Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Særemnet, hva skal jeg ha om?


Anbefalte innlegg

Som emnetittelen sier så er det det jeg lurer på. Vi kan velge mellom å ha noe som er norsk relatert til media, litteratur eller språk.

 

Eks. snakke om en forfatter, noen spesielle dialekter eller medias påvirkning på et-eller-annet. Vi kan enten framføre det eller skrive. Jeg velger å framføre.

 

Har dere noen gode ideer?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi kan enten framføre det eller skrive. Jeg velger å framføre.

6793254[/snapback]

Sikker?

Jeg tror du må gjøre begge deler.

 

Uansett;

-Erlend Loe

-Lars Saabye Christensen

-Gunnar Staalesen

 

Tar du en av de forfatterene, så kan du ikke gjøre det dårligere enn en 5, og du burde ha en god sjanse på en 6er.

 

Alle tre skriver fantastisk innenfor forskjellige sjangere.

 

Jeg ville utvilsomt tatt Erlend Loe og lest Naiv.Super og Doppler analysert boken dithenn at hovedpersonen er den samme (du vil sikkert komme til samme konklusjon når du leser dem.)

Selv om du ikke tar Erlend Loe, så vil jeg anbefale deg å lese bøkene. De er fantastiske.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du tar om noe du virkelig interesserer deg for. Dersom du elsker en spes. bok, ta for deg denne. En forfatter? Et band? Analyser tekster og sett dem i en sammenheng..

Jeg skal selv ha særemne i år, vurderer sterkt å ta det om Jokke.

Hørt alt av Jokke og valentinerne/touretts uendelig mange ganger, kan de fleste sangene utenatt.

Lenke til kommentar
Jeg foreslår at du tar om noe du virkelig interesserer deg for. Dersom du elsker en spes. bok, ta for deg denne. En forfatter? Et band? Analyser tekster og sett dem i en sammenheng..

Jeg skal selv ha særemne i år, vurderer sterkt å ta det om Jokke.

Hørt alt av Jokke og valentinerne/touretts uendelig mange ganger, kan de fleste sangene utenatt.

6838003[/snapback]

Emne: "Dopens innvirkning på Jokkes tekster"?

Eller hva hadde du tenkt deg?

Lenke til kommentar
Jeg foreslår at du tar om noe du virkelig interesserer deg for. Dersom du elsker en spes. bok, ta for deg denne. En forfatter? Et band? Analyser tekster og sett dem i en sammenheng..

6838003[/snapback]

 

Jeg tror også at en får best karakter ved å skrive om noe man virkelig er engasjert i og som man bryr seg om. Selv skrev jeg særemne sammen med ei venninne om favorittforfatteren Margit Sandemo.

 

Skal du skrive om en forfatter e.l. syns jeg det spiller en rolle om man liker å lese eller ikke. Du skriver ikke om Hamsun hvis du ikke har åpna en roman siden barneskolen!

 

Forslag til oppgaver:

-> Kiosklitteratur - i alle hjem, men ikke stueren

-> Roald Dahl - for liten og stor

-> Are Kalvø - morsomme bøker for alle

-> Barnelitteratur - belærende/korrekt eller underholdene?

-> Er de prisbelønte bøkene bedre enn andre / Hvorfor har de prisbelønte bøkene fått pris

-> Inger Hagerup - en forfatter med mange sider

-> Hvorfor leser/leser ikke dagens ungdom? / Hva leser dagens ungdom, og hva leste våre foreldre? (forskjeller/likheter)

-> Knut Nærum - TV-humorist i bokform

 

Jepp, jepp...

Lykke til i hvert fall!

Lenke til kommentar

Noe typisk norsk kan vel ikke være annet enn Black Metal scenen i Norge! :) I tilllegg til at det er utrolig interessant materiale. Det ligger nemlig mer til det enn folk tror!

 

Om du velger dette temaet vil Burzum og Varg Vikernes spille en stor rolle. se www.burzum.org.

 

Det finnes også en noen dokumentarer som omhandler emnet. Satan Rir Media (Satan Rides The Media) er en.

 

Har du noen venner som hører på svart metall og interesserer seg for dette kan du jo intervjue dem.

 

En kompis holder også på med dette og valgte Norsk Black Metal som emne.

 

La meg vite om du liker mitt forslag, så kan jeg sikkert komme med flere ideer :thumbup:

 

Edit: Mainstream er kjedelig :p

Endret av frostbitten
Lenke til kommentar

Synes du er litt sent ute, siden vi fikk beskjed før sommerferien at vi innen sommerferien var ferdig burde ha klart tema, matriale og ha kommet godt på vei i å finne på en problemstilling. Vi skal ha 3 heldagsprøver som baserer seg på oppgaven og dette er også aktuelt til eksamene, men dette kan selvsagt variere fra skole til skole.

Jeg leser og skriver om Jo Nesbø, siden jeg uansett ville lest bøkene hans og at han er en norsk krimforfatter i verdensklasse.. Tenkte jeg skulle skrive en form for biografi av hovedpersonen i de hittil 6 bøkene hans, "etterforskeren" Harry Hole (polititittelen han endrer seg gjennom bøkene).. Harry Hole har en spennende og mangfoldig personlighet, og jeg

 

Tror det kan bli en god oppgave til tross for at norsk-lærere tradisjonelt sett liker temaoppgaver som f.eks "Fra kvinneundertrykkelse til et likestillingssamfunn i Norge på 1900-tallet", med fokus på tekster av kvinnelige forfattere fra starten av 1900 tallet og en moderne roman med en kvinne positivt fremstilt som hovedperson..

 

Evt noe rundt de 4 store eller Collet og Hamsun.

Lenke til kommentar
Synes du er litt sent ute, siden vi fikk beskjed før sommerferien at vi innen sommerferien var ferdig burde ha klart tema, matriale og ha kommet godt på vei i å finne på en problemstilling. Vi skal ha 3 heldagsprøver som baserer seg på oppgaven og dette er også aktuelt til eksamene, men dette kan selvsagt variere fra skole til skole.

6839817[/snapback]

Dette varierer veldig fra skole til skole, i min klasse var det mange som ikke hadde funnet det ut før juletider.

Lenke til kommentar
Jeg foreslår at du tar om noe du virkelig interesserer deg for. Dersom du elsker en spes. bok, ta for deg denne. En forfatter? Et band? Analyser tekster og sett dem i en sammenheng..

Jeg skal selv ha særemne i år, vurderer sterkt å ta det om Jokke.

Hørt alt av Jokke og valentinerne/touretts uendelig mange ganger, kan de fleste sangene utenatt.

6838003[/snapback]

Emne: "Dopens innvirkning på Jokkes tekster"?

Eller hva hadde du tenkt deg?

6838005[/snapback]

Tja, har ikke tenkt på det konkret enda.

Kanskje "Jokke. Fyllik, narkis og nasjonalpoet". Lærern har ikke nevnt særemne enda, så vi får se hvor mye vektlagt det blir.

Lenke til kommentar

Jeg leste 3 naturalistiske bøker og 1 realistisk, forsøkte å finne ut hvordan naturalismen skilte seg fra realismen gjennom de bøkene jeg leste. Litt kjedelig men veldig greit å finne stoff, og når man ikke har om en konkret forfatter, er det lett å skille seg ut og oppnå god karakter.

Lenke til kommentar

Almennpåbygning du går?

 

hvertfall jeg gjør det og i våres særoppgave Må vi velge 1 Norsk romanforfatter som vi skal lese 3/4 bøker av og sammenligne alt mulig fra...

 

jeg har valgt Erlend Loe. jeg er overhode ikke glad i å lese bøker , aldri lest 1bok utem om skolen men Erlend Loe går faktisk greit. Har valgt Naiv Super, Fakta om Findland og Dupller (tror det er det den heter) og de virker faktisk greie og er ikke lange

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...