Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

802.11a. Bedre alternativ til G?


Anbefalte innlegg

Har 802.11g trådløskort i datamskinene i mitt hus. Skal nå gå til innkjøp av xbox 360 som skal brukes til blandt annet streaming trådløst fra mediacenter/pc og skal bestille router som også skal fordele internett.

 

På microsofts hjemmesider anbefales det å gå til innkjøp av et 802.11A system.

 

Bør jeg skifte ut nettverkskortene mine (som forøvrig er nye) og satse på A-standarden i stedet?

 

Hva utgjør egentlig forskjellen med å sende på en høyere frekvens slik at det blir mindre forstyrrelser?

 

Må innrømme at jeg ikke har vært flink til å søke opp saken så dere må bare arestere meg om en lignende tråd eller sak ligger rett forran nesen min her!

 

På forhånd takk for all respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

 

i dagens marked ville jeg personlig nok ikke satset på et nettverk av type 802.11a. Denne standarden støtter i og for seg opp til 54Mbit, men har en del ulemper overfor 802.11g.

 

Faktisk ble 802.11a utviklet samtidig med 802.11b (11Mbit) men var ment for "forretningsbruk" siden den kan yte høyere overføring men krevde flere aksesspunkter for å dekke et likt stort område.

 

802.11g er egentlig en kobinasjon av disse to (høyere hastighet + bedre dekningsgrad).

 

802.11g / 802.11b utstyr er i stor grad kompatibel (i hvert fall bakover) siden begge operer på samme radio frekvenz (2.4 GHz) - det gjør jo ikk 802.11a.

 

802.11a operer på rundt 5 GHz og er derfor ikke så utsatt for forstyrrelser fra trådløse telefoner og mikrobølgeovner.

 

Men her ligger også ulempen - Den økte frekvensen medfører større problemer når det gjelder å komme gjennom vegger og andre ting som er i veien.

Det påstås at man må ha tilnærmet fri sikt for å kunne bruke denne frekvensen i et trådløs nett.

En annen ulempe er jo selvfølgelig at alle som skal bruke nettet ditt må ha et trådløs nettverkskort som støtter denne standarden.

Det finnes selvfølgelig kort som støtter a, b og g standarden, men de er sjelden.

 

Jeg har brukt både b og g standard utstyr for å streame film, musikk og bilder til tv'en / stereoanlegg i ca. 4 år uten noen form for forstyrrelser fra andre enheter og er veldig godt fornøyd med det.

 

Hilsen,

bit

Endret av bitcowboy
Lenke til kommentar

Når det gjelder rekkevidde så er det ikke så store forskjeller mellom standard 802.11g og 11a, grunnen til dette er at det er mindre forstyrrelser i 5 GHz båndet til 11a.

 

De aller fleste bærbare i dag blir solgt med 802.11a/b/g klientkort og kan dermed fint brukes.

 

En annen grunn er at du kan f.eks. bruke 802.11a til xbox og streaming mens maskinene dine bruker 802.11g. Da vil begge få full ytelse uten å miste noe ytelse. Alle trådløse aksesspunkt og routere som støtter 802.11a/b/g har to separate radioer slik at ytelsen blir ivaretatt.

 

At man i tillegg kan ha mellom 9 og 13 samtidige nett i 802.11a i det samme området uten forstyrrelser gjør det også langt enklere å bruke dette i tettbygde strøk i forhold til 802.11b/g som har 3 kanaler som kan brukes. 2,4 GHz båndet har også flere andre systemer som kjøres. Blant annet Bluetooth, trådløse telefoner, mikrobølgeovner som lager mer støy. Med den kommende 802.11n standarden og alt utstyret som sier 108 Mbps eller mer benytter seg av 2 av disse 3 kanalene som kan brukes i 2,4 GHz båndet noe som gjør det enda vanskeligere å bruke dette båndet.

Lenke til kommentar

Min personlige mening er at 11a er mye bedre med tanke på hva du akkurat nå vil ha.

Jeg hjalp en nabo med å sette opp xbox 360 med 11a, jeg ble virkelig overasket over den store forskjellen på blant annet media streamingen.

Og ikke minst som nevnt over du slipper innblanding av alle hersens G device som du finner rundt deg overalt i disse dager.

 

Jeg driver selv å tenker på å gå over til 11a, eneste som hindrer meg p.t er kostnadene. Personlig så syns jeg det er litt for dyrt bare for å få slippe litt interference og bedre media overføring.

 

Men hadde jeg vært stinn av gryn så hadde jeg uten tvil gått over

Så mitt tips er har du lyst og du har råd så gå for det!

Har du opplevd problemer med mediaoverføring etc etc fra din xbox 360 så er det stor sjangs for at dette løser det

Lenke til kommentar

Jeg bruker kun 11a i leiligheten min. Har også et 11g nett med en annen SSID som er skult, men bruker det ikke. Har ikke problemer med å få a-nettet gjennom vegger.

 

Jeg bor i en bygård i Oslo, og har problemer med at det er mange trådløse nett rundt meg, og g-nettet sliter med connection drops, og dårlig ytelse.

 

Så for meg er definitivt 11a et bedre alternativ enn 11g

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...