Testing342 Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Kjøpte meg ny laptop idag, en HP Pavilion dv6086ea, og tenkte jeg skulle teste ut batteritiden...Ladet opp til 100% og tok ut strømmen...Trædløst internett og blåtann var påslått, surfet litt på internett, lastet ned en film og såg et par minutt av denne, men så var det slutt...Målte batteriet til 1 time og 50 minutt ca...Ikke veldig imponerende akkurat...Noen som vet om dette er vanlig for en ny maskin? Må jeg lade opp batteriet og lade det helt ut et par ganger før batteriet når full kapasitet? Hvordan bør jeg egentlig teste ut batteritiden? Leste noe om å sette på en film i loop og se hvor lang tid det tar før maskinen takker for seg...Er dette den beste måten?
Mompen Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Det kan nok hende at du må lade det opp og ut igjen et par ganger for å oppnå full kapasitet, men jeg vet ikke helt. WLAN og BT trekker en del strøm, og hvis du i tillegg "belaster" pc`en trekker den selvfølgelig mer strøm enn hvis den bare står og går. Tror nok litt over 2 timer skal være normalt ja
Testing342 Skrevet 24. august 2006 Forfatter Skrevet 24. august 2006 Batteriet det er snakk om er forresten et "6 cellers litiumionbatteri (li-lon) (65 W vekselstrømsadapter)" ifølge spesifikasjonene...Ingen anelse hva dette betyr... hvor mye koster eventuelt et ekstra batteri? Sånn ca? Hva bør jeg søke etter isåfall?
Mompen Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Ang nytt batteri, koster nok noen hundrelapper, men spør der du kjøpte den
ventle Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Nytt batteri til bærbar ligger vanligvis i over tusenkronersklassen. Hva som er vanlig for en ny maskin varierer naturligvis fra maskin til maskin - kjenner ikke til hva som sitter under skallet på din modell, men noen maskiner klarer ikke mer enn en og en halv time, andre klarer både seks og sju timer. Dette er fullstendig avhengig av hardware, og billige maskiner har gjerne en tendens til å trekke mer strøm pga at maskinvaren ikke støtter diverse strømsparingsfunksjoner. Det stemmer nok også at du må lade opp og ut batteriet ett par ganger før det klarer maks kapasitet. Da jeg kjøpte nytt batteri for ett par måneder siden klarte maskina bare 3:45, mens nå er jeg oppe i rundt 4:20 ved kun surfing/"kontorbruk".
melsom Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Det stemmer nok også at du må lade opp og ut batteriet ett par ganger før det klarer maks kapasitet. Feil... Li-ion batterier blir dårligere dersom dem lades helt ut.
ventle Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Pc'er har lagt inn en sperre (som kan utkobles) som gjør at de slår seg av når det er igjen 5% eller noe slikt på batteriet. Jeg snakker da selvfølgelig om å lade batteriet ut til omtrent dette nivået og deretter helt opp igjen. Dette VIL gi bedre batteritid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå