Gå til innhold

PC til musikk + div. Ca. 8000,-


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny PC som jeg tenker å bruke litt til digital musikkproduksjon. Vil gjerne at den skal kunne håndtere programmer som Cubase/Project5 eller lignende. Prisen bør være under 8000 for et komplett system. Jeg har sett litt på dette tilbudet:

 

http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10165

 

Men siden jeg ikke har så god kjennskap til spesifikasjoner i en PC er jeg usikker på om det lønner seg å gjøre noen forandringer. Bør jeg for eksempel ha et eget lydkort? Internt/eksternt? Hva med minne, hastighet etc?

Ville dere ha gjort noen forandringer, eller ser tilbudet greit ut slik det er satt opp der? Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her trenger du nok både bedre høyttalere og lydkort.

 

Disse høyttalerne er utrolig billige iforhold til kvalitet og ytelse, og har vunnet hauger av priser. Av en eller annen grunn er de ikke så veldig kjente i Norge, men du kan sjekke på kelkoo.no, ellers har de dem på audiocompaniet.no..

Et ålreit lydkort er Sound Blaster Audigy 2 til ca 500, men det finnes absolutt dyrere og bedre kort.

Lenke til kommentar

Når det gjelder lydkortet; jeg ser at enkelte eksterne kort selges sammen med Cubase m.m.

For eksempel dette:

 

http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/23994

 

Det har en ganske omfattende software-pakke, men alt sammen koster 1100-1200 kroner. Om jeg ser på priser for de forskjellige medfølgende programmene er gjerne disse alene mye dyrere enn dette. Vil det si at de programmene som følger med kun er demoversjoner? Er det noen som vet mer om dette?

Lenke til kommentar
Takk for disse svarene. Antar det kun er lydkort og høyttalere det står på da, hvis resten ser OK ut. Takk for tips om Klipsch-høyttalere. De skal jeg se nærmere på.

6758255[/snapback]

 

Gjør det! Synd det ikke e rmulig å sende lydkvalitet over nettet, så kunne jeg gitt deg ett eksempel. Det er klart det ikke blir det samme som et sett høyttalere fra HiFI-klubben til 45.000kr, men du kan jo google noen tester av det, og se hva du synes.

 

Virket som om nesten alt i den pakken du linket til enten er lightversjoner eller trial-versjoner. De gir deg rabatt på oppgradering til fullversjon hvis du registrererd deg da :thumbdown:

Lenke til kommentar
Virket som om nesten alt i den pakken du linket til enten er lightversjoner eller trial-versjoner. De gir deg rabatt på oppgradering til fullversjon hvis du registrererd deg da  :thumbdown:

6761965[/snapback]

 

Takk igjen. Da tror jeg kanskje heller jeg kjøper et internt lydkort, og fullversjonen av et av programmene.

Høyttalere til 45.000 for bruk til PC går nok ut, for så proff er jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Virket som om nesten alt i den pakken du linket til enten er lightversjoner eller trial-versjoner. De gir deg rabatt på oppgradering til fullversjon hvis du registrererd deg da  :thumbdown:

6761965[/snapback]

 

Takk igjen. Da tror jeg kanskje heller jeg kjøper et internt lydkort, og fullversjonen av et av programmene.

Høyttalere til 45.000 for bruk til PC går nok ut, for så proff er jeg ikke :)

6762422[/snapback]

 

 

LE (i feks Cubase LE) står for learning edition, og er fullt brukbare versjoner av programmet. De har dog endel begrensninger som feks max 16 lydspor etc.

Men disse begrensningene vil en amatørmusiker sjelden legge merke til fordi det ofte er 'skjulte' avanserte funksjoner som er kuttet bort. Det er i utgangspunktet uansett lurt å starte med med en LE versjon hvis du vil lære. Da slipper du nemlig å sitte og klø deg i hodet i timesvis, uten å få gjort noe fornuftig, fordi du ikke skjønner bæret av hva alle de kompliserte menyene for noe ;)

 

Når det gjelder lydkort så må du ikke bare tenke lyd ut fra maskinen, men tenk også på om du skal ta opp instrumenter eller sang. Gode 'kilde samples' er alfa omega hvis resultatet skal bli 100%. Derfor ville jeg gått meg en tur til nærmeste musikkforretning og tatt en prat med dem der. De har peiling og kan hjelpe deg med å finne noe som passer, både prismessig og kvalitetsmessig. Dessuten har de ofte

pakketilbud, feks lydkort/mikrofon/ headset osv :)

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...