Gå til innhold

Bryllupsfotografering. Tips og nødhjelp!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Fikk akkurat en telefon fra noen som hadde sett bildene på nettsida mi, og lurte på om jeg ville være bryllupsfotograf! Hva-I-Helvete-faktoren steg til hittil uante høyder. Men jeg takket ja. Dere vil kanskje si at nå har jeg driti på leggen, men bryllupet er ikke før i september, så jeg har ennå tid på meg!

 

Derfor:

 

Hva er viktig når man tar bilder av bryllup?

 

Hvilke bilder er "obligatoriske"?

 

Generelt, hva burde jeg tenke på?

 

Tips og råd mottas med store armer!

 

 

Mvh

Daniel Forsbakk

Endret av dan1el
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det du ihvertfall trenger er en skarp innelinse. Du vil merke at motivene, spesielt når folkene går frem til alteret, er i stadig bevegelse, og at det blir vanskelig å treffe fokus spot-on til enhver tid.

Det er derfor viktig å ha hurtig og presis fokus på linsene du bruker.

Jeg savnet virkelig en 17-55 2.8 IS på sist bryllup jeg fotograferte. Tror den linsen hadde vært svært perfekt til slike kritiske situasjoner.

Også spørs det om kunden vil ha portrettbilder i tillegg til seremoni- og festbilder, eller om de tar de bildene et annet sted. Hvis de vil ha det, er jo en linse ala 50mm 1.4 svært å foretrekke for å fremheve fokuset i motivet med uskarp bakgrunn osv.. Også bør du ha med en blitz til å ta utenfor-kirke-bilder etterpå hvis det skulle være sterkt sollys, for fillflash.

Tja, det er nå noen ting å tenke på ihvertfall..

Lenke til kommentar

Jeg hadde en ikke helt heldig runde i helgen, selv om jeg mente å ha forbredt meg brukbart. Jeg nektet å ta de formelle bildene, og er veldig glad for det i ettertid.

 

Det stod en del fornuftig i tråden som ble nevnt. Og det aller viktigste er vel å bestemme seg på forhånd for hvilke bilder du vil ha. Helt detaljert, helt ned til nøyaktig posering. Dette blir jo mer eller mindre som vanlig portrettering.

 

Jeg sa at jeg kunne være mer "reportasjefotograf" inne i kirken, og på festen etterpå. Dersom en proff skulle gjort dette ville det blitt ganske dyrt for paret.

 

Men noen erfaringer:

 

Jeg brukte et par forskjellige objektiver på Canon 20D, med vekslende hell. Jeg varierte litt mellom 10-20mm F4, 50mm F1.4, 24-105 F4 og 70-200 F4. Jeg forsøkte så mye som mulig å unngå blitz, for å forstyrre minst mulig. Angrer som en bikkje på det, siden alt for mange bilder ble uskarpe. Særlig i kirken, der jeg ikke fikk lov til å bruke blitz av presten. Neste gang (har dessverre sagt ja til en til) kommer jeg til å bruke blitz, vanlig fastmontert på kamera.

 

Inne i kirken var det også en del situasjoner der lysmåleren ble fullstendig lurt. Bl.a der bruden kom inn i kirken, gjennom inngangsdøren, og bakgrunnen ute var helt lys. Den ble også lurt når de satt oppe ved alteret, med masse glassmalerier omkring. Ikke noe automatikk neste gang, i alle fall ikke dersom jeg har tid til å stille manuelt, og heller sjekke histogrammet.

 

Jeg kommer også til å bruke blitz når brudeparet går nedover kirken på vei ut. Jeg stillte meg bakerst i kirken, foran døren, og brudeparet kom mot meg. Testet litt først, og fant ut at med F4 fikk jeg vel 1/50 sek, som skulle gå greit. Jeg ville ha seriebilder, og brukte derfor ikke blitz. Problemet var at autofokusen sleit i mørket (selv om dette skulle være et av canons beste objektiver, 24-105), og med så stor blender som F4 ble det temmelig tydelig på bildene at den ikke traff. I tillegg til at det var fortvilende at den sto å jaget, mens jeg skulle ta bildene.

 

Etterpå var det bilder med forlovere, på trappen, og det gikk greit. Hadde på forhånd bestemt meg for hvordan de skulle stå, og brudeparet var forbredt på å bli instruert litt her. Her kan man jo ta litt av famile og slikt ogsa, men med skilsmisse og ugreie familieforhold, slapp jeg det...

 

På festen etterpå var det mye tull igjen. Paret ville ha bilder av de forskjellige talerne. Det var ikke så enkelt å kombinere med å være gjest. Jeg prøvde å være litt diskret, og endte ofte med å stå på for lang avstand. For å unngå stygge blitzskygger bouncet jeg den stort sett i taket, eller i veggene. Fungerte greit nok.

 

Utover festen prøvde jeg å ta mest mulig bilder når ting skjedde. Fikk en del bra av kakeskjæring, brudevals og slikt. Men det er ikke så lett, når det blir mørkt.

 

Neste gang kommer jeg nok til å endre på noe:

 

*Være mer fotograf. Stille opp folk mer, og ikke være så redd for å være irriterende.

 

*Mer blitz.

 

*Heller ta få, og forhåpentlig mer gjennomtenkte bilder. Bedre med ti bra bilder enn 200 dårlige.

 

Og så er jeg fryktelig glad for at jeg krevde at de skulle ha proffotograf i tillegg. Hun var langt flinkere enn meg til å få fram god posering og hadde langt mer kontroll.

Lenke til kommentar

Det Jangul sier er viktig. Jeg var selv "krigsfotograf" under et bryllup den 5. august. Jeg gjorde som Jangul, sa at jeg kunne sikkert ta bilder av seremonien og festen og slikt, men ikke fanken om jeg skulle ta de offisielle bildene. Det var helt greit, de hadde allerede bestilt proffer til den delen.

 

Jeg brukte brudgommens 350D med en Sigma 17-70mm F2.8-4.5-linse. Det var en ganske fin og opplett dag ute på en øy (uten broforbindelse) utenfor Bergen.

 

Under seremonien avsto jeg fra å bruke blitz, og tok i stedet og fyrte opp isoen til 800. Jeg hadde desverre plassert meg litt lengre bak enn det som var ideellt (men det skal sies, det var fullt og helt min egen feil), men jeg fikk da tatt en del bilder, og da også av seremonien. Stativ var greit å ha, og det samme var seriebildefunksjonen. Jeg tror jeg blåste av 100+ bilder under seremonien. Det er et VELDIG viktig tips, ta heller for mange enn for få bilder.

 

Utenfor kirken lot jeg dem selv bestemme hvordan de skulle stille seg opp, jeg tok bare bildene (dette hadde jeg gjort dem oppmerksom på tidligere, og hadde og sagt til dem at siden jeg aldri har brukt 350D før kan de ikke forvente seg all verdens bra bilder). Det gikk vel en 50 bilder om ikke mer her og. Det er ikke alltid like lett å få alle til å være like heldige på bildene, spesielt ikke når deres tre år gamle sønn skulle være med. Et viktig tricks her, som jeg kom på takket være et problem min far hadde med noen bilder han hadde tatt med sitt 350D, og tips jeg fikk her på forumet: Siden det var sol og slikt, så undereksponerte jeg bildene slik at brudens kjole (og hår) ikke skulle bli utbrent.

 

Vi gikk så opp på skolen der middagen var (200m fra kirken ca). Det ble tatt en del bilder av brudeparet utenfor der også. Her ble det tatt en 50 bilder også, og jeg var ikke alltid like flink å passe på at man ikke fikk stenger og slikt i bakgrunnen. Når vi så gikk inn og spiste gjorde jeg en stor feil, jeg glemte å stille hvitbalansen fra dagslys til dempet innendørs belysning. Dette gjorde at bildene som ble tatt uten blitz ble litt sykelig gule, men heldigvis hadde jeg da gått over til å bruke blitz. Ihvertfall når jeg husket på det, siden jeg konsekvent brukte p-programmet. Jeg brente vel av en 400 bilder under middagen og utover kvelden, før jeg rundt 12 leverte kameraet til brudgommens far, og aksellererte mitt eget alkoholinntak.

 

For å si det kort:

 

Forbered deg på hvilke posisjoner du vil ha brudeparet i, komponer gjerne noen bilder inne i hodet ditt på forhånd, om du kjenner omgivelsene der ting foregår i. Hvis du ikke kjenner omgivelsene, ta deg en liten speidetur for å se etter potensielle gode bakgrunner etc.

 

Før det hele braker løs, stille kamera-fokuspunktet til det sentrale punktet. Kan fort bli vanskelig å få alle 7 eller 9 fokuspunktene til å stemme.

 

Inne under bryllups-seremonien: Gå ut ifra at du ikke får bruke Blitz, still opp ISOen på kameraet, og hvitbalanse slik at den tilsvarer omtrent forholdene inne. Ha gjerne med deg stativ, og linse med god tele. Velg en god posisjon. Ta heller for mange enn for få bilder.

 

Utenfor kirken: Vel undereksponering for å ikke få utbrent brudekjole, blondt hår eller andre lyse ting. Sett ISO ned. Om det er ønsket fra brudeparets side, ta og kommander dem litt rundt. Her kan det kanskje være greit med solblender på kamera. Ta mange bilder. Ikke gå utifra at de er bra nok, selv om de ser greie ut på skjermen.

 

Under middagen: Still hvitbalanse slik det sømmer seg. Ha kameraet på, det kan fort hende at brudeparet blir trampet opp for å kysse, og om reaksjonene ikke er 100% der, så kan du miste et bra bilde. Blitz er fint inne, ta manger bilder av talerne, inkludert brud og brudgom. Jeg fikk et par ubetatelige blinkskudd fra middagen.

 

Når det lir mot kveld: Se an din egen form. Er du for beruset, legg fra deg kamera.

 

Personlig så tok jeg en 650 bilder i løpet av denne dagen, derav kanskje 50 av dem var brukende og oppover mot blinkskudd. Deriblant var bruden glad for et bilde jeg mer eller mindre bare hadde brent av i det hun forsvant, nemlig bildet av frisyren hennes. Frisøren hadde glemt å ta et slikt et.

 

Mye selvsagt her, men ta det til deg. Og lykke til.

 

Edit: JEg ser at Jangul jeg jeg er uenig om mengden av bilder. Det kommer vel an på hvordan vi oppfatter det. Jeg visste at det var flere som skulle ta bilder den kvelden, og at det ikke var formelle bilder de var ute etter. De var også veldig glad for at jeg hadde fartet rundt i lokalet og tatt bilder av gjestene, og ikke bare brudeparet. Jeg må dog innrømme at jeg ikke fikk tatt et godt bilde av kakeskjæringen, siden jeg var litt sent ute, og ikke fikk plassert meg bra.

 

Editedit: Kanskje selvsagt, men husk å ha fullt oppladet batteri, og kanskje et ekstra batteri ved siden av. Blir for dumt om kameraet bare plutselig ikke er brukende lengre.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Her var det veldig mange bra tips! Tusen hjertelig takk! Jeg skal ikke ta bilder i kirka, men jeg skal ta de som folk skal blåse opp til A3 og henge opp på veggen. Jeg ble forsikret at de ikke brydde seg nevneverdig om kvaliteten, da en annen privatperson med lomme-digitalkamera egentlig skulle ta bildene. Så det er en liten trøst der!

 

Angående mine blå himler, så er det photoshop-juks :). Lag en gradient som går fra svart-gjennomsiktig. Plasser det svarte øverst (selvsagt). Sett blend mode på "Soft light" og viola! Juster opacity for å begrense effekten.

Lenke til kommentar

Aha. I så fall blir det mer vanlig portrett. Finn et par poseringer du vil ha, og en fin bakgrunn du har valgt ut på forhånd. Sørg for at du i det minste får med deg disse, slik at noe uansett blir bra. Husk standardtriksene, med haka fram, vekten på hælen, og armene ut fra midjen for kvinnen. Og selvfølgelig unngå skarpt sollys. Heller skyggen eller overskyet.

Lenke til kommentar

Nice! Ikke glem og ta deg godt betalt :D

 

Anyways, kan vel være lurt og oppsøke plassen hvor du skal fotografere, finne gode plasser i kirken, og finne ut hvordan det ser ut. Kan også være smart å planlegge "brudebilde" litt på forhånd, slik at du ahr en hviss idè om hvordan det skal bli seende ut...

Lenke til kommentar

Mange kjempeflotte tips her! Går det an å bruke Canon S3 IS til fotografering til proffesionellt bruk eller vil det enkelt nok ikke klare oppgaven? Det ser jo ut til å være et kamera med fine muligheter, spesiellt til den prisen, men er det bare tull å tenke tanken en gang, eller? Har akkurat fått kamera for noen dager siden, så jeg skal virkelig ta meg en tur i naturen når jeg får minnebrikken som ble sendt i en egen forsendelse (med en feiltakelse av firmaet).

Endret av dark|dog
Lenke til kommentar
Mange kjempeflotte tips her! Går det an å bruke Canon S3 IS til fotografering til proffesionellt bruk eller vil det enkelt nok ikke klare oppgaven?

Til mange oppgaver vil det nok fungere greit, men det spørs jo hva du legger i profesjonell bruk. Jeg ville ikke vurdert å bruke det til å fotografere mennesker, ikke bare fordi resultatet som regel vil bli dårligere enn med DSLR, men også fordi du vil se uprofesjonell ut som fotograf, og motivene vil trolig miste litt troen på deg.

 

Ville nok heller ikke satset på det som eneste kamera, men som supplement til f.eks. en 30D eller 5D/1D vil det jo være helt supert, tatt i betraktning at du har OK vidvinkel og super tele med IS i samme kamera, og det går kjappere å skifte i mellom dem enn med DSLR. Dessuten er det jo nokså lyssterkt i hele zoom-området, og kombinert med IS gjør det kameraet meget anvendelig. Men som sagt - det ville nok ikke være godt nok til alle oppgaver alene.

Lenke til kommentar
Mange kjempeflotte tips her! Går det an å bruke Canon S3 IS til fotografering til proffesionellt bruk eller vil det enkelt nok ikke klare oppgaven? Det ser jo ut til å være et kamera med fine muligheter, spesiellt til den prisen, men er det bare tull å tenke tanken en gang, eller? Har akkurat fått kamera for noen dager siden, så jeg skal virkelig ta meg en tur i naturen når jeg får minnebrikken som ble sendt i en egen forsendelse (med en feiltakelse av firmaet).

6762301[/snapback]

 

Du har allerde fått en antydning, men om du mener proffesionelle oppdrag i ordets rette forstand, eller på godt norsk å ta betalt for å ta på deg jobben som fotograf i bryllup er S3 absolutt uegnet.

Til det har kameraet alt for mye støy, lyssvak optikk, ikke mulighet for ekstern blits, for tregt serie opptak, ikke mulighet for RAW....

 

For all del, det er et flott kompaktkamera, men det egner seg på ingen måte som noe kamera du kan bruke til slike typer proff-oppdrag.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Takker for bra svar. Bra å høre begrensingene. Tenkte ikke bryllup nå da. Tenkte, som freelancer for en nettavis osv.

Sånn bortsett fra at det har treg seriemodus, er det vel greit nok. For å skalere bildene ned til 640x480 eller deromkring, burde det holde i massevis :o) Det kan dog som sagt være at man vil ønske seg raskere seriemodus... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Takker for bra svar. Bra å høre begrensingene. Tenkte ikke bryllup nå da. Tenkte, som freelancer for en nettavis osv.

6763504[/snapback]

 

Med tanke på så mye 'skrot' som en ser på nettaviser (MMS), så gjør en S3 jobben så det holder, i mange situasjoner.

Freelaancer er noe helt annet enn proff slik som tenkt i denne tråden, i den forstand at du får betalt for resultatene. 'Få se hva du har, så får vi se om vi vil kjøpe'

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...