Gå til innhold

Barndåp - Tips til etterbehandling


FaMe

Anbefalte innlegg

Vi hadde barndåp for vår sønn Jakob nå i helgen. I den anledning hadde jeg fått låne et EF 85 1,2L USM II av en brukerne på forumet her. En stor takk til ham!

 

Lagde et improvisert "studio" hjemme for å forsøke å virkelig få tatt et bilde som egnet seg til å forstørre og som et verdig minne fra dåpen.

 

Dette bildet er vel det bildet jeg totalt sett er mest fornøyd med, selvom det teknisk ikke er 100% optimalt. Ønsker tilbakemeldinger på bildet, forbedringer, hva som kunne vært gjort anderledes etc.... Men mest av alt ønsker jeg tilbakemeldinger og evnt hjelp til hvordan etterbehandle dette bildet for å få mest mulig ut av det. (Gi meg beskjed om jeg skal poste orginalbildet!).

 

Litt teknisk info:

Canon 5D

Canon EF 85 1,2L USM II (Gud for et herlig portrett objektiv!)

Blender 1,8

Lukker 1/60

ISO 100

post-60476-1157386342_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har lånt objektivet av Judas Priest? :)

Det beste utgangskunpunktet for etterbehandling er jo Raw fila (som jeg håper du brukte)...

 

Ang bildet har barnet en fin positur, men litt synd ikke begge øynene er i fokus. Ville nok kjørt opp ISO en 2-3 trinn og heller hatt litt mer å gå på med tanke på dybde (litt raskere lukker er også å foretrekke for optimal skarphet)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Syns du har fått til en veldig fint uttrykk på babyen.

Tok meg den friheten og prøvde å behandle bildet litt, håper det ikke gjorde noe.

 

Det jeg har gjort er curves, levels, brightness/contrast, smart sharpen på øynene, gaussian blur for å få en mykere hudtone og channel mixer for å få bildet i sh.

Dette er gjort i Photoshop.

 

Er det mulig å få et bilde av "hjemmestudioet" ditt? Hadde vært morro å sett hvordan du har bygd det.

post-73295-1157388741_thumb.jpg

Endret av dynamic
Lenke til kommentar

En nydelig liten pjokk som bringer en masse minner til liv... :D Få ting i livet er så nydelig som disse små når vi først får det til, og i dette tilfellet så har småen et flott uttrykk og en positur som åpner for mange flotte bilder.

 

På såpass viktige bilder som en barnedåp ville jeg startet med å bruke "gråpapir" for å definere egen hvitebalanse og øvrige innstillinger. Riktige innstillinger fra børjan vil garantert gi deg det beste utgangspunktet og kan spare deg for en del arbeid i etterkant. RAW er også en selvfølge.

 

Ville også ha gått opp et par hakk på ISOen (400 evt. 800) slik at du fikk noe raskere lukkertid og sto friere til virkelig å bruke blenderen; i dette tilfellet og med denne posituren ville jeg muligens gått ned ett eller to knepp - 2.2 eller 2.5.

 

8.5mm f1.2 objektivet er også ekstremt smalt på de største blenderne, så en er helt avhengig av å få fokusert riktig, i dette tilfellet på øynene. Ville nok her ha brukt senteret og sørget for at øynene ble krystallklare. Da kommer som oftest resten av seg selv.

 

Antar CWalken har mange flotte innspill på lyssettingen, men ville nok selv ha valgt en "litt sterk" lampe på din høyre side rettet mot Jr. for å få noe mer skygger. Ellers mange fine innspill på etterbehandlingen overfor, og syntes vel at sort / hvitt bidraget til ”dynamic” ble flott.

Lenke til kommentar
Er det mulig å få et bilde av "hjemmestudioet" ditt? Hadde vært morro å sett hvordan du har bygd det.

6802535[/snapback]

 

Hehe, ja, det hadde vært moro å sett..... Har rigget det ned nå, men kan forsøke å forklare: Festet en hvit duk i øverste skuffen på "kjøpmannsdisk", la et fleecepledd på gulvet foran, skrudde på alt lyset i rommet, satte en liten skrivebordslampe (med halogen spotlys i...) på høyre side for å skape litt liv i lyset og vips et improvisert "studio". Det enkle er ofte om ikke det beste, det nest beste! (Basert på REMA reklamen...) :D

 

Enig med deg på ISO'en muffin, ergret meg over at jeg satte den så lavt i etterkant. Helt unødvendig egentlig. Har en annen nesten identisk versjon av bildet hvor fokus sitter 100% med større dybdeskarphet enn på dette, men desverre ikke med det samme utrykket som jeg føler dette bildet har. Satt og så på de to versjonene i minst 30 min i går kveld for å bestemme meg hvilket jeg likte best. Jeg valgte da å se bortfra litt feil fokus og litt manglende dybdeskarphet, da jeg ikke synes det er ødeleggende for bildet.

 

Flott S/V versjon du har laget der dynamic! Skal se om jeg kan bruke ditt eksempel til å lage en egen S/V versjon.

 

Rivers: Meget bra dette også. Har testet noe tilsvarende litt selv, dog med noe mer "blur" enn hva du har på din versjon. I mine øyne er også dette en etterbehandling som helt klar kan funke på en "veggen versjon".

 

Rob: Du er jo inne på mye av det samme som allerede har sagt, og jeg er helt enig! Har lært mye av denne seansen til en annen gang. Ellers brukte jeg faktisk senteret, men må tydligvis ha bommet på dette bildet.

 

Edit: Leif

Endret av FaMe
Lenke til kommentar

Bra bilde, veldig bra utgangspunkt til litt "pynting" i photoshop. Likte portrettet veldig godt.

 

Jeg har korrigert levels, fixet litt curves og softet det litt opp.

Gjorde blodårene litt mindre markant i ansiktet og beskjærte bildet for å komme litt nærmere barnet. Og ett forsøk til å få inn det gyldne snittet. En ganske kjapp redigering.

 

 

post-25139-1157401335_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk for hyggelig tilbakemelding Stoners! Og takk for ditt tips til etterbehandling.

 

Synes det tette utsnittet også funker bra, selvom jeg personlig kunne tenke meg noe mer luft på venstre side. Ellers synes jeg "softingen" din var meget bra. Hvilke effekter har du brukt for å få til dette?

Endret av FaMe
Lenke til kommentar

La til en veldig enkel form for softing. Det finnes ganske mange bedre metoder men jeg husker dem ikke i farta.

 

Dette er i Photoshop.

 

Først så kjørte jeg noiseninja for å gjøre hudtonene jevnere.

 

Kopierte deretter laget slik at jeg sitter med 2 identiske lag. Det øverste laget kjører jeg gaussian blur på. I Dette tilfellet ca 2,8 pixler. Deretter satte jeg opacity til dette laget til 40%.

 

Kjørte deretter en oppskarping på det nederste laget.

Lenke til kommentar

Ser ut som bildet er litt undereksponert. Det kan du rette opp med feks levels i photoshop. Lite område som er i fokus, og du har kanskje bomma bittebittelitt. Der kan du bruke quick mask og maskere ansiktet, og skarpe opp kun det. Litt "dodging" får og få mer gnist i øynene kanskje. men ikke for mye.

 

Legger med en versjon med en channel mix i monochrome. syns selv uttrykket kommer bedre fram uten farger. smak og behag?

post-92045-1157488330_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nydelig S/V versjon du har laget der Gnarf. Heller mer og mer mot S/V selv når jeg ser eksempler som dette. Oppskarpningen du har foretatt gjorde om ikke underverker en meget stor forbedring på øyet som er litt ute av fokus.

 

Ellers har du helt rett i dine fototekniske kommentarer!

 

Mange takk!

 

Synes det er utrolig moro og givende å se de ulike bidragene her. De forskjellige versjonene gjør alle noe for bildet, men hver på sin måte. Ser helt klart at jeg må lære meg mer PS enn hva jeg kan i dag.

 

Tar gjerne mot flere forslag også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...