Jump to content
Sign in to follow this  
amiganostalgia

Ønsker å kjøpe Serial-ata 2 disk,men fra hvor?

Recommended Posts

Hei!

Nå husker jeg ikke om det er korrekt å si serial-ata 2 disk, men iallefall hovedkortet

mitt støtter serial ata 2, og jeg kunne gjerne tenke meg å ha s-ata 2 disker da.

Problemet er at jeg har kun funnet 1 på 160gb fra maxtor og 1 på 250gb fra seagate.

Har det ingenting å si om disken/e er s-ata 1 eller 2 for ytelsen?

Jeg vet at S-ATA 1 = 150mb/s , S-ATA 2 = 300mb/s og S-ATA 3 skal være på 600mb/s.

Jeg har 3 S-ATA disker i maskinen fra før av, og i enkelte tester yter de godt over 150mb/s. I blant annet Sisoft Sandra. Jeg har også i rent praktiske tester hatt fil-overføringer på nesten 300mb/s.

Det er litt forvirrende fordi selv om hovedkortet riktignok støtter S-ATA 2 er det ingen

disker jeg har som er oppført til å kunne levere den hastigheten S-ATA 2 medfører.

Jeg bruker ikke IDE/PATA.

*Emnetittel/post er oppdatert*

Edited by amiganostalgia

Jo det er noe som heter S-ATA2, forskjellen på det og S-ATA(1) er overføringshastigheten.

S-ATA2=300MB/s

S-ATA(1)=150MB/s

Men om du merker noen spesiell ytelsesforskjell i praksis tror jeg ikke

Det som på folkemunne kalles SATA-2 finnes ikke. Dette har vært inngående diskutert her på forumet tidligere.

SATA-harddisker finnes med 2 forskjellige overføringshastigheter 150Mb/s og 300Mb/s. Selv med høy overføringshastighet endringer dette ikke harddiskens lese/skrivehastighet, slik at 300Mb/s kan virke som overkill. En harddisk med stort cache kan imidlertid dra nytte av høyere overføringshastighet i noen tilfeller. I praksis er det p.t. ingen store forskjeller. Med et hovedkort som støtter 300Mb/s kan du benytte alle typer SATA-harddisker som er i markedet idag.