består bla. av en Core 2 Duo E6400 og Asus P5B Deluxe.

 

Jeg benyttet orginal kjøleren til intel. Da jeg hadde installert windows og drivrere åpnet jeg Asus PC probe. Da blei jeg møtt av en skrikende lyd og så at temeraturen på cpuen var 87°C(!). Jeg skrudde av pcen med engang og åpnet kabinettet for å ta en kikk på kjøleren. Det var ingen ting som tydet på at noe var galt med kjøleren. Så jeg fjernet den og så at kjølepastaen ikke var blitt skikkelig overført til cpuen. Jeg monterte den igjen og gikk inn i bios der stod 87°C.

 

Heldigvis hadde jeg også kjøpt en zalman 7700cu som jeg installerte etterpå og det fungerte mye bedre nå er den på 44°C (Lav last).

 

Kan prosessoren ha tatt skade av temperaturen? Den fungerer har ikke funnet noe feil enda. Men kan det oppstå problemer senere pga. dette? Vil det sette ned livslengden til Prosessoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har fått meg nytt system, og har satt det sammen. Det består bla. av en Core 2 Duo E6400 og Asus P5B Deluxe.

 

Jeg benyttet orginal kjøleren til intel. Da jeg hadde installert windows og drivrere åpnet jeg Asus PC probe. Da blei jeg møtt av en skrikende lyd og så at temeraturen på cpuen var 87°C(!). Jeg skrudde av pcen med engang og åpnet kabinettet for å ta en kikk på kjøleren. Det var ingen ting som tydet på at noe var galt med kjøleren. Så jeg fjernet den og så at kjølepastaen ikke var blitt skikkelig overført til cpuen. Jeg monterte den igjen og gikk inn i bios der stod 87°C.

 

Heldigvis hadde jeg også kjøpt en zalman 7700cu som jeg installerte etterpå og det fungerte mye bedre nå er den på 44°C (Lav last).

 

Kan prosessoren ha tatt skade av temperaturen? Den fungerer har ikke funnet noe feil enda. Men kan det oppstå problemer senere pga. dette? Vil det sette ned livslengden til Prosessoren?

6820346[/snapback]

 

 

Det kan være at hovedkortet ditt ikke viser rett temperatur, har du prøvd å ta på kjøleren da det sto at tempen va 87grader? Om d hadde vært 87grader på prosessoren du hadde brent deg ! Prøv å oppdatere biosen din! ;)

Lenke til kommentar
Jeg har fått meg nytt system, og har satt det sammen. Det består bla. av en Core 2 Duo E6400 og Asus P5B Deluxe.

 

Jeg benyttet orginal kjøleren til intel. Da jeg hadde installert windows og drivrere åpnet jeg Asus PC probe. Da blei jeg møtt av en skrikende lyd og så at temeraturen på cpuen var 87°C(!). Jeg skrudde av pcen med engang og åpnet kabinettet for å ta en kikk på kjøleren. Det var ingen ting som tydet på at noe var galt med kjøleren. Så jeg fjernet den og så at kjølepastaen ikke var blitt skikkelig overført til cpuen. Jeg monterte den igjen og gikk inn i bios der stod 87°C.

 

Heldigvis hadde jeg også kjøpt en zalman 7700cu som jeg installerte etterpå og det fungerte mye bedre nå er den på 44°C (Lav last).

 

Kan prosessoren ha tatt skade av temperaturen? Den fungerer har ikke funnet noe feil enda. Men kan det oppstå problemer senere pga. dette? Vil det sette ned livslengden til Prosessoren?

6820346[/snapback]

 

Hvor mye og hvilken kjølepasta har du brukt? Det høres litt varmt ut, men det kan også komme av for lite luftgjennomstrømning i kabinettet.

Lenke til kommentar
Se På mit oppsett i signatur:). På FULL load E6600 @3.0ghz. med orginal kjøler er tempen 39grader får den ikke over 40 grader :)

6823551[/snapback]

 

 

 

Hei du ! Lurer på om kjøleren du har fått me conroe prosessoren din bråker? Har tenkt å gå over til en E6300 jeg og :D:love:

6823600[/snapback]

 

Nei den bråker UTROLIG lite til og vere boxt kjøler. den er på rundt 1300rpm, max er 2000rpm. Er veldig fornøyd med den :) bruker til og med orginal pastaen som var på. pastaen Ligner veldig på AS 5

Endret av cp wiking
Lenke til kommentar

Hvor mye og hvilken kjølepasta har du brukt? Det høres litt varmt ut, men det kan også komme av for lite luftgjennomstrømning i kabinettet.

6823921[/snapback]

 

Brukte den kjølepastaen som følgte med zalman kjølern, bukte nok mer en man skal da. Men gidder ikke fikse det enda, tempen blir ikke så høy.

 

Idle holder den 32grader

Lenke til kommentar
Se På mit oppsett i signatur:). På FULL load E6600 @3.0ghz. med orginal kjøler er tempen 39grader får den ikke over 40 grader :)

6823551[/snapback]

 

 

 

Hei du ! Lurer på om kjøleren du har fått me conroe prosessoren din bråker? Har tenkt å gå over til en E6300 jeg og :D:love:

6823600[/snapback]

 

Nei den bråker UTROLIG lite til og vere boxt kjøler. den er på rundt 1300rpm, max er 2000rpm. Er veldig fornøyd med den :) bruker til og med orginal pastaen som var på. pastaen Ligner veldig på AS 5

6823989[/snapback]

 

Haha, jeg tror nok ikke dere skal stole på denne temperaturen her med mindre det er en ambient temperatur på under 10 grader. Desverre er den temperaturen der på full load umulig med en stock kjøler. Jeg har ikke sett noen som har fått sånn temperatur med de beste av de beste luft kjølerne. Prøv et annet program som f.eks. "coretemp" du.

Lenke til kommentar
Haha, jeg tror nok ikke dere skal stole på denne temperaturen her med mindre det er en ambient temperatur på under 10 grader. Desverre er den temperaturen der på full load umulig med en stock kjøler. Jeg har ikke sett noen som har fått sånn temperatur med de beste av de beste luft kjølerne. Prøv et annet program som f.eks. "coretemp" du.

6825963[/snapback]

 

 

EEE JOOOO tokk sisoft sandra burnin test i 30 min. cpu var på 38 grader. og jeg oppnet kabinetet og kjente godt rundt på cpu kjøleren og helt rundt bån. Den var ikke varm for og si det sån. MB(hovedkort) temperatur var på 52 grader, da kjente jeg med en gang at det var VARMT.

Endret av cp wiking
Lenke til kommentar

Minn CEPU sjører 3.5HmZ og denn er barre på 21c load og 14 idel og det er orginalkjøler og jeg har ikke engang koblet til strømmen og den er ikke varm og det er ikke hovedkortet heller. :D

 

--------------

 

 

Nei, prosessoren har ikke tatt skade av dette. Hovedkort og CPU har mekanismer som skal forebygge skade grunnet høy temp. Intel har satt kritisk temp til 105 eller 115c, og det er først over denne temperaturen det kan være skadelig for prosessor.

 

Når man tenker over det, så er ikke 87c spesielt mye. Ved denne temperaturen koker ikke engang vannet.

 

Det er et faremoment når man overstiger 85c, og det er at kjernen og/eller heatspreder kan løsne om man dulter borti kjøleren. Så ikke veiv borti kjøleren i det du får litt panikk og kaster deg over bryteren bak på PSU.

Dette gjelder riktignok kun de som har maskinen liggende åpent på benken.

Endret av formann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...