Gå til innhold

Fastobjektiv til 20D


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe meg et fastobjekt. Jeg har satt av opp til 5000 NOK til dette. Jeg har lest en del postinger, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilket jeg skal velge.

 

Er det noen som har erfaring med objektivene under, eller eventuelt kan anbefale andre.

 

Sigma 30mm f.1.4

Canon EF 28mm f/1.8

 

Jeg har i dag Sigma 18-50 f/2.8 samt et 70-200 objektiv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma 30mm f/1.4 fungerer best ved f/1.4-f/2.8, det vil si at hvis du har tenkt å bruke det til landskapsbilder på f/16 så gå for et annet objektiv. Det har også synlig kromatisk abberasjon som mange andre Sigma objektiver. Jeg har ikke sett kromatisk abberasjon på områder som er korrekt eksponerte.

 

Det er skarpt i sentrum og på store blenderåpninger er det skarpere enn de fleste utenfor sentrum. På små lukkeråpninger så vil andre objektiver være skarpere utenfor sentrum.

 

Hvis du jobber mye med store lukkeråpninger så vil jeg anbefale Sigma.

Lenke til kommentar
Jeg planlegger å benytte det en del med stor blenderåpning.

6746500[/snapback]

 

 

Hva skal du egentlig ta bilde av og hvorfor ønsker du stor blenderåpning?

 

Basert på de gode objektivene du allerede har så ville jeg først anskaffet :

 

1. Hvis makro med bakgrunnen godt ute av fokus er behovet:

makroobjektiv på 105 eller 150/180 mm.

 

2. hvis portrett er hovedformålet: 50 eller 85 mm med lysstyrke 1.8

 

3. Hvis reise/gatefotografering med gode lavlysegenskaper, 28/30 mm med 1.4 i lysstyrke

 

Lykke til i valget! (Du ender nok opp med alle tre etter hvert...)

Endret av froggyler
Lenke til kommentar
Det ser ut som om jeg må få meg et 50mm for portrett også. Noen anbefalinger?

Ser ut som du har Canon-kamera, så da er det bare å slå til på en Canon 50mm 1.8 :o) De koster vel ca 900 kr, mulig det er forskjellige utgaver, men det får noen av Canon-ekspertene tipse om...

 

Edit: Hvis budsjettet er litt større er 50mm 1.4 verdt å kikke på...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Er bare en 50 1.8 på markedet i dag. 50/1.8 II er modellbetegnelsen. 50/1.8 I er gått ut av prod for flere år siden. Synd i grunn for den var overlegen nåværende versjon og brukte eksemplar går gjerne for 50% over nypris av 50/1.8 II.

 

Gammel:

http://www.canon.com/camera-museum/camera/...a/ef_50_18.html

 

Ny:

http://www.canon.com/camera-museum/camera/...ef_50_18ii.html

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Er bare en 50 1.8 på markedet i dag. 50/1.8 II er modellbetegnelsen. 50/1.8 I er gått ut av prod for flere år siden. Synd i grunn for den var overlegen nåværende versjon og brukte eksemplar går gjerne for 50% over nypris av 50/1.8 II.

Det er jo utrolig rart at Canon ikke ser dette... Tror de hadde fått bedre fortjeneste på å lage en skikkelig 50mm 1.8 i stedet for en 50mm 1.2L. Men tanken er vel at de som vil ha noe bedre, skal kjøpe 50mm 1.4 i stedet...
Lenke til kommentar

Ja for mange er vel en 50 1.8 bare et 'venteobjektiv' før 50 1.4, som jo er et meget bra objektiv, kommer i baggen.

Ikke godt å si hvorfor kvalitetsobjektivet 1.8 I ble dumpet til fordel for plastleken 1.8 II (litt satt på spissen)

 

Men 50 1.4 er ikke perfekt. Den har dårlig kontrast og ikke allverden skarphet på 1.4, den har forholdsvis kraftige fortegning på stor blender (ikke så problematisk på crop-hus), den vignetterer en del og i tillegg har den ikke USM etter dagens standard.

Lenke til kommentar
Ja for mange er vel en 50 1.8 bare et 'venteobjektiv' før 50 1.4, som jo er et meget bra objektiv, kommer i baggen.

Ikke godt å si hvorfor kvalitetsobjektivet 1.8 I ble dumpet til fordel for plastleken 1.8 II (litt satt på spissen)

Kan ikke skjønne annet enn at den må ha spist for mye av markedet til 50mm 1.4, på den annen side - hvorfor forbedret de ikke bare 50mm 1.4 da?
Lenke til kommentar
Fordi den ikke er L

;)

 

En spøk, men mange har etterspurt en proff bygd lyssterk 50mm fra Canon. De hadde 50/1.0, men den ble jo aldri noen sukess av diverse grunner.

Tror de hadde tjent mer på å ha en teknisk og optisk god 50mm 1.8 (veil. pris rundt 1800-2000), og gjort 50mm 1.4 til en enda bedre 50mm 1.4L (veil. pris rundt 5-6000), enn slik det er i dag; for å få den røde linjen må du ut med 14 lapper (selv om du får litt mer lysstyrke på kjøpet)... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Er bare en 50 1.8 på markedet i dag. 50/1.8 II er modellbetegnelsen. 50/1.8 I er gått ut av prod for flere år siden. Synd i grunn for den var overlegen nåværende versjon og brukte eksemplar går gjerne for 50% over nypris av 50/1.8 II.

 

Gammel:

http://www.canon.com/camera-museum/camera/...a/ef_50_18.html

 

Ny:

http://www.canon.com/camera-museum/camera/...ef_50_18ii.html

6763417[/snapback]

 

Du har helt rett i at den forrige EF 50mm 1.8 I var helt overlegen i forhold til dagens versjon med plastfatning, som jeg vil fraråde pga. dårlig holdbarhet. EF 50/1.4 USM er klart bedre også optisk, noe som fremkommer i denne testen:

 

http://www.akam.no/test/objektiver/test_av..._og_1_4_usm/913

Lenke til kommentar
Men 50 1.4 er ikke perfekt. Den har dårlig kontrast og ikke allverden skarphet på 1.4, den har forholdsvis kraftige fortegning på stor blender (ikke så problematisk på crop-hus), den vignetterer en del og i tillegg har den ikke USM etter dagens standard.

6763500[/snapback]

 

Alt du sier her, er riktig.

 

Men i rettferdighetens navn må sies at fra 2.8 blir 50mm 1.4 USM ganske så bra.

 

Når det gjelder USM-funksjonen har dette objektivet Micro USM, som er en billigere løsning enn Ring USM som også er mer holdbar. Micro USM benytter overføring ved hjelp av små tannhjul, mens Ring USM har en ekte ultralydmotor.

Lenke til kommentar
Tror de hadde tjent mer på å ha en teknisk og optisk god 50mm 1.8 (veil. pris rundt 1800-2000), og gjort 50mm 1.4 til en enda bedre 50mm 1.4L (veil. pris rundt 5-6000), enn slik det er i dag; for å få den røde linjen må du ut med 14 lapper (selv om du får litt mer lysstyrke på kjøpet)...

6764204[/snapback]

 

Helt enig i dette. Et eksempel på en teknisk og optisk god konstruksjon er den du finner i 24mm 2.8, 28mm 2.8 og 35mm 2.0, samt 50mm 2.5 Compact Macro. Dette er optikk av bra kvalitet, og selve konstruksjonen er enkel og grei med metallfatning og en holdbar fokuseringsmotor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...