Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor sikker er P-pillen?


Anbefalte innlegg

yasmin er en av de dyre typene av p-piller ja... men det er også en av de som jenter får minst bivirkninger av...( som de sier da)+ finnes jo andre merker enn yasmin som har minst bivirkninger å da :p

og det med at yasmin var farlig.. hva er det ikkje de undersøker som er farlig her i verden da?jaja :p

 

men skjønner ikkje det at de som ikkje er sikker på p-piller og vill bruke kondom i tillegg. hva er vitsen med p-piller da?

joa de hindrer jo mensensmerter å jo du kan bestemme til du vill hoppe over mensen men det finnes det jo andre piller til...

men men haha :p:D

Endret av soool
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Det jeg lenge har lurt på med slike "risiko-tall" er hvilken tidsperiode det er snakk om?

 

Den vanligste "enheten" for sikkerhet av en bestemt prevensjonsmiddel er "Pearl-index". Dette er antallet svangerskap per såkalte 100 kvinneår, altså antallet svangerskap blant 100 kvinner i ett år, eller blant f.eks. 10 kvinner i en 10-års periode, når alle kvinnene bruker det bestemte prevensjonsmiddelet.

 

Pearl-index for p-piller som gruppe oppgis til å være mellom 0.1 - 1.

 

Den virkelige nytten av pearl-index er egentlig å sammenligne flere metoder. Ubeskyttet samleie har en pearl-index rundt 85, kondom alene 7-17, og sterilisering nesten 0 (men ikke helt!)

 

Det viktigste er å huske at selv om jenta "gjør alt riktig" kan hun bli gravid ved enhver form for seksuell aktivitet som medfører kontakt (direkte og, tro det eller ei, indirekte) mellom kjønnsorganene. Nesten like viktig er å huske på at kondom er den eneste metoden som beskytter mot overføring av en seksuell sykdom!

Lenke til kommentar
Siden vi snakker om p-piller, kan p-pillebruk gi kreft ?

6938726[/snapback]

Det tviler jeg sterkt på.

6939158[/snapback]

 

Forskningsstudier indikerer at p-piller beskytter mot kreft i eggstokker og livmor, men kanskje gir en noe økt risiko for utvikling av kreft i livmorhalsen. Dette siste tror man at skyldes økt antall infeksjoner med humant papilloma virus (HPV), siden p-piller sannsynligvis er med på å redusere bruken av kondom. Det er kjent at enkelte typer av HPV gir økt risiko for limorhalskreft, slikt at et økt antall slike infeksjoner kan forklare et økt antall tilfeller av denne kreft-typen.

 

Foreløbig kan man ikke utelukke at p-piller kan gi noe økt risiko for utvikling av brystkreft dersom de brukes over lang tid, men så vidt jeg har fått med meg er denne muligheten såpass liten at man ikke har noen problemer med å anbefale bruk av p-piller.

Lenke til kommentar
Man kan jo sånn ca få kreft av alt nå for tiden.

6939295[/snapback]

 

Ja, det kan jo virke sånn... Faktum er vel egentlig at man rett og slett kan få kreft av å leve. Forskning kan, ved å sammenligne grupper som enten bruker eller ikke bruker f.eks. et legemiddel, se om det er flere (eller færre) som får en bestemt type kreft i den ene eller andre gruppen.

 

Dersom flere slike studier påpeker det samme, slik som er tilfelle med p-piller, snakker man i fagmiljøet om en økt risiko. Dersom en studie, gjerne på noe som angår mange mennesker (f.eks. det å spise leverpostei på maten), sier at du kan få kreft, snakker man i massemedia om at du får kreft! garantert!

 

Risikoen ved p-pillebruk er ikke så stor at man fraråder å bruke dem, langt der ifra! Men, når noen spør spesifikt om det, bør informasjonen gis!

 

Å bagatellisere det med "alt gir jo kreft", når noen faktisk spør om det, og derfor tydligvis lurer på det, er i mine øyne ikke særlig produktivt...

Lenke til kommentar

De sier at de fleste p-piller og minipiller er 100% sikre når de brukes korrekt. Pearl index'ene tror jeg innebærer kvinner som har hatt redusert virkning pga glemt pille, kastet opp, diaré osv. men jeg er ikke helt sikker.

 

De sier at minipiller har en lavere pearl index enn p-piller, men også at om den tas til _nøyaktig_ samme tid hver dag, så er den tilnærmet hundre prosent. Selvfølgelig finnes det unntak, skal ikke si det... noen kvinner er svært fruktbare. Men det er isåfall unntaket utenom regelen.

 

Da jeg var 18-19 gikk jeg to år på minipiller (p-piller gjorde meg helt psycho biatch) og ble ikke gravid av det. Jeg har også hatt noen "ulykker" oppgjennom årene og ikke alltid tatt angrepille. Så... nå lurer jeg på om det er noe galt med meg... hehe. Men jeg tror bare det dreier seg om at man må være forsiktig i mer eller mindre grad og ikke tenke "oops! jaja det går vel bra". Glemmer man en pille eller kaster opp bør man alltid bruke kondom i 7-14 dager (avhengig av hva det står på pakken.)

 

Ei venninne av meg ble gravid på minipillen, men hun sa at hun hadde tatt den for seint et par dager eller noe... så... da kan det gå sånn :p

 

Konklusjon: Brukes piller riktig (dvs én hver dag innen riktig tidsrom, og ikke diaré/ kastet opp) trenger man ikke gå rundt og bekymre seg!

Lenke til kommentar
Datteren min er et levende symbol på at pillen ikke alltid er til å stole på. Sambo hadde ikke glemte aldri å ta den, og hun hadde kun kastet opp én gang innenfor relevant tidsperiode. Men dette var riktignok ca 6-7 uker før unnfangelse, så det er meg noe uvisst om dette kan ha vært utslagsgivende...

 

Ja ja, jeg skal ikke klage.

6961496[/snapback]

Om det var 6-7 uker før så skulle det ikke spille noen rolle om hun kastet opp. Da var dere vel bare maks "uheldige". Men noen kvinner er som sagt veldig fruktbare, det jævla sta egget som VIL ut, og om en ivrig svømmer finner det da så er det gjort ;)

 

Men liker ikke å høre at folk blir preggers på pillen... :cry:

 

Man må vel bare innfinne seg med at den som vil pule, må ta risikoen for at det KAN skje noe...

 

Og Hanne, er ikke Trinordiol ganske like Trionetta?

Lenke til kommentar
sterke p-piller  er ett merke av p-piller som er litt sterkere enn andre p-piller.

f.eks. yasmin.

.. :) men den er mye dyrere enn andre... derfor er det garantert at du ikkje blir gravid eller får så mange bivikninger av heller ;)

6828188[/snapback]

Feil. Jeg gidder ikke si mer.

 

Ta deg et kurs hos ei helsesøster eller noe ;)

Lenke til kommentar
yasmin er en av de dyre typene av p-piller ja... men det er også en av de som jenter får minst bivirkninger av...( som de sier da)+ finnes jo andre merker enn yasmin som har minst bivirkninger å da :p

og det med at yasmin var farlig.. hva er det ikkje de undersøker som er farlig her i verden da?jaja :p

6832485[/snapback]

Jeg har brukt yasmin i godt over 1 år. Har aldri hatt noen form for bivirkninger eller problemer. :D Brukte trionetta før, og da la jeg på meg som pokker. :ph34r:

 

Heia Yasmin.

 

Ppiller skal jo være helt trygt, hvis man bruke det riktig, såklart.

Endret av Aidskake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...