Gå til innhold

Noen som studerer rettsvitenskap (jus)


SKS

Anbefalte innlegg

Tenker å studere jus til neste år, kom ikke inn i UIO i år og hvis jeg ikke kommer inn neste år heller så skal jeg ta på treider.

 

Er juss vanskelig å studere? Jeg har interesse for lover og regler osv og liker og lese så tenker det burde gå greit.

 

Noen her som studerer juss på treider, isåfall hvordan er det der?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenker å studere jus til neste år, kom ikke inn i UIO i år og hvis jeg ikke kommer inn neste år heller så skal jeg ta på treider.

 

Er juss vanskelig å studere? Jeg har interesse for lover og regler osv og liker og lese så tenker det burde gå greit.

 

Noen her som studerer juss på treider, isåfall hvordan er det der?

 

På forhånd takk

6759170[/snapback]

Heisann.

 

Jeg studerer jus. Første året på treider nå. Storfornøyd.

Treider leier stortsett inn de beste foreleserene. De er både talentfulle, samtidig som de er "ungdommelige" og får en spesiell kontakt med klassen som gjør at du får mer lyst til å følge med.

 

Andre fordeler er kollokviegruppene med advokater og jurister tilstede som går rundt og hjelper med hvordan oppgavene skal forstås, tolkes og løses. Det er veldig greit.

 

Om det er vanskelig å studere blir en litt rar måte å se det på. Bortsett fra noen emner, så er det meste ganske enkelt å forstå bare du leser bøker av riktige forfattere. Det er, på en annen side, MYE å lese. Du må legge opp til 8-10 timers "arbeidsdager" hver dag, hele uka.

 

Håper det svarte på noen av spørsmålene dine.

 

- Plomma

Lenke til kommentar
Tenker å studere jus til neste år, kom ikke inn i UIO i år og hvis jeg ikke kommer inn neste år heller så skal jeg ta på treider.

 

Er juss vanskelig å studere? Jeg har interesse for lover og regler osv og liker og lese så tenker det burde gå greit.

 

Noen her som studerer juss på treider, isåfall hvordan er det der?

 

På forhånd takk

6759170[/snapback]

Heisann.

 

Jeg studerer jus. Første året på treider nå. Storfornøyd.

Treider leier stortsett inn de beste foreleserene. De er både talentfulle, samtidig som de er "ungdommelige" og får en spesiell kontakt med klassen som gjør at du får mer lyst til å følge med.

 

Andre fordeler er kollokviegruppene med advokater og jurister tilstede som går rundt og hjelper med hvordan oppgavene skal forstås, tolkes og løses. Det er veldig greit.

 

Om det er vanskelig å studere blir en litt rar måte å se det på. Bortsett fra noen emner, så er det meste ganske enkelt å forstå bare du leser bøker av riktige forfattere. Det er, på en annen side, MYE å lese. Du må legge opp til 8-10 timers "arbeidsdager" hver dag, hele uka.

 

Håper det svarte på noen av spørsmålene dine.

 

- Plomma

6759503[/snapback]

 

Takk for svaret. Er jo usikker på hva jeg skal studere og vil helst ikke kaste bort tiden min på å velge feil. Hvis jeg begynner på Treider så har jeg jo tenkt å søke inn på UIO etter 2 år på grunnlag av de karakterene jeg oppnådde i de to første årene. Vil du si det er vanskelig, må man lissom ha topp karakterer for å senere få plass ved UIO?

Lenke til kommentar
Takk for svaret. Er jo usikker på hva jeg skal studere og vil helst ikke kaste bort tiden min på å velge feil. Hvis jeg begynner på Treider så har jeg jo tenkt å søke inn på UIO etter 2 år på grunnlag av de karakterene jeg oppnådde i de to første årene. Vil du si det er vanskelig, må man lissom ha topp karakterer for å senere få plass ved UIO?

6759723[/snapback]

Vel, ventelisten er jo lang, og det er de beste av de beste som kommer inn på studiet ved UiO, så det vil nok være vrient, men ikke umulig.

 

Hvis du syns faget er gøy, og liker å løse problemer, så vil du nok klare deg bra, så du skal ikke se bort ifra at du kanskje kommer inn på UiO etter to år.

Lenke til kommentar

Takk for svaret. Lurer på en ting til. La oss si jeg går i 3 år på treider og til 4 år får jeg plass ved UIO, da kan jeg begynne direkte på UIO ikkesant? Trenger vel ikke begynne fra starten?

 

Hvordan er miljøet der? Er det folk med annen bakrgrunn enn etnisk norske osv som studerer der også? Er jo pakistaner selv hehe. Føler litt dt at hvis man begynner på treider så blir man på en måte adskilt fra resten av studentene ved UIO. Eller hva syns du om det?

 

På forhånd takk for svaret.

Lenke til kommentar
Takk for svaret. Lurer på en ting til. La oss si jeg går i 3 år på treider og til 4 år får jeg plass ved UIO, da kan jeg begynne direkte på UIO ikkesant? Trenger vel ikke begynne fra starten?

 

Hvordan er miljøet der? Er det folk med annen bakrgrunn enn etnisk norske osv som studerer der også? Er jo pakistaner selv hehe. Føler litt dt at hvis man begynner på treider så blir man på en måte adskilt fra resten av studentene ved UIO. Eller hva syns du om det?

 

På forhånd takk for svaret.

6765235[/snapback]

Det er nye regler nå, såvidt jeg har fått med meg, så hvis du får plass ved uio, så starter du på semester start i den avdelingen du har kommet til.

 

Miljøet på Treider er greit det. Man får ikke anledning til å til å snakke så mye under forelesninger, så å "bli kjent" med folk må man nesten ta på fritiden.

 

Jeg ble veldig overasket over hvor variert studentene der var.

Det er litt av alt, for å si det sånn. Det er folk som har annen etnisk bakgrunn enn norsk, det er, som man kan forvente på en privatskole, bærumsgutter, det er de som er der for å slå ihjel et år, og det er de som lot ting ødelegge litt for mye på videregående til at de kom inn på uio.

Jeg faller forøvrig under sistnevnte.

 

UiO og Treider har ikke så veldig mye å gjøre med hverandre. Ikke direkte, i alle fall. Det er noen mindre relasjoner, men jeg er ikke sikker på hvordan de er.

Så, ja: Du er adskilt fra elevene på UiO.

På Treider tar de ikke fagene i samme rekkefølge som på UiO, så mange av forelesningene på UiO blir litt ubrukelige, men ex. phil-forelesninger på Blindern kan være kjekke.

Lesesalen på UiO står åpen for vår disposisjon (og alle andre i hele verden, for den saks skyld.)

 

Jeg kan forøvrig legge til at jeg var litt skeptisk og motvillig til å begynne på Treider. Jeg hadde en følelse av at det var litt "utdannelse per postordre"-aktig på privatskoler, men det er et veldig seriøst opplegg og jeg trives godt.

Lenke til kommentar

F. eks på jobbsøknader og slikt ser arbeidsgivere "ned på" de med privatskole og heller prioriterer de som har tatt utdanningen sin på universitet?

 

Altså har man like muligheter som en universitets elev, hvis man har like imponerende karakterer osv?

 

:hmm:

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Jeg jobber på et advokatkontor, og har spurt forskjellige advokater. Alle sier at det ikke spiller noen rolle. Det burde det jo heller ikke. Du sitter i samme lokale som studentene fra UiO og tar akkurat samme eksamen som rettes av de samme sensorene.

Forskjellen er undervisningen. Av de som går ut av 5. avdeling, så ha Treider et høyere snitt enn det universistetene har. Det bør jo telle inn som et pluss og samtidig vise at undervisningen er bedre på Treider.

 

Det stemmer at de som kommer inn på UiO må ha et snitt på over 6, og de er skoleflinke, det er det ingen tvil om. På den annen side endrer studieteknikken seg fra videregående til universitetet. På videregående kan man klare seg bra ved å bare pugge ting, på jusstudiet må du forstå stoffet og sette det inn i en sammenheng. Man kan ikke nilese dagen før eksamen. Derfor kan karakterene du får telle mer enn hvor du studerte.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Jeg jobber på et advokatkontor, og har spurt forskjellige advokater. Alle sier at det ikke spiller noen rolle. Det burde det jo heller ikke. Du sitter i samme lokale som studentene fra UiO og tar akkurat samme eksamen som rettes av de samme sensorene.

Forskjellen er undervisningen. Av de som går ut av 5. avdeling, så ha Treider et høyere snitt enn det universistetene har. Det bør jo telle inn som et pluss og samtidig vise at undervisningen er bedre på Treider.

 

Det stemmer at de som kommer inn på UiO må ha et snitt på over 6, og de er skoleflinke, det er det ingen tvil om. På den annen side endrer studieteknikken seg fra videregående til universitetet. På videregående kan man klare seg bra ved å bare pugge ting, på jusstudiet må du forstå stoffet og sette det inn i en sammenheng. Man kan ikke nilese dagen før eksamen. Derfor kan karakterene du får telle mer enn hvor du studerte.

6768135[/snapback]

 

Vurderer sterkt å starte på Treider selv. Blir ihvertfall mer keen når jeg hører at de får som har gått der får like vitnemål + masse ekstra undervisning.

 

Jeg må bare spørre Plomma om din advokat jobb. Hvor mange avdelinger hadde du fullført når du fikk jobben? Hvilken firma og hva går jobben din ut på? Hvis du fikk jobb i et firma med så mange studenter fra UiO i køen så sier vel det sitt eller hva?

 

:)

Lenke til kommentar

Hei!!

 

Jeg går på 4. avdeling ved UiO og måtte bare skrive en setning eller to her (kanskje litt fler og ;) ).

 

For det første; Du kan ikke bli sett ned på fordi du har gått Treider og ikke UiO, fordi det synes jo ikke på vitnemålet ditt!! Dette må du i såfall si selv til en eventuelt arbeidsgiver for at han skal vite det. Du står jo bare oppført med eksamen det og det året, og eksamen må uansett tas ved UiO (for studenter ved Treider, som privatist).

 

For det andre; jeg tror det er mange fordeler med å gå på Treider. Dere som går der får kontakt med læreren på en helt annet måte enn ved universitetet. Dere blir fulgt opp og "pisket" i langt større grad enn oss ved UiO. For de som ikke har sterk selvdisiplin ville jeg anbefalt Treider iallfall for de to første årene, uansett om du faktisk kommer inn ved UiO. Da kan man få hjelp til å komme inn i en god studierytme, og faktisk forstå hvor mye arbeid som må nedlegges for at det skal gå bra til eksamen!

 

Angående forelesninger ved UiO, så går det jo både vår og høst, dermed så kan man fint følge de selvom de ikke sammenfaller helt med undervisningen på Treider. Om du har familierett i januar på Treider så er det vel bare flott repetisjon og følge forelseninger ved UiO i mai?!?

 

Dessuten; man må IKKE ha snitt på over 6 for å komme inn. Snittet har vært høyere ett par år nå enn før, men det er altså ikke over 6. Det er ikke forbeholdt de "beste av de beste" å komme inn. Det er faktisk menneskelig mulig å komme inn uten at man er supermenneske :)

 

Og dersom du tar tre år som privatist og deretter kommer inn ved UiO, så trenger du IKKE ta alle avdelingene på nytt. Disse har du jo alt bestått, så du kan med en gang melde deg opp til eksamen fjerde år.

 

Slik, måtte få det ut! ;)

 

Og lykke til med studier, enten det er Treider eller UiO. Det viktigste er ikke hvor du får undervisningen, men at du synes jus er moro! :)

Lenke til kommentar

Har skjønt at man kan søke seg over til UiO fra alle privatist ordninger. Gjelder dette alle avdelinger eller bare fra 2 og oppover? Kan jeg gå et år som privatist og søke meg over på UiO på den karakteren jeg får på eksamen eller ser de på mitt snitt fra vidregående da?

Lenke til kommentar
Har skjønt at man kan søke seg over til UiO fra alle privatist ordninger. Gjelder dette alle avdelinger eller bare fra 2 og oppover? Kan jeg gå et år som privatist og søke meg over på UiO på den karakteren jeg får på eksamen eller ser de på mitt snitt fra vidregående da?

8728579[/snapback]

 

Du kan søke deg til UiO når du vil, ikke bare etter 2. avdeling, men da blir det karakterene fra vgs som teller. Ellers tar juridisk fakultet i blant (etter behov for å fylle opp plasser på 3. avdeling og oppover), inn privatister, og da regner jeg med at det er 1 og 2 avdelings karakterer som utgjør grunnlaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...