Gå til innhold

Hovedkort til Intel Core 2 Duo E6300?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Skal bygge nytt system. Beholder skjerm, tastatur og mus.

Maskinen skal være en OK all-round pc (veldig lite spilling). Er det da lurt å oppgradere skjermkortet, tror det sitter i et gammelt Matrox 400 kort eller noe i den duren. Maskinen skal ikke overklokks (ikke mye hvertfall ;))

Hovedkort=? Pris rundt 1000kr? Firewire. vifteløst(hvis det finnes)

CPU= Intel Core 2 Duo E6300 boxed= 1450,-

RAM=? Har brukt TwinMos før, men aner ikke hvordan disse blir på et slikt system.

Harddisk= mest for pengene 300gb?

Kabinett med strøm= samme hvordan det ser ut, under 1000kr (billigere=bedre) Er In-Win C603 m/460W noe å satse på?

Skjermkort=?allround, vifteløst 800kr?

Blir utrolig glad hvis noen gidder å ta seg tid å svar, er 3år siden jeg bygde sist.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foreslår ASUS P5B, Corsair Value S. PC5300 DDR2 2x1 GB eller 1x1 GB, WDC SE16 320 GB SATA2 disk, Gainward GeForce 7600GS.

In-Win kabinetter er helt ok. Du kan fortsatt bruke Matrox G400-kortet ditt HVIS det er PCI. Du sikkert selv hvor godt det (ikke) duger til spilling, men bortsett fra det er det et fullt brukbart skjermkort.

Skrevet (endret)

Takker for svar!

Skal ta en titt på hovedkortet du nevner. Vet godt at skjermkortet ikke duger, er jo over 5 år gammelt :)

Ang. minne, hvilken hastighet kjører hovedkortet på som standard?

Ser på komplett at man kan kjøpe DDR2 brikker fra 3200->8888. Er 5400 standard, dette tilsvarer vel 667MHz?

Edit:

Er det også slik at minne her må kjøpes par-vis for å få mest ut av ytelsen?

Endret av ken8
Skrevet (endret)

PC4200 (533 MHz) er standard på alle bortsett fra x6800 prosessoren, men for overklokkingens skyld kan du godt få med deg PC5300/5400 (667 MHz). Prisforskjellen er uansett ikke noe å snakke om.

EDIT: Parvis skal det fortsatt være, ja, men det er ikke store ytelsestapet man får av å begynne med f.eks. en 1 GB brikke, og så kjøpe en til (lik) senere.

Endret av Ar`Kritz
Skrevet (endret)

Nå har jeg satt opp dette:

Hovedkort: Asus P5B

CPU:Intel Core 2 Duo E6300

Minne:TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB CL5 64M*8/16chip, 667MHz, 240pin

Harddisk:Western Digital Caviar 320GB

DVD-Brenner: NEC ND-3570 (fant bare 3550 i prisguiden)

Kabinett:In-Win C603 eller In-Win S508 Er det vits med mer Watt?

Summen blir ca 5000kr noe jeg synes er OK. (Skal ikke ha skjermkort)

Er det noe som ikke passer eller burde byttet? Med tanke på Ytelse/Pris

Edit: La inn feil minne.

Endret av ken8
Skrevet
PC4200 (533 MHz) er standard på alle bortsett fra x6800 prosessoren, men for overklokkingens skyld kan du godt få med deg PC5300/5400 (667 MHz). Prisforskjellen er uansett ikke noe å snakke om.

EDIT: Parvis skal det fortsatt være, ja, men det er ikke store ytelsestapet man får av å begynne med f.eks. en 1 GB brikke, og så kjøpe en til (lik) senere.

6819095[/snapback]

Eh. Core 2 duo/AM2 kort støtter opptil DDR2 PC6400 på stock hastighet etter det jeg har forstått.

Ken8:

Det minnet der er SO-Dimm, kun til bærbare.

Skrevet

Så at minne var feil..Takk skal du ha.

Ang minnehastigheten tror jeg du tar feil, mener det Ar`Kritz sier er riktig.

Skrevet

6819095[/snapback]

Eh. Core 2 duo/AM2 kort støtter opptil DDR2 PC6400 på stock hastighet etter det jeg har forstått.

Ken8:

Det minnet der er SO-Dimm, kun til bærbare.

6819962[/snapback]

Hovedkortet støtter selvfølgelig PC6400, men siden standard busshastighet på prosessoren er 1066 MHz er det ikke så mye vits. Anandtech har også testet at en økning av FSB fra 1066 til 1333 MHz ikke gir den helt store ytelsesøkningen. Til slutt kan det nevnes at P5B har litt kompatibilitetsproblemer med noen raske minnetyper. Jeg tror nok at Corsair-minnet funker, og det funker garantert hvis man setter manuelle timinger, men igjen: PC5300 holder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...