Gå til innhold

Forslag til forbedring av elektronisk musefelle


AlecTBM

Anbefalte innlegg

Jeg og klassen stekte pølser i dag med 230 volten.

Og vi snakka litt om dette og hvordan dette funker.

 

Så kom noen opp med en fin ide om å lag en en musefelle med samme prinsipp.

 

Altså en ramme i et isolerende materiale med metalltråder trekt over i linjer med ca. 1 cm mellom rom.

 

annenver tråd er koblet til hver sin "pol" slik at når et objekt (musen forhåpentligvis) havner over dette visvaret med tråder som er elekriske så blir den direkte stekt.

 

Muse fellen bruker ikke strøm før en mus er over. men problemet var da å fjerne musen og ha noe som stopper strømmen før hele musa tar fyr.

Hvis musen tar fyr så vil dette resultere i en kraftig stygg lukt og fare for at sikringer fyker og at andre ting tar fyr. :whistle:

 

Så dette kan vell løses med at en bryter blir innstalert.

Den lar strømmen stå på i x antal sekunder etter at det er strømgjenomgang.

og når de sekundene har gått så blir brettet tømt for restene.

 

Og det er da prblemet oppstår.

Fellen kan ikke være så høy at musen ikke komemr seg opp.

det kan heller ikke bli lagd hull i gulvet for en bøtte.

 

Jeg har et forslag på en løsning men skal bare tegne det først.

 

 

Noen som vet om en bra løsning?

 

EDIT:

Her er en simpel skisse på hvorden den vil funke:

 

 

og her er min ide på hvordan man skal kunne tømme fellen.

 

 

 

(tversnitt)

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, musa kan ta fyr, så vær forsiktig så du ikke lager en brann. Regner med at du ikke sitter å passer på fella di 24/7 for brann. Vi satt 230V spenning på en blyant på skolen og den tok umiddelbart fyr i begge ender og eksploderte etter noen få sekunder.

 

Jeg ville brukt lavere spenning og begrensa strømmen litt (100 mA holder i massevis). Jeg veit ikke hvor stor motstand det er i en mus, men ikke la det gå mer strøm enn 100 mA (70 mA regnes som en dødelig strøm for et menneske). Dvs den totale resistansen (musa + din resistanse) må bli større enn 230V / 0.1A = 2300 ohms. Husk at dette fremdeles er brannfarlig da så ikke ha det nærme noe som kan ta fyr (minst 2 meter unna noe brennbart). Det er mulig du kan bruke et slags enfaset bimetallrelee som slår ut rundt 50-100 mA etter en viss tid (vanligvis 10-15 sekunder avhengig av hvor mye overstrøm som trekkes).

Lenke til kommentar

var vell noe sånt som er tenkt ja.

10 sek med strøm er diskutert.

men så er det jo da antall ledere som er bortig samtidig da.

 

også har jeg tenkt på at de ytterste trådene ikke får strøm i seg før de musa har gått over dem og over til de trådene som har strøm.

 

resistansen i en mus er vell ganske lik menneskers. kanskje mindre.

 

Er litt usikker og jeg kan jo ikke få testa det heller :D

 

og brannfaren kan vell senkes ved å stille tiden og strømmen riktig inn

slik at musa dør fort men ikke så fort at den begynner å brenne

Lenke til kommentar

Musa vil ikke kunne merke strømmen fordi det går ikke strøm i musefella di. Det går ikke strøm i musefella før det er for seint (musa har trådd på den), det er først da de elektromagnetiske strålingene oppstår.

 

Husk at musefella di er berøringsfarlig da og hvis noe av metall lander på den så lager du en kortslutning som (forhåpentligvis) tar sikringen.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Det er strøm i trådene hele tiden

Nei, det er ikke riktig. Det er spenning mellom trådene hele tiden. Strøm og spenning er to helt forskjellige ting, og det går ingen strøm i kretsen før musa går mellom de to ledningene. Det er strømmen som lager magnetfeltet som musa bruker til å "merke om det er elektrisitet i nærheten" hvis det er sant at den kan det.

Lenke til kommentar

Vi har et megge instrument på skolen som brukes til å måle resistansen mellom hver fase og jord (og eventuellt dårlig isolasjoner). Det har en målespenning på 1000V som er hakket opp og transformert fra et 9V batteri. Er ikke store strømmen annet enn akkurat idet du tar på begge polene. Da kjenner du et skikkelig rykk gjennom hele kroppen. Det jeg og en kamerat gjorde var å holde på hver vår ledning og ta på en tredjemann. Det var litt morsomt! Anyway, poenget er at du får ikke nok strøm fra et sånnt batteri til å drepe en mus.

Lenke til kommentar

selvfølgelig ikke.

tenker ikke på å bruke et batri til å drepe en mus.

 

har gjort noe av det samme idag.

 

så si hele klassen stod i en halvring der de to personen som stod ytterst tok i to ledninger som var koblet til en transformator og en likespenner.

 

når ledningene sto i så var alt greit.

 

Men så snart vi tok ut en ledning så kom det et støt på ca. 2000 volt igjennom alle sammen drit artig :D

Lenke til kommentar
Jeg og klassen stekte pølser i dag med 230 volten.

Og vi snakka litt om dette og hvordan dette funker.

 

Så kom noen opp med en fin ide om å lag en en musefelle med samme prinsipp.

 

Altså en ramme i et isolerende materiale med metalltråder trekt over i linjer med ca. 1 cm mellom rom.

 

annenver tråd er koblet til hver sin "pol" slik at når et objekt (musen forhåpentligvis) havner over dette visvaret med tråder som er elekriske så blir den direkte stekt.

 

Muse fellen bruker ikke strøm før en mus er over. men problemet var da å fjerne musen og ha noe som stopper strømmen før hele musa tar fyr.

Hvis musen tar fyr så vil dette resultere i en kraftig stygg lukt og fare for at sikringer fyker og at andre ting tar fyr.  :whistle:

 

Så dette kan vell løses med at en bryter blir innstalert.

Den lar strømmen stå på i x antal sekunder etter at det er strømgjenomgang.

og når de sekundene har gått så blir brettet tømt for restene.

 

Og det er da prblemet oppstår.

Fellen kan ikke være så høy at musen ikke komemr seg opp.

det kan heller ikke bli lagd hull i gulvet for en bøtte.

 

Jeg har et forslag på en løsning men skal bare tegne det først.

 

 

Noen som vet om en bra løsning?

 

EDIT:

Her er en simpel skisse på hvorden den vil funke:

 

 

og her er min ide på hvordan man skal kunne tømme fellen.

 

 

 

(tversnitt)

6814346[/snapback]

 

 

monter en vanlig sikring.. som da vil slå ut sån når musen er passe svidd tenker jeg :p

 

enkell billig løsning ^^ du får eksperiementere litt med styrken på sikringen:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...