Gå til innhold

Ny laptop: ikke spillemaskin


sanyar

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en ny laptop. Denne gangen til meg selv :).

 

Jeg ser for meg en laptop til 6-8000kr.

 

Det er primært en maskin som skal brukes i studier og jobb, og til å spille av litt filmer, musikk og surfe. Jeg kommer ikke til å bruke den noe særlig i spillsammenheng - det er den stasjonære pcen min sin oppgave. Det er gjerne bl.a. skjermkort som trekker opp prisen, så da kan man jo forsvare en så lav pris.

 

Det som er viktig er:

-At det IKKE er en MAC.

-et skikkelig godt tastatur, helst så lydløst som mulig

-lang batteritid (4-6 timer)

-helst under 3kg :p (skal jo drasse den rundt til lesesal, jobb, kurs etc.)

-1gb ram

-god skjerm (gjerne 1280-oppløsning, widescreen...)

-tråd og trådløst nettverk

 

Alt er relativt selvfølgelig, og skal jeg ha en skikkelig skikkelig godt skjerm, må jeg jo høyere enn 6-8000 kr. Men jeg vil ikke at det skal koste skjorta, så vær så snill å ikke komme med noen 20.000kr pc. ;)

 

Håper noen kan hjelpe! Skal bli så digg å få bytta ut denne råtne ibooken jeg sitter og skriver på nå!

Endret av sanyar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg en HP Pavillion DV 2004ea, med 1gb minne, 14" Wide HD-klar skjerm, 80gb harddisk, GeForce Go6150 skjermkort med opptil 256mb minne. 8x DVD-brenner med støtter og dual-layer.

Denne koster 7400 hos Mamoz, 7003 hos Amentio, men de har den ikke på lager (Amentio). Hvis du skulle ha spm, kan du bare ta kontakt på pm, så skal jeg svare så godt som mulig :)

Lenke til kommentar
Hm, interessant.

 

Hva tror du om denne da? Acer Aspire

6722402[/snapback]

 

Har hørt at Turion bruker litt mer batteri, samt blir litt varmere, men den hadde grei størrelse på HD. Ikke dum den maskinen der heller.

 

:hmm:

6722429[/snapback]

 

Nå som jeg ser nærmere etter, så har den Aceren en sånn "glossy" skjerm som lett gir gjenskinn. :(

 

Det er så viktig å ha en god skjerm, helst med 1280-oppløsning widescreen (16:10), godt og stille tastatur, god batteritid (gjerne 4 timer +), og støysvak maskin. Men jeg sliter med å finne en som tilfredsstiller dette.

Lenke til kommentar

Valget står nå mellom:

 

1) Dell Inspiron 6400

15.4" skjerm

2,8kg

256x265,5x36,55mm

Test

Kr. 6990 med T2050 cpu og WXGA-skjerm.

Kr. 7840 med T2050c pu og WSXGA-skjerm.

Tror neppe det blir denne. Den er den største og tyngste. Jeg er også usikker på T2050-prosessoren.

 

2) Dell Inspiron 640m

14.1" skjerm

2.5kg

330x243x38,6mm

Test

Kr. 8990 med T2400 cpu og DVD-brenner.

Kr. 8315 med T2300E cpu og DVD-brenner.

Kr. 7690 med T2300E cpu og CD-brenner.

Denne er en god kandidat. Den er visst bittelitt løs i lokket når den er lukket, det er litt lyslekkasje nederst på skjermen og det kan være litt refleksjon når man har mye belysning i rommet. Men ellers er den liten og nokså kraftig.

 

3) Dell XPS m1210

12" skjerm

1,98kg

297,18x220,98x31,4mm

Test

Kr. 11265 med 1GB RAM.

Denne er også en god kandidat, selv om den er i dyreste laget. Den er det aller minste, og noe av det eneste negative ved den er at keybordet gir litt etter nederst til høyre ved piltastene når man trykker litt hardt på tastene. Virker veldig bra.

 

4) HP Pavilion dv2004ea

14.1" skjerm

2,43kg

334x237x26-39mm

Kr. 7495.

Den virker jo bra; den er nokså liten og kraftig. Men jeg har litt sansen for Dell.

 

Akkurat nå virker det for meg som om valget bør stå mellom Inspiron 640m og XPS m1210. Det blir jo litt dyrt for sistnevnte, men den er jo utrolig lett og virker knallbra. Men vi får sjå..

 

Har dere input særlig om Dell Inspiron 640m og Dell XPS m1210 - positivt eller negativt - så kom gjerne med det. Jeg kommer til å bestemme meg veldig snart.

 

-S

Endret av sanyar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...