Gå til innhold

Hvordan leie spillserver for CS 1.6


Anbefalte innlegg

Hvordan leie spillserver for CS 1.6

 

Som de fleste vet, trenger man en spillserver for å spille matcher i Counter-strike.

Man kan skaffe spillserver på to måter.

 

  • Leie spillserver i x antall måneder.
  • Leie spillserver i x antall timer via SMS.

Det har faktisk blitt et lite marked med leverandører av spillservere, hvor noen har flere valgmuligheter, og bedre kvalitet enn andre.

De leverandørene av spillservere jeg kommer på nå, i farten, er disse.

 

Kvalitetet på serveren, hitboxen og responspingen avhenger av maskinvaren på serveren.

De billigste spillserverene har dårligere maskinvare enn de som koster litt mer, noe som er ganske

opplagt.

 

SMS-utleie

 

SMS-utleie er veldig populært, og veldig lett.

Det går veldig raskt, og det koster sjelden mer enn 60 kroner.

 

SMS-systemet varierer en del fra leverandør til leverandør, men går ut på det samme.

Det hele går ut på at man oppgir mobiltelefonnummeret sitt, og får tilsendt en kode via SMS.

Denne koden skriver du inn ett sted på hjemmesiden til leverandøren, og spillserveren aktiveres.

Når dette er gjort, får du vite rcon-passord, serverpassord og serverip enten via SMS eller på

hjemmesiden.

 

Priser

Leie spillserver over lengre perioder

 

Når man leier spillserver via SMS, så får man sjelden leid lenger enn 36 timer,

og om man har sin egen klan, kan det bli dyrt å leie spillserver hver gang man skal spille,

Derfor er det kjekt å kunne kjøpe en spillserver som varer i en eller flere måneder.

 

Bestillingsmåten når man kjøper spillserver vet jeg faktisk veldig lite om.

Det eneste jeg har merket er at man fyller ut mer informasjon, som andresse, postnummer og slik

informasjon. Hvordan selve bestillingen foregår vet jeg faktisk ingenting om.

Jeg vet heller ikke om pengene trekkes fra din bankkonto, eller om de trekkes fra telefonkontoen.

 

Priser

Jeg har leid server, hva nå?

 

Når man har leid server får man ett rcon-password.

Med dette passordet styrer man selve serveren. Man kan restarte serveren, kicke spillere, endre

rundetid, og masse, masse mer.

Man får også en serverip, og ett serverpassord, slik at man kan gå inn på serveren.

 

Jeg skal nå forklare hvordan du kan restarte serveren, kicke spillere og lignende ting.

 

1. Det første du gjør, er å starte CS. Når CS har startet, trykker du "|" (knappen til

venstre for "1"), og skriver inn "connect <serverip>; password <serverpassord>".

2. Du har nå koblet til serveren din. På dette tidspunktet han du ikke endre

noen ting, ikke før du har skrevet inn rcon-passordet.

For å skrive inn rcon-passordet, trykker du igjen på "|" (knappen til

venstre for "1"), og skriver inn "rcon_password <rcon-passord>". Nå har du full kontroll på serveren, og kan endre alt fra rundetid til gravitasjon.

3. Nå er det tid for å skrive inn noen kommandoer. Åpne konsollen ved å trykke på "|" (knappen til

venstre for "1"), og skriv inn noen av kommandoene under.

 

PS! Noe viktig du må huske når du har leidserver, er å skrive "rcon" foran alle kommandoer. Om du vanligvis skriver "sv_restart 1", blir dette nå "rcon sv_restart 1".

 

  • "rcon sv_password <passord>" - Ved å skrive inn denne kommandoen endrer du serverpassord.
  • "rcon sv_restart <tall>" - Denne kommandoen gjør at runden restartes, og statsene nullstilles.
  • "rcon sv_gravity <tall>" - Denne kommandoen øker eller senker gravitasjonen. "rcon sv_gravity 800" er standard.
  • "rcon mp_freezetime <tall>" - Denne kommandoen bestemmer hvor lenge man står stille etter man har spawnet, før man "slippes løs".
  • "rcon mp_roundtime <tall>" - Denne kommandoen bestemmer hvor lenge hver runde skal vare.
  • "rcon mp_startmoney <tall>" - Denne kommandoen bestemmer hvor mye penger man skal starte med. "rcon mp_startmoney 16000" er maks.
  • "rcon mp_footsteps <0/1>" - Her kan man skru av fottrinnene. "0" er av, "1" er på.
  • "rcon pausable <0/1>" - Her kan du velge om det skal gå ann å pause spillet, eller ikke.
  • "rcon changelevel <map>" - Slik skifter du map. Husk også å skrive "de/cs/fy" og lignende foran mapnavnet.
  • "rcon say <tekst>" - Her kan du skrive noe alle ser. Både de som er døde og de som lever.
  • "rcon kick <nick>" - Ved å skrive denne kommandoen kicker du en spiller.
  • "rcon warmup" - Denne kommandoen aktiverer et oppvarmingsskript, som har egne innstillinger. Man slår av freezetimen, setter pengene til maks, og slår av friendlyfire.
  • "rcon go/start" - Denne kommandoen aktiverer et eget kampskript. Dette skriptet inneholder alle innstillinger som brukes under matcher.
    Riktig rundetid og freezetime, friendlyfire på, og slikt.

Endret av NorthGarden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finfin guide! Ikke mye som manglet her til å gjøre den idiotsikker.

 

Men jeg kom på et par andre commands som er kjekke å ha til tider.

 

"rcon changelevel <map>". F.eks "rcon changelevel de_nuke"

 

"rcon pausable <0>". Kan du bestemme om det skal gå an å pause spillet eller ikke. Kan være kjekt å skru av hvis det er noen pubertale unger som syntes det er morro å voldta pauseknappen.

 

Og hvis du har tid en dag kan du kanskje slenge inn hvordan man henter inn hltv på servern. Kanskje ikke så relevant, men kan være kjekt om du har tid en dag.

 

Ellers som sagt før, fint initiativ :)

Lenke til kommentar
Fin guide, men jeg trodde standard gravity var 800?

6793489[/snapback]

Det stemmer.

Og hvis det er snakk om å leie server over lengre tid, kan det være vel så greit å connecte via favorites :)

 

Forresten så tror jeg noen leverandører opererer med "rcon start" istedenfor "rcon go". Dette er jo script de står for selv, og følger ikke med i dedicated server som standard.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

8----|

 

Det heter SSC og ikke SCC.

 

Og til SMS vil jeg anbefale GameServer.no, og til over lengre tid vil jeg anbefale Mbit.no, eller GameServer.no. :)

 

Og for ALL del! Aldri lei av NovaNett.no!

 

<@NovaNett> ::INFO:: Det er et ptoblem med VT/WS. Vi prøver og fikse problemet. FreDrIk tar ferie Fredag 07.07.06 og blir borte i 2 - 3 uker. Så vi andre er bare selgere så vi får håpe det kommer av seg selv ::INFO::

 

:--D

Lenke til kommentar

Gameserver.no MP+ har dårligere maskinvare enn Gameserver.no Xeon,

og har derfor høyere responsping og kanskje noe dårligere hitbox.

Altså, Xeon er bedre. :)

 

Samme hos RCHosting.no.

RCHosting.no Regular, og RCHosting.no Super.

Sier seg vel selv hvilken av de to som er best?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Bare så dere vet det så er BeServed drevet av noen i novanett... anbefaler å styre unna begge disse leverandørene..

6824955[/snapback]

 

(min private mening)

Jeg kan ikke finne noe organisasjonsnummer på beserved. Jeg finner det høyst useriøst å operere på det norske markedet på den måten. Håper cs-norge tar affære snart og handler hos de seriøse firmaene.

Endret av Crewer
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...