Gå til innhold

Lage ny partisjon på harddisk


eriksg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Partition Magic er nok det programmet som gjør denne jobben enklest, som sagt tidligere. Her kan du opprette, slette og endre størrelse på partisjoner - uten å miste data (men vær edru og konsentrert når du gjør det..)

 

Programmet er ikke dyrt. det koster kun hundrelapper. Er du gjerrig, er det flust av piratversjoner. Jeg tok et raskt søk nå nettopp, det skal ikke være vanskelig å finne det. Men som sagt: Det er ikke dyrt å kjøpe. Absolutt verdt pengene.

Lenke til kommentar
jeg synes det er litt dyrt å betale 800 ,- for et program som jeg personlig kommer til å bruke max 1-2 ganger.

6828310[/snapback]

Det finnes et par gratisprogrammer for å forandre partisjoner, men jeg har ikke prøvd dem. Jeg har holdt meg til de innebygde i Windows, men det kan bli litt plunder siden man der må slette partisjonene og lage dem på nytt.

 

Jeg legger inn nye Vista versjoner ganske ofte, og har en 20GB partisjon på maskinene mine for å ha til uttesting. Den dagen Vista blir ferdig og jeg skal kutte ut XP helt regner jeg med at jeg må ta meg tid til en relativt heftig reinstallasjon av alt.

Lenke til kommentar
jeg synes det er litt dyrt å betale 800 ,- for et program som jeg personlig kommer til å bruke max 1-2 ganger.

6828310[/snapback]

Det finnes et par gratisprogrammer for å forandre partisjoner, men jeg har ikke prøvd dem. Jeg har holdt meg til de innebygde i Windows, men det kan bli litt plunder siden man der må slette partisjonene og lage dem på nytt.

 

Jeg legger inn nye Vista versjoner ganske ofte, og har en 20GB partisjon på maskinene mine for å ha til uttesting. Den dagen Vista blir ferdig og jeg skal kutte ut XP helt regner jeg med at jeg må ta meg tid til en relativt heftig reinstallasjon av alt.

6828518[/snapback]

 

Jeg har heller aldri brukt partisjonerings-programmer, da jeg har partisjonert diskene på forhånd. Da ved å koble dem til en annen PC med Windows XP og bruke Disk Management (Start | Kjør | diskmgmt.msc [enter].

 

Men jeg har hørt om to seriøse gratis-programmer til formålet.

 

Partition Logic og Gparted

 

Disse brennes ut på CD og bootes fra. Syns dette er en bedre løsning enn å rote det til med ett program i Windows...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...